چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 234822

محققان دانشگاه دوک انگلیس توانستند بافت زنده و فعال پوست انسان را با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان از ابتدا بسازند.

تولید بافت فعال پوست انسان از سلول‌های بنیادی

سلامت نیوز: محققان دانشگاه دوک انگلیس توانستند بافت زنده و فعال پوست انسان را با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان از ابتدا بسازند.

به گزارش سلامنت نیوز به نقل از  ایرنا ، این محققان در سال 2015 میلادی برای اولین بار بافت فعال عضلات انسان را تولید کرده بودند.
سلول‌های بنیادی پرتوان توانایی بدل شدن به تقریبا هرنوع سلول موجود در بدن را دارند و تحقیقاتی که در طول یک دهه گذشته انجام گرفته است، تکنیک‌های فوق‌العاده‌ای را برای برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های پوست انسان به‌منظور تبدیل شدن به سلول‌های بنیادی پرتوان در اختیار محققان قرار داده است.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،به گفته محققان استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان که از جنس سلول‌های عضلات نیستند، اما قابلیت تبدیل شدن به تمام سلول‌های بدن را دارند، امکان تولید تعداد نامحدودی از نیایاخته‌های ماهیچه‌ساز را فراهم می‌کند.


محققان برای تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های ماهیچه، پروتئینی موسوم به Pax7 را مورد استفاده قرار دادند. این مولکول‌ها سلول‌های بنیادی را به‌گونه‌ای تحریک می‌کنند که تبدیل به بافت ماهیچه شوند. سپس با استفاده از یک ماتریس سه‌بعدی این سلول‌ها رشد داده می‌شوند تا تبدیل به فیبرهای عضلانی فعالی شوند که دقیقا مانند بافت‌های عضلانی طبیعی نسبت به محرک‌های خارجی واکنش نشان می‌دهند.


این بافت عضلانی درون بدن موش‌های آزمایشگاهی ایمپلنت شد و به خوبی عمل کرد و تنها تفاوت این رشته‌های عضلانی با ماهیچه‌های واقعی در این است که در مقایسه با بافت واقعی، مقاومت کمتری دارند.


یکی از مهمترین کاربردهای این بافت عضلانی فراهم کردن امکان آزمایش اثر داروهای مختلف بر بدن بیماران است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha