اشرف نقش طب فیزیکی و ورزش درمانی در پیشگیری و بهبود روند درمان تنگی کانال نخاع را تشریح کرد.

نقش طب فیزیکی و ورزش درمانی در پیشگیری و درمان تنگی کانال نخاع

سلامت نیوز:اشرف نقش طب فیزیکی و ورزش درمانی در پیشگیری و بهبود روند درمان تنگی کانال نخاع را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛  علیرضا اشرف دبیر علمی بیست و یکمین کنگره سالیانه طب فیزیکی و توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران در بیست و یکمین کنگره سالیانه طب فیزیکی توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران که صبح امروز در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد در حاشیه کنگره و در جمع خبرنگاران درباره اثرات تنگی کانال نخاع دریافته‌های ام آر آی ناحیه کمری و خاجی اظهار کرد: در بیماری تنگی کانال نخاع چربی‌های اطراف ماهیچه‌های کمری بیشتر می‌شود، این عارضه با سن در ارتباط است و در افرادی که زمینه ارثی سائیدگی مهره‌ها را دارند اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: در بیماری تنگی کانال نخاع فشار به ریشه‌های نخاعی بیشتر و فرد در راه رفتن دچار مشکل می‌شود، این افراد معمولا خمیده راه می‌روند و پس از طی مسافتی باید توقف کنند و بنشینند.

دبیر علمی بیست و یکمین کنگره سالیانه طب فیزیکی و توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران افزود: در بررسی انجام شده متوجه شدیم بین شدت تنگی کانال نخاع و افزایش چربی‌سازی بافت عضلانی ماهیچه‌های کمری ارتباط معناداری وجود دارد.


نقش تصادف در تنگی کانال نخاع

اشرف تاکید کرد: در بیماری تنگی کانال نخاع عصب‌هایی که به عضلات عصب‌رسانی می‌کنند تحت فشار هستند، بنابراین عصب رسانی به خوبی به ماهیچه‌ها صورت نمی‌گیرد و بافت چربی جایگزین بافت عضلانی می‌شود،  بر اساس ام آر آی می‌توانیم تشخیص دهیم که تنگی کانال نخاع در چه وضعی قرار دارد.

وی تصریح کرد: تنگی کانال نخاع می‌تواند زمینه مادرزادی نیز داشته باشد ولی اگر زمینه ارثی سائیدگی در بروز تنگی کانال نخاع نقش داشته باشد؛ تنگی کانال نخاع بیشتر در سنین بالای 50 سال مشاهده می‌شود.

دبیر علمی بیست و یکمین کنگره سالیانه طب فیزیکی و توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران درباره اینکه آیا تصادف می تواند در تنگی کانال نخاع نقش داشته باشد، گفت: در تصادفات مهره‌ها دچار شکستگی و به داخل کانال نخاعی جا به جا می‌شوند بنابراین اثرهای این عارضه شبیه تنگی کانال نخاعی است که به آن تنگی کانال ترماتیک ناشی از ضربه می‌گوییم.


روش‌های پیشگیری از تنگی کانال نخاع

اشرف درباره روش‌های پیشگیری از تنگی کانال نخاع اظهار کرد: ورزش‌های کششی می‌تواند انعطاف ناحیه کمری را بیشتر کند، همچنین کنترل وزن نیز سبب بهبود عملکرد عضلات ناحیه کمر می‌شود، بنابراین به طور کلی ورزش‌های کششی و کنترل وزن اثرهای درمانی و پیشگیری‌ کننده دارند.

وی بیان کرد: در مواقعی که تنگی کانال نخاعی پیشرفته باشد و ما نتوانیم با روش‌های فیزیوتراپی، طب مکمل، ورزش و نرمش درمانی سبب بهبود بیمار شویم همچنین تزریق های داخل نخاعی نیز موثر واقع نشوند ما مجبور به انجام جراحی هستیم.

دبیر علمی بیست و یکمین کنگره سالیانه طب فیزیکی و توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران درباره جایگاه طب فیزیکی در کشور افزود: متاسفانه طب فیزیکی در کشور ما مغفول مانده است که علل بیمه‌ای می‌تواند در بروز این مشکل تاثیرگذار باشد متاسفانه اکنون مسئولان سلامت به مسائل اورژانسی بیشتر اهمیت می‌دهند و کیفیت زندگی بیمار اغلب نادیده می‌شود در حالی که هدف اصلی طب فیزیکی بهبود عملکرد زندگی فرد است.

اشرف یادآور شد: ما توانستیم بخش بستری طب فیزیکی در بیمارستانی در شیراز راه‌اندازی کنیم بستری می‌تواند در روند عملکردی بیماران به ویژه افرادی که دچار مشکلات عصبی مانند سکته مغزی،‌ صدمات مغزی ناشی از ضربه و صدمات نخاعی هستند مفید باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha