معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون گفت :با استفاده از سامانه جدید غربالگری اهداکنندگان خون با روش الکتروکمی لومی نسانس ،انجام آزمایش های سلامت خون های اهدای در کشور متمرکز سازی شد.

معاون سازمان انتقال خون: سنجش سلامت خون های اهدایی در کشور متمرکز شد

سلامت نیوز: معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون گفت :با استفاده از سامانه جدید غربالگری اهداکنندگان خون با روش الکتروکمی لومی نسانس ،انجام آزمایش های سلامت خون های اهدای در کشور متمرکز سازی شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،کریم شمس روز سه شنبه  افزود: با استفاده از سامانه جدید غربالگری اهداکنندگان خون نمونه‌های خون اهدا کنندگان را از سایر مراکز و استان‌ها به مراکز و استان‌هایی که این دستگاه در آنها مستقر است ارسال می‌کنیم تا آزمایش شوند.


وی ادامه داد: در روش قبلی در این زمینه که 10 سال پیش مستقر شده بود و دستگاه‌ها دچار استهلاک شده بودند، بنابراین به روز رسانی دستگاه‌ها و روش کار در دستور کار سازمان انتقال خون قرار داشت؛ به طوریکه طی دو سال گذشته مطالعات زیادی در این حوزه انجام شد و شرکت بزرگی که در این زمینه فعال بودند مورد بررسی قرار گرفتند.


شمس تصریح کرد:به منظور استقرار این سامانه ،مناقصه‌ای در سازمان انتقال خون بین شرکت‌هایی که توانایی انجام این روش را داشتند، برگزار شدو الزامات انتقال خون در این مناقصه این بود که در مرحله نخست ،دستگاه‌ها به صورت FOC یعنی امانی در اختیار سازمان انتقال خون قرار گیرند و هزینه نگهداری و تعمیرات هم بر عهده شرکت طرف قرارداد باشدو سازمان انتقال خون تعهد کرده است که برای انجام تست‌ها و مواد مصرفی هزینه‌هایی را به شرکت تامین کننده تجهیزات پرداخت کند.


معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون تاکید کرد :این روش در ایران متداول نبوده و اولین بار است که با این حجم در کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هدف ما در این کار این است که بتوانیم از تکنولوژی بدون پرداخت هزینه‌های سرمایه‌ای حرکت کنیم؛ چرا که دستگاه‌ها بعد از چند سال دچار استهلاک می‌شوند و نیازمند به روزرسانی دارند .


وی اضافه کرد:از سوی دیگر آزمایشات هم روز به روز در سطح دنیا تغییر می‌کنند بنابراین برای ما مهم است که تکنولوژی روز دنیا را در اختیار داشته باشیم.
شمس گفت :در حال حاضر سامانه جدید غربالگری اهداکنندگان خون در 6 استان مازندران، آذربایجان شرقی ، خراسان رضوی ، اصفهان، فارس و تهران مستقر شده است و درآینده نزدیک هم به 2استان دیگر به این سامانه مجهز خواهند شد .


وی اعلام کرد:با استقرار سامانه یاد شده کار متمرکزسازی آزمایش‌های سلامت خون در سازمان انتقال خون انجام می شود به جای اینکه تست‌ها سلامت خون را به جای اینکه در 31 مرکز استان انجام دهیم و هزینه‌های زیادی را بپردازیم، آزمایش‌ها را در تعداد معدودی از استان‌های کشور که در سطح مناطق‌ هستند با استقرار این دستگاه‌ها انجام می‌دهیم .


وی با بیان اینکه این پروژه بسیار پیشرفته است و تمام دنیا این روش را به کار می‌برند ،گفت :در حال حاضر هلند دارای یک مرکز برای غربالگری این نوع آزمایش و آمریکا نیز در 10 مرکز این کار را انجام می دهد و ترکیه نیز برنامه‌ریزی کرده است که این آزمایش‌ها را در چهار مرکز انجام دهد. معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد :این غربالگری‌ها خون اهدیی و فرآورده‌های خونی با این روش مال ویروس‌های HIV، هپاتیت B و HC هستند.
به گزارش ایرنا،اهدای خون در ایران به صورت کاملا داوطلبانه انجام می شود وشاخص اهدای خون در ایران 27نفر به ازای یکهزار نفر جمعیت است که شاخص خوبی محسوب می شود .


سالانه در ایران بیش از دو میلیون یکصد هزار نفر خون اهدا می کنند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha