رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: براساس دستگیری های نیروی انتظامی، 120 هزار معتاد خیابانی شناسایی شده است در حالی که این آمار رسمی نیست و تعداد معتادان خیابانی بیش از این است .

حداقل ۱۲۰ هزار معتاد خیابانی داریم

سلامت نیوز:رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: براساس دستگیری های نیروی انتظامی، 120 هزار معتاد خیابانی شناسایی شده است در حالی که این آمار رسمی نیست و تعداد معتادان خیابانی بیش از این است .
                                                                                                   
                     
به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،سعید صفاتیان  در خصوص حمایت اجتماعی از معتادان خیابانی گفت: مبارزه با مواد مخدر و کاهش اعتیاد تنها با همکاری همه دستگاه‌ها ممکن می‌شود. براین اساس در آیین نامه "حمایت پس از خروج معتادان"، وظایف هر یک از سازمان‌ها تعریف شده تا با حمایت‌های اجتماعی از معتادان خیابانی، این معضل اجتماعی کاهش یابد، اما متأسفانه این آیین نامه از سال ۱۳۹۲ تا کنون اجرایی نشده و عملکردی از سازمان‌ها ارایه نشده است.

وی افزود: برای هریک از ارگان‌های در دولت وظایفی تعریف شده است بنابراین اقدام سازمان بهزیستی مبنی بر اجرای آیین نامه "حمایت پس از خروج معتادان" و حذف مشارکت دیگرسازمان‌ها نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد و قطعا با شکست روبرو می‌شود. چرا که با حذف ارگان هایی، چون وزارت بهداشت از روند توسعه مشارکت‌ها برای کاهش اعتیاد خیابانی، درمان را که از وظایف اصلی این وزارتخانه است دچار مشکل می‌کند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: مبارزه با مواد مخدر نیاز به طراحی برنامه‌های منطقی در چارچوب شرایط کشور دارد؛ بنابراین باید به واقعیت‌های موجود و زیر ساخت‌های دستگاه ها، افزایش تعداد دستگاه‌های مداخله گر و جلوگیری از محدود سازی ارگان‌ها در این زمینه توجه شود.

وی عنوان کرد: موازی کاری دستگاه ها، اجرای اصولی برنامه‌ها را دچار مشکل می‌کند و ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان مسئول این موضوع موظف است کوتاهی ارگان‌های مسئول در وظایف خود نسبت به کاهش اعتیاد در کشور را شناسایی و به دولت معرفی کند.

صفاتیان اذعان داشت: اجرای برنامه‌های کارآمد نیاز به شاخص‌هایی برای ازریابی و کنترل دارد تا عملکرد سازمان‌ها و ارگان‌ها بررسی، و شکست‌ها جبران شود. بهره مندی از نظر کارشناسان در فراهم سازی برنامه‌های مطابق شرایط جامعه تأثیر گذار است.

وی درباره تعداد معتادان خیابانی گفت: هیچ آماری رسمی تاکنون اعلام نشده است، اما بر اساس آمار‌های نیروی انتظامی از تعداد دستگیرشدگان، تعداد معتادان خیابانی بین ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تخمین زده می‌شود اگر چه معتقدیم آمار واقعی بیش از این تعداد است به دلیلی اینکه هیچ آمار رسمی از این افراد نداریم و نمی‌توانیم بگوییم میانگین سن معتادان خیابانی چند سال است.



                                                                                                                                                                                                                               
                                                                                                                                                                                                                               

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha