زمانی که فاتحان اروپایی به سمت جهان جدید سفر کردند،‌ فتح آنها به صورت نامحسوس با همکاری متحدی نامرئی و مرگبار،‌ و به شکل یک بیماری به موفقیت رسید.

کشف دلیل مرگ میلیون‌ها انسان در تاریک‌ترین دوران تاریخ جهان

سلامت نیوز: زمانی که فاتحان اروپایی به سمت جهان جدید سفر کردند،‌ فتح آنها به صورت نامحسوس با همکاری متحدی نامرئی و مرگبار،‌ و به شکل یک بیماری به موفقیت رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، براساس گزارش CNN،‌ اكنون دانشمندان موفق به شناسایی بیماری شده‌اند كه منجر به آغاز مرگبارترین بیماری همه‌گیر در این فصل تاریك از تاریخ شده‌است، بیماری كه 80 درصد از جمعیت بومیان مكزیك را، نزدیك به 15 میلیون نفر،‌به كام مرگ كشاند.

DNA استخراج شده از دندان قربانیان بیماری همه‌گیر سال‌های 1545 تا 1550 اولین مورد ابتلا به سالمونلا در آمریكا را نشان می‌دهد. این نامی است كه امروز روی این بیماری گذاشته شده‌است، در زمانی كه بیماری در مكزیك و گواتمالا شیوع پیدا كرد، بومیان آن را cocoliztli (به معنی مورچه) می‌نامیدند.

در دوران این همه‌گیری یكی از فاتحان جهان جدید به نام فری خوان دی توركومادا درباره بیماری نوشته‌است: تب واگیردار، سوزنده و مداوم بود، زبان خشك و سیاه می‌شد و تشنگی تمامی نداشت. افرادی كه به این بیماری مبتلا می‌شدند نشانه‌هایی مانند هذیان،‌ بی‌خوابی،‌ تشنج، خونریزی و استفراغ شدید از خود نشان می‌دادند.

تا پیش از تحقیق جدید،‌ برای تمامی این نشانه‌ها دلیل طبیعی دیگری متصور می‌شد،‌اما اكنون محققان ماكس پلانك در آلمان برای اولین بار نشانه مستقیم ژنتیكی را از بیماری سالمونلا از بقایای قربانیان این همه‌گیری وسیع به دست آورده‌اند. بیش از 30 اسكلت انسان از شهر اوآكساكا در مكزیك از زمین بیرون كشیده شد،‌محلی كه قربانیان این بیماری همه‌گیر صدها سال پیش در آن دفن شده‌ بودند.

محققان با استفاده از تكنیك تشخیص DNA جدیدی به نام ابزار تحلیل‌گر هم‌تراز متا ژنوم، یا MALT، موفق به كشف رشته‌ای از باكتری به نام Paratyphi C از خانواده سالمونلا انتریكا شدند كه احتمالا توسط اسپانیایی‌ها به جهان جدید منتقل شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha