رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰، از کشف و معدوم سازی بیش از ۲۰ تن مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته خبر داد.

۲۰تن مواد غذایی فاسد معدوم شد/ آمار شکایت از اغذیه فروشی ها

سلامت نیوز:رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰، از کشف و معدوم سازی بیش از ۲۰ تن مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محراب آقازاده گفت: از عمده تخلفات بهداشتی که در برخی اماکن مسکونی انجام می گیرد می توان به بسته بندی، تهیه و توزیع غیر مجاز مواد غذایی از قبیل سبزی خرد شده، انواع ترشی جات، استفاده از بسته بندی های غیر مجاز و غیر بهداشتی برای انواع مواد غذایی، تهیه مواد غذایی در شرایط نامناسب و محیط غیر بهداشتی بدون داشتن جواز و کارت معاینه معتبر بهداشتی، دفع غیر بهداشتی فاضلاب به انهار عمومی، نگهداری دام و طیور در منزل مسکونی در داخل شهرها اشاره کرد.

وی با اشاره به تماس های مردمی با سامانه ۱۹۰، افزود: شکایت از اماکن مسکونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی با ۱۴ درصد، نانوایی ها ۱۱ درصد و اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا با ۱۰ درصد در صدر اخبار آذرماه این سامانه بودند. در این میان دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی با ۱۲ درصد، ایران ۱۱ درصد و مشهد ۱۰ درصد از کل اخبار و شکایات سامانه را به خود اختصاص دادند. بیشترین مورد شکایت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد با ۹ درصد، دفع غیر بهداشتی فاضلاب ۶ درصد و عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر ۵ درصد بود.

آقازاده ادامه داد: کل تماس های برقرار شده با سامانه بهداشت ۱۹۰ در آذر ۹۶، ۱۹۹۵۱ مورد بوده که از این تعداد، ۶۶۸۸ خبر و شکایت در سامانه به ثبت رسیده است و بقیه تماسها منجر به راهنمایی، آموزش و مشاوره شده است که جنسیت تماس گیرندگان نیز ۷۲ درصد آقایان و ۲۸ درصد خانم ها بوده اند.

رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ گفت: از اخبار و شکایات مربوط به مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، مقدار ۲۰۰۵۴ کیلوگرم منجر به کشف، جمع آوری و معدوم سازی کالاهای آسیب رسان به مصرف کننده گردید که بیشترین این مواد غذایی شامل انواع سوسیس و کالباس، انواع ترشیجات، انواع نوشیدنی ها، انواع تنقلات، انواع فراورده های گوشتی و پروتئینی، انواع لبنیات و غیره بوده است.

آقازاده افزود: از دیگر اقدامات قانونی، ابلاغ اخطار و ارائه مهلت جهت رفع نواقص غیر بحرانی (۱۴ درصد) و مکاتبه و معرفی متخلفین به مراجع قضایی (۱۴ درصد) بوده است.

وی اظهار داشت: میزان رضایتمندی مردمی از نحوه رسیدگی به شکایات مردمی بر اساس نظرسنجی های تلفنی به عمل آمده، ۹۵ درصد بوده است.

آقازاده گفت: سامانه بهداشت ۱۹۰ به طور شبانه روزی و در تمام ایام هفته، آماده دریافت شکایت های بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای است و هموطنان می توانند از اقصی نقاط کشور از طریق شماره تلفن ۱۹۰ با این سامانه تماس گرفته و شکایات بهداشتی خود را مطرح نمایند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha