شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 235150

ناراحتی مکرر، گاز معده، نفخ، یبوست، اسهال و سوزش سر دل می تواند نشانه هایی باشد که روده شما در پردازش غذا و دفع مواد زائد دچار مشکل می شود. بیشتر اوقات احساس خستگی می کنید. افراد مبتلا به خستگی مزمن ممکن است عدم تعادل در روده داشته باشند.

چگونه متوجه شوید که روده هایتان به هم ریخته؟

سلامت روده از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا ارتباط مستقیم با سلامت جسمی و روحی ما دارد. در این مقاله به مهم ترین نشانه های روده ناسالم و روش هایی برای تقویت روده اشاره می کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین ، روده نقشی حیاتی در حفظ سلامت کلی بدن دارد. در واقع یک معده ناراحت اغلب اولین نشانه مشکل سلامتی در بدن شماست. به علاوه بر خلاف سایر بخش های بدن، هر مشکلی که در روده ایجاد شود بلافاصله مشخص خواهد شد.

مشکلات روده می تواند موقت یا مزمن باشد که مشکلات مزمن معمولا بدتر هستند. با این وجود ضروری است که علایم را شناسایی کرده و بهترین شیوه عمل برای سلامت روده کوچک یا بزرگ را اعمال نمود.
اجازه دهید در مورد سیستم گوارش و علائم یک روده ناسالم اطلاعاتی را به شما بدهیم:

چگونه متوجه می شوید که روده هایتان به هم ریخته است؟

اختلالات معده مانند گاز معده، نفخ، یبوست، اسهال و سوزش سر دل همگی می توانند نشانه هایی از روده ناسالم باشند. روده متعادل در پردازش غذا و دفع مواد زائد با مشکل کمتری مواجه خواهد شد.

پیچیدگی باورنکردنی روده و اهمیت آن برای سلامت کلی ما موضوعی است که در حال افزایش تحقیقات در جامعه پزشکی است. مطالعات متعدد در دو دهه گذشته ارتباط بین سلامت روده و سیستم ایمنی، خلق و خو، سلامت روان، بیماری های خودایمنی، اختلالات غدد درون ریز، بیماری های پوستی و سرطان را نشان داده اند.

زمانی، سیستم گوارش ما یک سیستم بدن نسبتاً «ساده» در نظر گرفته می‌شد که اساساً از یک لوله طولانی تشکیل شده بود تا غذا از آن عبور کند، جذب شود و سپس دفع شود.

اصطلاح "میکروبیوم روده" به طور خاص به میکروارگانیسم هایی که در روده شما زندگی می کنند اشاره دارد. یک فرد حدود 300 تا 500 گونه مختلف باکتری در دستگاه گوارش خود دارد. در حالی که برخی از میکروارگانیسم ها برای سلامتی ما مضر هستند، بسیاری از آنها برای یک بدن سالم بسیار مفید و حتی ضروری هستند.

به گفته دکتر E. M. Quigley در مطالعه خود بر روی باکتری های روده در مجله گوارش و کبد، وجود طیف گسترده ای از این باکتری های خوب در روده شما می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشد، علائم افسردگی را بهبود بخشد، به مبارزه با چاقی کمک کند و ارائه دهد. 

مشکل روده چرا اتفاق می افتد؟

روده به عنوان سپری برای سیستم ایمنی عمل می کند. بنابراین زمانی که روده شما آسیب ببیند نسبت به بیماری های مختلف آسیب پذیرتر خواهید شد.

عدم تعادل غذایی، داروها یا حتی استرس می تواند روی تعادل باکتری های موجود در دستگاه گوارش تاثیر بگذارد که باعث افزایش حساسیت شما به مشکلات سلامت متعددی خواهد شد.

حالا که می دانیم چرا سلامت روده ضروری است بیایید نگاهی به شرایطی که در صورت عدم تعادل روده ها به وجود خواهد آمد، بیندازیم. این مشکلات نشانه های روده ناسالم هستند.


 

نشانه های روده ناسالم


بسیاری از جنبه های زندگی مدرن مانند سطح استرس بالا، خواب کم، خوردن غذاهای فرآوری شده و با قند بالا و مصرف آنتی بیوتیک ها همگی می توانند به میکروبیوم روده ما آسیب بزنند. این به نوبه خود ممکن است بر سایر جنبه‌های سلامتی ما مانند مغز، قلب، سیستم ایمنی، پوست، وزن، سطح هورمون‌ها، توانایی جذب مواد مغذی و حتی ایجاد سرطان تأثیر بگذارد.

هر چیزی که مصرف می کنید می تواند از طریق معده و روده بر تمام بدنتان تاثیر بگذارد. مسئولیت دستگاه گوارش جذب مواد مغذی و جلوگیری از جذب سموم در جریان خون است.

یک روده سالم مواد مغذی لازم را برای بدن فراهم می کند و سموم را از بدن دفع می کند تا تاثیری بر سلامتی شما نداشته باشند همچنین از حرکت درست مواد غذایی در طول دستگاه گوارش محافظت می نماید.

اگر سیستم گوارش شما ناکارآمد باشد، سلامت شما دچار مشکل خواهد شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که روده ها در سلامت کلی فیزیکی و جسمی دخیل هستند چون اختلالات گوارشی بر تمام بدن تاثیر گذارند.راه های مختلفی وجود دارد که یک روده ناسالم ممکن است خود را نشان دهد. در اینجا هفت مورد از رایج ترین نشانه ها آورده شده است:

 ناراحتی معده

اختلالات معده مانند گاز، نفخ، یبوست، اسهال و سوزش سر دل، همگی می توانند نشانه هایی از روده ناسالم باشند. روده متعادل در پردازش غذا و دفع مواد زائد با مشکل کمتری مواجه خواهد شد.

رفلاکس اسید معده یکی از مشکلات دردناک سوء هاضمه است که نتیجه تولید بیش از حد اسید در معده است. اسید اضافه وارد مری شده و باعث ایجاد سوزش در وسط قفسه سینه می شود. رفلاکس اسیدی می تواند ناراحتی زیادی به وجود بیاورد که معمولا بعد از غذا یا در طول شب رخ می دهد. نکته شگفت انگیز اینجاست که علت اصلی رفلاکس اسیدی در روده شماست.

رفلاکس اسیدی همراه با نفخ، آروغ و گاز زمانی اتفاق می افتد که باکتری های روده شما در فرایند هضم وارد می شوند. باکتری های روده خوراکی ها را تجزیه نموده و به هضم آن ها کمک می کنند در نتیجه این فعالیت باکتری ها گازهایی در روده کوچک آزاد می کنند.

به طور کلی گاز و آروغ کاملا طبیعی هستند. به طور متوسط هر فرد حدود 15 تا 20 بار روزانه از بدنش گاز خارج می شود. با این حال اگر به طور مداوم از آروغ زدن، گاز یا نفخ رنج می برید ممکن است به دلیل درست کار نکردن روده شما باشد.

مطالعه ای که اخیرا انجام شده پیشنهاد می دهد که عدم تعادل باکتری های معده و پایین مری باعث ایجاد رفلاکس اسیدی می شوند. معمولا گروه های متفاوتی از باکتری ها در انتهای مری و معده وجود دارند که از اختلالات شکمی جلوگیری می کنند. غلظت این باکتری ها در افراد مبتلا به رفلاکس بسیار کمتر است.

اگر رفلاکس اسیدی به طور مکرر هفته ای دو بار ایجاد شد نشانه پیشرفت بیماری رفلاکس معده است که به صورت خلاصه به نام GERD یا Gastroesphageal Reflux Disease شناخته می شود، یک بیماری مزمن دستگاه گوارش. سایر نشانه های رفلاکس اسید معده عبارتند از:

  •     سوزش سر دل که ساینده دندان هاست
  •     بوی بد دهن
  •     درد قفسه سینه
  •     درد در قسمت فوقانی شکم
  •     حالت تهوع
  •     دشواری تنفس و بلع
  •     سوزش سر دل مداوم


GERD در اثر فقدان اسید معده و رشد بیش از حد باکتری در معده و روده کوچک بوجود می آید. بنابراین درمان مناسب آن برگرداندن تولید اسید معده به اندازه مناسب و از بین بردن رشد بیش از حد باکتری هاست.

اگر به طور منظم با این مشکلات برخورد می کنید باید به پزشک مراجعه نمایید. پزشکتان پیشنهادات لازم برای تغییر رژیم غذایی به شما می دهد. باید از نوشیدنی ها و خوراکی هایی که این علایم را تشدید می کند پرهیز نمایید.

ممکن است مجبور به مصرف متناوب آنتی اسیدها یا سایر داروهای کاهش دهنده تولید اسید معده شوید. در برخی موارد پزشکتان ممکن است دارو یا عمل جراحی را توصیه کند. به منظور اجتناب از مشکل به طور کامل باید روزانه دوبار فلور روده هایتان را بازسازی کنید.

 رژیم غذایی با قند بالا

رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و قندهای افزوده شده می تواند میزان باکتری های خوب را در روده شما کاهش دهد. این عدم تعادل می تواند باعث افزایش میل به قند شود که می تواند به روده شما آسیب بیشتری وارد کند. مقادیر بالای قندهای تصفیه شده، به ویژه شربت ذرت با فروکتوز بالا، با افزایش التهاب در بدن مرتبط است. التهاب می تواند پیش ساز تعدادی از بیماری ها و حتی سرطان ها باشد.

 تغییر وزن ناخواسته

افزایش یا کاهش وزن بدون ایجاد تغییر در رژیم غذایی یا عادات ورزشی ممکن است نشانه ای از روده ناسالم باشد. روده نامتعادل می تواند توانایی بدن شما برای جذب مواد مغذی، تنظیم قند خون و ذخیره چربی را مختل کند. کاهش وزن ممکن است به دلیل رشد بیش از حد باکتری روده کوچک (SIBO) باشد، در حالی که افزایش وزن ممکن است به دلیل مقاومت به انسولین یا تمایل به پرخوری به دلیل کاهش جذب مواد مغذی باشد.

محققین مطالعات زیادی برای یافتن ارتباط بین تعداد باکتری های موجود در روده و وزن کلی یک فرد انجام داده اند. بر اساس نتایج افرادی که وزن سالمی دارند نسبت به افرادی که اضافه وزن دارند باکتری های سالم و متنوع بیشتری در روده هایشان دارند. در واقع باکتری های روده کوچک افراد چاق تفاوت زیادی با افراد لاغر دارند.

برا ساس مطالعات دو خانواده از باکتری ها در روده کوچک وجود دارد که محققان ارتباط بین وزن بدن و آن ها را پیدا کرده اند:
- فیرمیکوتس Firmicutes:نوعی باکتری که در مقادیر بالاتری در افراد چاق دیده می شوند. فیرمیکوتس ها در استخراج کالری از قندهای پیچیده ، کارآمدتر عمل کرده و بدنتان این کالری ها را به عنوان چربی ذخیره می کند در نتیجه روند افزایش وزن سرعت می گیرد.

- باکتروئیدس Bacteroidetes: نوعی دیگر از خانواده باکتری ها که در افراد چاق خیلی کمتر دیده می شوند.

در یک آزمایش، محققین باکتری فیرمیکوتس را وارد بدن موش ها با وزن طبیعی کردند در نتیجه موش ها شروع به افزایش وزن سریع کردند حتی با وجود ثابت بودن رژیم غذایی.

در یک آزمایش دیگر محققین خاطر نشان کردند که افراد چاق که کاهش وزن داشتند مقدار باکتروئیدس در روده هایشان افزایش پیدا کرده است. همزمان مقدار فیرمیکوتس کاهش پیدا کرده است.
 باکتری هایی در روده شما وجود دارد که می تواند بر چگونگی ذخیره چربی و سطح گلوکز در خون تاثیر بگذارند. این باکتری ها روی هورمون های احساس سیری و گرسنگی شما هم تاثیر گذارند.

اگر توازن فلور روده به هم بخورید، ممکن است منجر به چاقی و مشکلات مرتبط با آن شود. به منظور از بین بردن چاقی و سایر بیماری ها باید تعادل باکتری های روده تان را تنظیم کنید. این کار با مصرف مکمل های پروبیوتیک مناسب که در آخرین نکته در موردشان می خوانید، به صورت روزانه امکان پذیر است.

اختلالات خواب یا خستگی مداوم

روده ناسالم ممکن است به اختلالات خواب مانند بی خوابی یا بد خوابی کمک کند و در نتیجه منجر به خستگی مزمن شود. اکثر سروتونین بدن، هورمونی که بر خلق و خو و خواب تأثیر می گذارد، در روده تولید می شود. بنابراین آسیب روده می تواند توانایی شما را برای خواب خوب مختل کند. برخی از اختلالات خواب نیز با خطر فیبرومیالژیا مرتبط است.

 تحریک پوست

پوست بزرگترین ارگان بدن شماست. پوست مثل یک حصار از ورود سموم به بدن جلوگیری می کند ولی از حساسیت بسیار بالایی هم برخوردار است بنابراین به راحتی به بیماری های پوستی زیادی مبتلا می شوید.
 بیماری های پوستی مانند اگزما ممکن است مربوط به روده آسیب دیده باشد. التهاب روده ناشی از رژیم غذایی نامناسب یا آلرژی غذایی ممکن است باعث افزایش "نشت" برخی پروتئین ها به داخل بدن شود که به نوبه خود می تواند پوست را تحریک کرده و باعث بیماری هایی مانند اگزما شود.


در بسیاری موارد مشکلات روده از قبیل رفلاکس معده، نفخ، تنفس بدبو و یبوست مسئول مشکلات پوستی هستند. برخی از بیماری های پوستی ناشی از ضعف روده عبارتند از:

  •     روزاسه (یا آکنه بزرگسالی، عبارت است از التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت)
  •     درماتیت Dermatitis
  •     آکنه


مطالعات متعددی وجود دارد که ارتباط بین پوست و روده را نشان می دهد. بر اساس نتایج آن ها مشکلات قطعا نشانه ای از مشکلات مربوط به روده باشند. همان طور که در یک مطالعه مشخص شد 54% بیمارانی که از آکنه رنج می برند از نوعی بیماری به اسم رشد بیش از حد باکتری روده کوچک* Small Intestine Bacteria Overgrowth هم رنج می برند.

* رشد بیش از حد باکتری روده کوچک Small Intestine Bacteria Overgrowth :این بیماری معمولا ناشی از یک بیماری دیگر است که بر روی عملکرد روده کوچک تاثیر می گذارد.

کارشناسان متوجه شده اند که با مصرف مکمل های پروبیوتیک به طور معنی داری از بیماری های پوستی کاسته می شودچون به بازسازی تعادل باکتری های روده کمک می کنند. یک رژیم غذایی سالم مساوی با داشتن یک پوست سالم است. رژیم غذایی سالم عبارت است از: اجتناب از مصرف خوراکی هایی که منجر به التهاب می شوند از قبیل لبنیات و روغن های هیدرولیز، مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات، مایعات و آب.

اختلالات خود ایمنی

محققان پزشکی به طور مداوم در حال یافتن شواهد جدیدی از تأثیر روده بر سیستم ایمنی هستند . تصور می شود که یک روده ناسالم ممکن است التهاب سیستمیک را افزایش دهد و عملکرد صحیح سیستم ایمنی را تغییر دهد. این می تواند منجر به بیماری های خود ایمنی شود، جایی که بدن به جای مهاجمان مضر به خود حمله می کند.

بیماری های خودایمنی زمانی رخ می دهند که سیستم ایمنی بدن شما سلول های سالم بدنتان را به عنوان عامل خارجی شناسایی می کند در نتیجه به سلول های سالم حمله کرده آن ها را از بین برده و باعث التهاب می شوند.

مهم تر از همه این که سیستم ایمنی بدنتان به طور کامل تجزیه شده و شما را نسبت به بیماری های مختلف آسیب پذیر می کند. از آن گذشته هنگامی که سیستم ایمنی به سلول های سالم حمله می کند برای دفاع در مقابل پاتوژن های* Pathogen خارجی ناتوان می شود.

* پاتوژن Pathogen :یا بیماری‌زا یا بیمارگر٬ عامل تولید بیماری بوده و به دو دستهٔ زنده مانند باکتری و غیرزنده مانند سم تقسیم می‌شود.

افزایش تعدد باکتری های بد در روده ها می تواند منجر به بیماری های خودایمنی شود. عوامل مختلفی برای بیماری های خودایمنی وجود دارد با این حال متخصصان پزشکی معتقدند که روده یکی از عوامل اصلی دخیل در ایجاد این بیماری هاست. زمانی که پزشکتان بیماری خودایمنی را در شما تشخیص داد مراقبت های مناسب از روده برای شما الزامی خواهد بود.

پزشک شما برنامه ای برای درمان و بهبود سلامت روده شما تنظیم خواهد کرد. مراقبت های پزشکی اولیه می تواند شدت و گسترش مشکل را محدود کند.

بیش از 80 بیماری خودایمنی شناخته شده وجود دارد. بسیاری از آن ها علایم مشابهی دارند. بنابراین تشخیصشان مشکل است. تعدادی از آن ها عبارتند از:

- بیماری هاشیموتو Hashimoto’s Disease: التهاب غده تیروئید

- بیماری گریوز Graves’ Disease: فعالیت بیش از حد غده تیروئید

- بیماری آدیسون  Addison’s Disease : نارسایی هورمون آدرنال

- آرتریت روماتوئید Rheumatoid Arthritis : التهاب مفاصل و بافت های اطراف

- دیابت نوع 1: انقباض سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس

- کم خونی کشنده Pernicious Anemia: کاهش گلبول های قرمز خون

- بیماری کرون Crohn’s Disease: بیماری التهابی مزمن روده

- کولیت اولسراتیو (Ulcerative Colitis ): بیماری التهابی روده

احساس افسردگی یا استرس

مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب، افسردگی و استرس مسلما نتیجه سبک زندگی سریع دنیای امروز است. با این حال اغلب مردم تشخیص نمی دهند سلامت روده هایشان هم می تواند مسئول سلامت ذهنیشان باشد.

تحقیقات به طور قطعی ارتباط بین روده و سلامت ذهنی را نشان داده اند. اجاره دهید جزئیات بیشتری در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

حدود 500 میلیون نورون یا عصب در دیواره روده وجود دارد. این عصب ها سیستم عصبی روده ای enteric nervous system یا ENS را تشکیل می دهند. سیستم عصبی روده ای 30 نوع انتقال دهنده عصبی متفاوت تولید می کند. در نتیجه سیستم عصبی روده ای مسئول حفظ تعادل سلامت ذهنی ماست که می تواند استرس و اضطراب را کاهش داده و سلامت کلی ذهن را تضمین کند.

بنابراین هنگامی که سلامت روده شما به خطر بیفتد، وضعیت روانی شما هم دچار مشکل خواهد شد. برخی از علایم ایجاد مشکل در روده ها عبارت است از:

  •     افسردگی
  •     اضطراب
  •     استرس
  •     خستگی ذهنی
  •     مغز مه آلود

 عدم تحمل غذایی

عدم تحمل غذایی نتیجه مشکل در هضم برخی غذاها است (این با آلرژی غذایی متفاوت است که در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به برخی غذاها ایجاد می شود). تصور می شود که عدم تحمل غذایی ممکن است ناشی از کیفیت پایین باکتری در روده باشد. این می تواند منجر به مشکل در هضم غذاهای محرک و علائم ناخوشایندی مانند نفخ، گاز، اسهال، درد شکم و حالت تهوع شود. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آلرژی غذایی ممکن است با سلامت روده نیز مرتبط باشد.

حساسیت روده

گاهی بعد از غذا خوردن احساس نفخ یا ناراحتی دارید و ممکن است متوجه شوید دچار یبوست شده اید. این ها نشانه های درست کار نکردن روده شماست. یک روده سالم با تعادل مناسب می تواند فرایند دفع را آسان و راحت کند.
یبوست یکی از نشانه های قابل توجه روده ناسالم است به خصوص زمانی که مدفوع سفت یا بدون آب باشد.مدفوع سفت نشان از این دارد که باکتری کمتری برای شل کردن و حفظ رطوبت آن وجود دارد در غیر این صورت سلول های باکتری رطوبت مدفوع را حفظ خواهند کرد.

 

 سندرم روده تحریک پذیر

اگر چند ماه و ماهی حداقل 3 بار ناراحتی یا درد شکم دارید ممکن است مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر شده باشید که به نام IBS هم شناخته می شود یک بیماری  شایع در دستگاه گوارش است.علایم IBS متفاو است ممکن است یک روز از یبوست رنج ببرید و روز بعد مدفوعتان سفت باشد.نفخ و اسهال هم جزو علایم این بیماری هستند.

علت دقیق سندرم روده تحریک پذیر هنوز مشخص نیست. با این حال واقعیت این است که سلامت روده نقش مهمی در بدن ما دارد به همین دلیل:

  • - استفاده از آنتی بیوتیک ممکن است فلور روده را به هم ریخته و افراد را به سمت IBS سوق دهد.
  • - در بسیاری از موارد IBS ناگهان بعد از عفونت روده یا معده توسط باکتری ها بوجود می آید.
  • - رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک ممکن است باعث ایجاد روده تحریک پذیر شود.
  • - ممکن است التهاب خیلی کم دیوراه روده ها در برخی بیماران دیده شود که معمولا به دلیل ارتباط غیر طبیعی  باکتری های روده ایجاد می شود.


معمولا برای درمان این مشکل آنتی بیوتیک یا پروبیوتیک تجویز می شود، پزشکتان با تجویز این داروها ترکیب باکتری های روده را تغییر می دهد.

علاوه براین باید روی رژیم غذایی مناسب تمرکز کنید و از خوراکی هایی که گاز تولید می کنند اجتناب نمایید. رژیم غذایی تان باید کم چرب ولی غنی از فیبر باشد. برخی از خوراکی هایی که باید از آن ها اجتناب کنید عبارتند از:

  •     شیرین کننده های مصنوعی
  •     کافئین
  •     محصولات لبنی
  •     الکل


می توانید با مصرف ماست که پر از باکتری های خوب است به بهبود وضعیت روده خود کمک کنید.استرس می تواند منجر به IBS شود. اگر دلیل مشکل شما استرس است بهتر است از درمان ها و داروهای ضد افسردگی با مشورت متخصص بهره مند شوید.


 

عدم تعادل منجر به دیورتیکولیت می شود

دیورتیکولیت* Diverticulitis ناشی از وجود کیسه های کوچک به نام دیورتیکولا diverticula است. این کیسه های کوچک می توانند هر جایی در سیستم گوارش به وجود آیند. به وجود آمدن آن ها نیازمند نقاط ضعف در پوشش دیواره دستگاه گوارش است. دیورتیکولا به طور معمول در دیواره روده بزرگ بوجود می آید.

*دیورتیکولیت Diverticulitis : دیورتیکولوز یا همان‌ بیماری‌ دیورتیکولی‌ عبارت‌ است‌ از وجود بیرون‌زدگی‌های‌ کوچک‌ کیسه‌ مانند (دیورتیکول‌) در دیواره‌ روده‌ بزرگ‌. وجود این‌ دیورتیکول‌ها ممکن‌ است‌ علامتی‌ به‌ همراه‌ نداشته‌ باشد. دیورتیکولیت‌ نیز یعنی‌ التهاب‌ دیورتیکول‌. دیورتیکولوز مسری‌ یا سرطانی‌ نیست‌.


اگر دیورتیکولا دارید ولی هیچ علامتی مشاهده نمی کنید به یک بیماری به نام دیورتیکولوز diverticulosis مبتلا شده اید. این بیماری خفیف است و به ندرت مشکلی ایجاد می کند. از سویی دیگر اگر این کیسه ها شروع به خونریزی یا التهاب کنند، دیورتیکولیت شروع می شود.چاقی یکی از عوامل اصلی ابتلا به دیورتیکولیت است.

پزشکان فکر می کنند که التهاب زمانی شروع می شود که باکتری ها یا مدفوع در دیورتیکولا گیر می افتند. برای فرایند عبور صحیح مدفوع و سلامت رود و پیشگیری از حمله باکتری های بد، دستگاه گوارش به باکتری های خوب نیازمند است. کاهش این باکتری ها موجب برانگیختگی دیورتیکولیت می شود.

نشانه های دیورتیکولیت

  •    درد شکم
  •     تب
  •     خونریزی رکتوم


درمان دیورتیکولیت

- آنتی بیوتیک ها به درمان خفیف دیورتیکولیت کمک می کنند.

- باید از رژیم مایعات استفاده کنید تا روده بزرگ فرصت بهبود پیدا کند.

- یکی از علل ایجاد دیورتیکولیت کمبود فیبر است بنابراین باید از خوراکی های غنی از فیبر استفاده کنید تا فیبر مورد نیاز در طول درمان شما را تامین کنند.

- یک درمان گر می تواند فلور روده شما را بهینه سازی کرده و التهاب را کاهش دهد.

- در موارد شدید دیورتیکولیت برای برداشتن بخش مبتلا شده به جراحی نیازمند هستیم.

حال که می دانید روده های ناسالم چطور باعث ایجاد بیماری های متعدد می شود اجازه دهید روش هایی ساده برای سلامت روده ها به شما پیشنهاد دهیم.



عواقب مشکلات گوارشی

  •     سندرم روده تحریک پذیر
  •     آلرژی
  •     آکنه
  •     بیماری کبد
  •     بیماری های ایمنی
  •     سرطان


برای تقویت روده چه کنیم ؟
 

محصولات لبنی همیشه برای روده ها خوب نیستند
 

شیر و محصولات لبنی می توانند برای بدن مفید باشند ولی میدانستید که می توانند اعتیاد آور بوده و برای روده شما مفید نباشند؟ این محصولات حاوی کازامورفین (casomorphins ) هستند که به مورفین مربوط می شوند. کازامورفین بعد از هضم کازئین (casein ) در محصولات لبنی تولید می شود که کازئین یکی از پروتئین های اصلی شیر است.

کازئین می تواند برای بدن مضر هم باشد چون قادر به افزایش سطح کورتیزول در بدن است و یکی از عوامل دخیل در ایجاد سندرودم روده چکه کن است. علایم این بیماری عبارتند از:

  •     گاز
  •     گرفتگی
  •     حساسیت غذایی
  •     نفخ


 

تشخیص غذاهایی که به آن ها آلرژی دارید جلوی اختلالات گوارشی را می گیرد

یکی از شایع ترین اثرات آلرژی غذایی التهاب است. التهاب می تواند روی تمام اجزای بدنتان تاثیر بگذارد از جمله روده شما. التهاب مسلما برای روده های شما بد است بنابراین باید خوراکی هایی که به آن ها آلرژی دارید را پیدا کنید.

یک روش می تواند روش حذفی باشد، با این حال روش بهتر ملاقات با پزشک و انجام آزمایش آلرژی است. این آزمایش به شما کمک خواهد کرد متوجه شوید که کدام آیتم های خوراکی برای شما حساسیت زاست و بعد از آن می تواند رژیم غذایی خود را بدون موارد حساسیت زا تنظیم نمایید تا از خطر آلرژی و التهاب مسون بمانید.
 

هیدراته بمانید چرا که روده شما به آب نیاز دارد

نمی توانید اهمیت آب در عملکرد مطلوب فرایند گوارش خود را دست کم بگیرید. بدن انسان عمدتا از آب تشکیل شده. بدن هر فرد معمولی حاوی حدود 60 درصد آب است بنابراین برای عملکرد مناسب انواع فرایندهای بدن ضروری است.

روده شما هم برای حفظ حرکت مواد غذایی و پیشگیری از نفخ و یبوست به آب نیاز دارد.زمانی که بدنتان آب کافی نداشته باشد تعادل باکتری های روده به هم خورده و منجر به التهاب می شود. با مصرف به اندازه آب بدنتان را هیدراته نگه دارید و عملکرد روده ها را بهبود دهید.


 

مقداری فیبر به رژیم خود اضافه کنید تا به حفظ حرکت غذا در روده کمک کنید

فیبر برای فرایند هضم مهم است و یکی از فواید آن حفظ سلامت روده است. سایر فواید فیبر عبارتند از:

  •     حرکت روده ها را نرمال می کند.
  •     سموم را جذب کرده و به بیرون از بدن می راند.
  •     به شما برای حفظ وزن سالم کمک می کنند.
  •     از روده در مقابل التهاب محافظت می کنند.
  •     خطر ابتلا به دیورتیکولیت را کاهش می دهند.
  •     اغلب فیبرها مدتی طولانی به شما احساس سیری می دهند.

برای بازگرداندن سلامت به روده ها  پروبیوتیک بخورید

آنتی بیوتیک ها باکتری های مضر روده را از بین می برند. با این حال باعث از بین رفتن باکتری های مفید هم می شوند. سایر داروها و غذاهای فراوری شده روی سطح باکتری های خوب شکم تاثیر می گذارند. استرس هم یکی از عوامل این تغییر است.

به منظور برگرداندن تعادل باکتری های خوب در معده نیاز به مصرف پروبیوتیک دارد. پروبیوتیک ها باکتری های زنده و مخمرهایی هستند که به بدن انسان کمک می کنند مخصوصا به سیستم گوارش. آن ها به ایجاد تعادل بین باکتری های خوب و بد به ویژه بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها کمک می کنند.

 

راه های دریافت پروبیوتیک عبارتند از:

- خوراکی های زیادی وجود دارد که غنی از پروبیوتیک هستند، از قبیل کلم ترش sauerkraut  و ماست.

- می توانید از نوشیدنی های پروبیوتیک استفاده کنید ولی بهتر است فقط از انواعی که قند کمی دارند استفاده کنید.

- مکمل های پروبیوتیک هم در دسترس هستند.

- حفظ سلامت روده شما مسلما ضروری است با این حال اگر بعد از تلاش خود نتیجه ای که خواستید نگرفتید باید درمان جایگزین انتخاب کنید. تمیز کردن روده بزرگ بهترین راه برای اطمینان از عملکرد بهینه سیستم گوارش شماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نوشین ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    82 7
    سلام سوال من اینه که ماست پاستوریزه هم این پروبیوتیک رو دارد و فرقی نمیکند ماست گاو باشه یا گوسفند ؟ واینکه پروبیوتیک های دارویی رو لطفا معرفی کنید. ممنون
  • مهدی ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    0 0
    سلام،پسوریازیس که منشأ اصلیش خود ایمنی هست م دلیلش کولیت رودست؟
  • عباس فعله گری ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    0 0
    ممنون خسته نباشید
  • محمد2272 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 1
    با سلام و تشکر از مقاله مفید ارائه شده، در قسمت اخر به پروبیوتیک اشاره کردین. ایا دوغ کفیر می تواند کمک کند؟ و اینکه چه میزان و در چه وقت و تا چه مدت نیاز می باشد؟ ممنونم