دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 235818

اخیرا هر عکسی از خوزستان نفسمان را به شماره می‌اندازد، زیرا در تمام آنها هیچ، جز خاک و گرد و غبار بر محاسن و چهره هموطنانمان نمی‌بینیم. هوای همنشین روزها و شب‌های خوزستان خیال بهتر شدن ندارد.

یک مورد عجیب؛ حذف بودجه گرد و غبار!

سلامت نیوز:هوای خطرناک در چند کلانشهر؛ هر وقت چنین خبری به تیتر رسانه‌ها تبدیل می‌شود بدون آنکه متن خبر را بخوانیم می‌دانیم که یکی از این چند کلانشهری که با آلودگی دست و پنجه نرم می‌کند اهواز است.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: اهوازی‌ها و دیگر ساکنان استان خوزستان در سال‌های اخیر روز‌های سختی را گذرانده‌اند. گرد و غبار امان آنها را بریده، زندگی‌شان را مختل کرده و حتی برخی از آنان را از این استان که زمانی زندگی در آن آرزوی هر کسی بود فراری داده است. می‌گویند منشأ گرد و غبار خارجی است. می‌گویند کانون‌های داخلی گرد و غبار کنترل شده است و‌هزار و یک وعده و وعید و دلخوشی می‌دهند. حالا که خبر می‌رسد اعتبار گرد و غبار در بودجه سال ۹۷ قطع شده نمی‌دانیم وعده و وعید‌ها و دلخوشی‌ها را باور کنیم یا حرفی که مهم‌ترین سند مالی کشور می‌زند؟ روز گذشته و متعاقب حذف اعتبار گرد و غبار خوزستان از بودجه سال ۹۷ واکنش‌های متعددی به این مساله نشان داده شد. این در حالی بود که گرد و غبار شدید نفس کشیدن برای شهروندان خوزستانی را مشکل کرده بود.

اخیرا هر عکسی از خوزستان نفسمان را به شماره می‌اندازد، زیرا در تمام آنها هیچ، جز خاک و گرد و غبار بر محاسن و چهره هموطنانمان نمی‌بینیم. هوای همنشین روزها و شب‌های خوزستان خیال بهتر شدن ندارد. اگر زمانی به بهبود آن امید داشتیم امروز اخبار مایوس‌کننده‌ای از مجلس رسید که بر مبنای آن اعتبار گرد و غبار خوزستان از بودجه سال آینده حذف می‌شود. این خبر هر امیدی را به بهبود هوای هم‌میهنانمان در خوزستان به ناامیدی بدل کرد. به گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان توده جدید گرد و خاک عراقی به آستان صبح دیروز به خوزستان رسید و آثار وقوع پدیده گرد وغبار منشأ با محلی تا اواخر روز یکشنبه در استان ‌‌ماند. کورش بهادری افزود: «از صبح دیروز مجددا توده گرد‌و‌خاک جدیدی در کشور عراق شکل گرفت و وارد استان شد و تمام مناطق استان را درگیر پدیده گرد‌و‌خاک کرد. این پدیده گرد و غبار از صبح دیروز تا بعدازظهر ادامه داشت و ضعیف‌تر از گرد‌و‌غبار سه روز اخیر بود. گرد و غبار دیروز اهواز مدارس و مراکز دانشگاهی 20 شهر خوزستان را تعطیل کرد. بر اساس اعلام استانداری خوزستان، مدارس و مراکز دانشگاهی شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان، باوی، کارون، حمیدیه، هویزه، دشت آزادگان، شوش، رامشیر، هندیجان، اندیمشک، دزفول، امیدیه، ماهشهر، رامهرمز، گتوند و شوشتر به دلیل تداوم پدیده گرد و خاک تعطیل شدند و ساعت شروع به کار ادارات نیز با دو ساعت تاخیر همراه بود.

کاش این گرد و غبارها به حضور در خوزستان رضایت می‌دادند، اما این‌گونه نیست و اکنون چند استان دیگر را نیز درگیر خود کرده‌اند، نمونه بارز این استان‌ها کردستان است. دیروز هوای شهر سنندج در وضعیت ناسالم و شهر سقز همچنان در شرایط خطرناک قرار داشت. گرد و غبار از روز شنبه وارد این استان شد و هوای سنندج را در وضعیت خطرناک قرار داد. دیروز مقداری از آلودگی هوای استان کم شد و هوای شهر سنندج در وضعیت ناسالم قرار گرفت، اما شهر سقز همچنان در شرایط خطرناک قرار داشت. بنا بر اعلام اداره‌کل هواشناسی میزان‌آلودگی به مرور کاهش یافته و از شدت گرد و غبار طی ساعات آینده کاسته می‌شود. آلودگی هوا مدارس برخی از شهرهای کردستان را در دومین روز پیاپی تعطیل کرد. گفتنی است بر اساس اعلام مرکز کنترل و پایش محیط‌زیست کشور شاخص آلودگی هوای اهواز، بوشهر، ایلام، سنندج و خرم‌آباد در 48 ساعت گذشته از ۳۰۰ بالاتر و در وضعیت خطرناک بوده است. گرد و غبار در حلق مردم خوزستان قلدری و مجلس بودجه گرد و غبار این استان را قطع ‌کند! حکایت عجیبی است که عقل سلیم هر فردی را به خود مشغول می‌سازد. تمام کارشناسان بر این اصل اشتراک‌نظر دارند که خوزستان یکی از گذرگاه‌های مهم ورود گرد و غبار به کشور است، بنابراین روشن است در صورت مقابله درست و اصولی با این پدیده در خوزستان دیگر شاهد حضور پرهیبت آن در سایر استان‌های کشور نخواهیم بود.

نامشخص بودن حذف یا عدم‌حذف اعتبار

به گفته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در مجلس بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷ حذف شده است. کریم شافعی با اشاره به آخرین وضعیت بودجه سازمان محیط‌زیست در سال ۹۷ اظهار کرد: «پیشنهاد بودجه برای سازمان حفاظت محیط‌زیست دارای چند بخش است. در حوزه جاری پیشنهاد ۵۷‌میلیارد تومانی سازمان تقریبا مورد موافقت قرار گرفته است. در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس ۱۵۰‌میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شده بود که متاسفانه توسط کمیسیون تلفیق‌مجلس حذف شد.» سخنان او در حالی بر حذف اعتبار بودجه مقابله با گرد و غبار در خوزستان دلالت دارد که رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ از باقی‌ماندن ردیف بودجه ریزگردها در بودجه سال آینده خبر می‌دهد.

غلامرضا تاج‌گردون با اشاره به اظهارات معاون سازمان محیط‌زیست درباره حذف بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷، گفت: «متاسفم از اینکه در دو ماه بررسی بودجه کشور، مسئولان محیط‌زیست کشور از رئیس تا معاون ایشان حتی یک بار دنبال موضوع آلودگی محیط‌زیست و ریزگردها نیامدند. متاسفانه اعتبار مربوط به ریزگردها را بدون اذن در بودجه گذاشتند که مردم عزیز خوزستان را طبق معمول علاف تصمیمات غیرمسئولانه خودشان کردند. به مردم عزیز خوزستان عرض کنم حتما ردیف ریزگردها بدون منت‌گذاری بر مردم شریف پایدار خواهد ماند.» البته به گفته نماینده مردم اهواز در مجلس نیز این طرح هنوز به صحن مجلس نیامده و نمی‌توان عنوان حذف شده بر آن گذاشت. علی ساری افزود: «ردیف اعتباری برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور 150‌میلیون دلار از صندوق توسعه‌ملی است که برای تخصیص آن زحمات بسیاری کشیده شده اما در کمیسیون تلفیق مجلس حذف شده است. ردیف اعتباری این طرح مربوط به برداشت از صندوق توسعه‌ملی است اما برای اختصاص بودجه آن باید از رهبری اجازه گرفته شود.» با توجه به اخبار ضد و نقیضی که در ارتباط با حذف‌اعتبار مقابله با گرد و غبار در بودجه سال 97 به گوش می‌رسد باید منتظر ماند و دید که آیا تصویب این اعتبار در صحن مجلس به رأی گذاشته می‌شود یا خیر.

عدم تخصیص حقابه، عامل پدیده گرد و غبار

به گفته رئیس سازمان محیط‌زیست علت بروز ریزگرد‌ها در استان خوزستان و استان‌های اطراف عدم تخصیص حقابه‌های محیط‌زیستی است. عیسی کلانتری افزود: «منشأ ریزگردها در این فصل ۱۰۰‌درصد داخلی است و باید با تامین حقابه این مشکل را برطرف کرد. امسال از پاییز دچار کمبود بارش شدیم و در آینده شاهد خشکسالی خواهیم بود. وارونگی هوا و کمبود بارش در فصل پاییز و زمستان باعث تشدید آلودگی هوا و بروز خشکسالی برای آینده می‌شود.» حذف اعتبار بودجه مقابله با ریزگردها حقیقت داشته باشد یا یک شایعه باشد، خودنمایی پدیده گرد و غبار در پنج استان کشور حقیقتی محرز و تلخ است. تنفس هوای‌سالم از حقوق اولیه و بنیادین هر انسان است و قطعا نمی‌توان به دلایلی مانند نبود مجوز برای برداشت از صندوق توسعه ملی یا کمبود ردیف بودجه محیط‌زیست آن را از مردم گرفت. اهواز نفس ندارد، جان ندارد، اهوازی جان ندارد که زمانی جان‌بخش یک ملت شد و پرتاب گلوله، توپ و موشک را به جان خود خرید تا یک ملت بتواند در هوای آزادی نفس بکشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha