رئیس شبکه پزشکی مولکولی کشور با اشاره به اهمیت توجه جدی به بیماری‌های ژنتیکی، گفت: تمامی نوزادان ایرانی در رابطه با 20 بیماری متابولیک غربالگری خواهند شد.

غربالگری 20 بیماری متابولیک در نوزادان ایرانی

سلامت نیوز:رئیس شبکه پزشکی مولکولی کشور با اشاره به اهمیت توجه جدی به بیماری‌های ژنتیکی، گفت: تمامی نوزادان ایرانی در رابطه با 20 بیماری متابولیک غربالگری خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سرویس زینلی در مورد استفاده از علم ژنتیک در برخی از موارد حوزه سلامت گفت: در حال حاضر می توان مشخص کرد که جنین در شکم مادر مبتلا به برخی از بیماری ها است و همچنین می توان سلامت آن را قبل از انتقال به رحم مادر مشخص کرد.

وی اظهار کرد: هرچند در حال حاضر استفاده هایی از علم ژنتیک می شود اما در آینده، این دانش و فناوری کاربردهای بسیار بیشتری در حوزه سلامت و درمان خواهد داشت.

رئیس شبکه پزشکی مولکولی کشور با بیان این که استفاده از داروهای خاص در آینده براساس ساختار ژنتیکی فرد انجام می شود، گفت: در آینده، آزمایش های ژنتیکی مشخص می کند که چه داروهایی برای فرد مناسب است.

وی به سیر پیشرفت علم ژنتیک اشاره کرد و گفت: اولین بار تعیین توالی ژنوم در آمریکا با هزینه حدود 3.5 میلیارد دلاری و صرف حدود 10 سال برای نفر در چندین سال پیش مشخص شده است.

زینلی پیش بینی کرد که تعیین توالی ژنوم هر فرد به جای صرف میلیادری، با هزینه حدود 100 دلار و به جای 10 سال، حدود یک شبانه روز مشخص خواهد شد که این موضوع نشان دهنده تحول شگرف در این حوزه است.

وی با طرح این سئوال که آیا تمام تغییرات ژنتیکی سبب بیماری می شود، گفت: دانشمندان فراوانی در طول سالیان گذشته در این زمینه فعالیت کرده اند تا مشخص کنند که چه تغییرات ژنتیکی بیماری زا نبوده و چه تغییراتی سبب بیماری می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha