یک روانشناس با اشاره به فعالیت گسترده کلینیک‌های خنده درمانی گفت: متاسفانه این روزها حجم وسیعی از این کلینیک‌ها مدعی درمان انواع بیماری‌های روان تنی نظیر استرس و افسردگی با خندیدن هستند که چنین ادعاهای دروغینی صرفا جنبه تجاری داشته و مبنای علمی ندارد.

سلامت نیوز: یک روانشناس با اشاره به فعالیت گسترده کلینیک‌های خنده درمانی گفت: متاسفانه این روزها حجم وسیعی از این کلینیک‌ها مدعی درمان انواع بیماری‌های روان تنی نظیر استرس و افسردگی با خندیدن هستند که چنین ادعاهای دروغینی صرفا جنبه تجاری داشته و مبنای علمی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر پروین ناظمی در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: به دلیل شرایط خاص حاکم بر جامعه، بسیاری از افراد دچار حس «درماندگی» شده و احساس اندوه و افسردگی می کنند و در این بین، عده ای با مجوز یا بدون مجوز اقدام به تاسیس کلینیک های خنده درمانی با هدف درمان حس درماندگی در نقاط مختلف کشور از جمله تهران کرده اند که نمونه چنین کلینیک هایی در هیچ کدام از کشورهای توسعه یافته مشاهده نمی شود.

وی با رد ادعای کلینیک های خنده درمانی در درمان مشکلات روانی با استفاده از خندیدن ادامه داد: فردی که دچار استرس، افسردگی و هر نوع مشکل روانی است، چطور ممکن است با حضور در این کلینیک ها و خندیدن، بیماری اش را از ریشه درمان کند؛ البته به طور مقطعی ، ممکن است حال عمومی فرد رو بهبود رود، اما پس از چند روز دوباره حس و حال افسردگی، استرس و هر مشکلی که با آن روبروست به وی دست خواهد داد، زیرا بیماری به طور ریشه ای درمان نشده است.

این روانشناس اظهار کرد: زمانی می توان حس و حال فرد را بطور واقعی نسبت به خود و محیط پیرامون تغییر داد که نسبت به بیماری خود شناخت پیدا کرده باشد تا رفتارش بطور محسوس تغییر کند؛ نه این که بیمار خود را فریب بدهد که با حضور در همایش یا کلینیک های خنده درمانی و با پرداخت یک مبلغ، پس از مدتی موضوع اصلی افسردگی و اندوهش را فراموش می کند.

ناظمی با تاکید بر این که مشکلات روانی باید ریشه ای مرتفع شود، تصریح کرد: برای درمان اصولی باید به لایه های زیرین و ناخودآگاه افراد رسوخ کرد که تنها در حیطه تخصص  روانشناسان و روانپزشکان است تا با اتکا به روش های مبتنی بر علم، اقدام به درمان مشکلات روان تنی بیمار کنند.

وی از سازمان ها و دستگاه های ناظر درخواست کرد تا نظارت بیشتری بر فعالیت چنین کلینیک هایی داشته باشند که هدفی جز سرکیسه مردم ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha