یک متخصص گوش و حلق و بینی مهمترین علامت سینوزیت را آبریزش بینی و گرفتگی بینی دانست و گفت: سردرد جزو علائم نسبتا خفیف سینوزیت است.

آبریزش بینی و گرفتگی بینی مهمترین علامت سینوزیت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر پدرام برقعی در خصوص وظایف سینوس‌ها در بدن افزود: سینوس ها حفراتی پر از هوا هستند که اطراف حفره بینی و زیر و اطراف کره چشم قرار دارند و ظاهر صورت را شکل می دهند. داخل سینوس را یک لایه از جنس مخاط می پوشاند. از طرفی سینوس ها مانند یک ضربه گیر عمل و از آسیب به مغز جلوگیری می کنند. چون سینوس پر از هواست، هنگام ضربه به سر و صورت از آسیب به مغز جلوگیری می کند. سینوس به عملکرد تنفس کمک می کند.

وی با بیان اینکه علل عفونی میتواند باعث سینوزیت شود، باکتریها میتوانند سینوزیت حاد یا سینوزیت مزمن ایجاد کنند. سینوزیت حاد کمتر از ۱۲ هفته طول میکشد. سینوزیت مزمن بیشتر از ۱۲ هفته طول می کشد. ما سینوزیت هایی داریم که علت آن ویروسی است. همچنین قارچ ها هم می توانند موجب سینوزیت شوند. بعضی سینوزیت ها علل آلرژیک دارند. یعنی در کسی که زمینه آلرژی دارد سینوس ها دچار التهاب می شوند. آن ماده آلرژی زا ممکن است تنفسی هم نباشد.

این متخصص گوش گلو و بینی ادامه داد: این فرد ممکن است یک خوراکی میل کند یا با مادهای در تماس باشد و دچار سینوزیت شود. برخی سینوزیت ها به علت تورم عروق ایجاد می شوند، یعنی در واکنش به یک اتفاق در بدن به وجود می آیند. به این نوع سینوزیت، سینوزیت وازوموتور می گوییم؛ مثلا کسی که با ورزش کردن دچار آبریزش از بینی میشود یا کسی که با مصرف غذای تند و داغ دچار آبریزش بینی می شود، سینوزیت وازوموتور دارد.

وی با بیان اینکه در هوای سرد احتمال سینوزیت بیشتر است ، بیان کرد: چون جریان هوای سرد، جریان عروق مخاط بینی را کاهش میدهد و در نتیجه احتمال آلرژی بیشتر میشود. دوم این که در هوای سرد احتمال ابتلا به سرماخوردگی های ویروسی بیشتر است.

بیشتر بدانید: نکات مهم درباره آبریزش بینی 

برقعی، مهم ترین علامت سینوزیت را آبریزش بینی و گرفتگی بینی دانست و گفت: خلط بینی، ترشحات پشت حلق و ترشح بینی نیز از سایر علائم است. سردرد جزو علائم نسبتا خفیف سینوزیت است. سینوزیت سردرد خیلی شدید ندارد. ما سردرد مکرر و حاد در رینوسینوزیت نداریم.

وی با بیان اینکه یک رینوسینوزیت سالم به مراقبت خاص نیاز ندارد، ادامه داد: زیرا سینوس ها دقیق آفریده شده اند و فرد سالم به انجام کار خاص نیاز ندارد تا از سینوس خود مراقبت کند.مراقبتهای عمومی مثل نرفتن به محیط آلوده بسیار موثر است، زیرا محیطی که آلودگی شیمیایی یا آلودگی تنفسی دارد، می تواند مخاط سینوس را ملتهب کند.

این متخصص گوش گلو و بینی در ادامه بیان کرد: نرفتن به محیطهای شلوغ که ویروس آنجا زیاد است، احتمال عفونت ویروسی را بیشتر می کند. از تماس با افراد آلوده خودداری کنیم. شست‌وشوی مرتب دست ها از عفونت بینی و سینوس جلوگیری می کند. از روبوسی با افراد سرماخورده پرهیزیم و واکسن آنفلوآنزا را در وقت مناسب دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه در رینوسینوزیت مزمن، اگر کسی در محیطهای آلوده که گرم و خشک است زندگی میکند، بخور سرد توصیه میشود، تصریح کرد: در مورد رینوسینوزیت آلرژیک، شست‌وشوی بینی با سرم فیزیولوژیک ولرم توصیه می شود. نحوه شستوشو هم باید طوری باشد که مخاط بینی شسته شود.

برقعی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از آب نمک را توصیه می کنید، گفت: خیلی توصیه نمی کنم، چون ممکن است آب، کلر یا مواد دیگری داشته باشد. دما هم باید حدود دمای بدن باشد مثلا ۲۲ تا ۲۳ درجه سانتیگراد باشد.

وی با بیان اینکه رینوسینوزیت گوش را هم درگیر می کند، افزود: علت این مسئله به علت وجود یک رابط است که بین گوش میانی و سینوس ها قرار دارد و عبور ترشحات مکرر باعث التهاب گوش هم می شود. درمان رینوسینوزیت مشکل گوش را هم برطرف میکند.

این متخصص گوش گلو و بینی در پایان با بیان اینکه رینوسینوزیت از ظاهر فرد قابل رویت نیست، اظهارداشت: در این موارد فرد باید معاینه شود. اگر لازم است آندوسکوپی یا سیتیاسکن شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha