نتایج یک مطالعه نشان می دهد که ریاضیات کاربردی می تواند ابزار قدرتمندی در کمک به پیش بینی منشاء و نیز نحوه تکامل انواع مختلف سلول های سرطانی باشد.

ریاضی در خدمت پیش بینی چگونگی تکامل سلول های سرطانی

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه نشان می دهد که ریاضیات کاربردی می تواند ابزار قدرتمندی در کمک به پیش بینی منشاء و نیز نحوه تکامل انواع مختلف سلول های سرطانی باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، محققان دانشگاه واترلو در کانادا در این مطالعه با استفاده از نوعی آنالیز ریاضی به نام دینامیک تکاملی نحوه تکامل جهش های بدخیم را در سلول های بنیادی و سلول های غیر بنیادی در سرطان های روده و روده بزرگ بررسی کردند.


به گزارش پایگاه اینترنتی یورک الرت،محمد کوهان دل استادیار ریاضی کاربردی در دانشگاه واترلو گفت: استفاده از ریاضی کاربردی برای بررسی دقیق تکامل سرطان، این پتانسیل را دارد که یک نقشه راه را برای ردیابی پیشرفت یک سرطان خاص در اختیار آنکولوژیست ها قرار دهد و اساسا جزئیات مهم تکامل این بیماری را ضبط کند.
وی افزود: ترکیب استفاده از ریاضی کاربردی با پیشرفت های تحقیقات قبلی در زمینه بیولوژی سرطان، می تواند به درک بسیار عمیق تر این بیماری در چند جنبه کمک کند.
این مطالعه نشان داد زمانی که سلول های بنیادی سرطان تقسیم و تکثیر می شوند، سلول های جدیدی به وجود می آیند که به طور قابل توجهی از سلول های اصلی متفاوت هستند.
این خصیصه می تواند تاثیر قابل توجهی بر سیر منفی و یا مثبت پیشرفت سرطان داشته باشد و استفاده از ریاضی می تواند به پیش بینی بهتر رفتار سلولی کمک کند.
محققان در این مطالعه همچنین نتیجه گرفتند که این نوع تجزیه و تحلیل می تواند در پیشگیری از ظهور سلول های سرطانی و کمک به ابداع درمان های قویتر و موثرتر مفید باشد.
سیو سیلووگاناتان، استاد و رییس بخش ریاضیات کاربردی دانشگاه واترلو هم گفت: قابلیت پیش بینی تکامل سلول های سرطانی می تواند برای ابداع درمان هایی که این سلول ها را به طور موثری هدف قرار دهند، حیاتی باشد.
وی افزود: این چارچوب ریاضیاتی علاوه بر پیش بینی رفتار سلول های سرطانی همچنین می تواند به طور کلی تر برای موضوعات دیگری از جمله ژنتیک جمعیت و اکولوژی مورد استفاده قرار گیرد.
این مطالعه به تازگی در مجله PLoS ONE منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha