خشکی و خارش پوستی که آرام نمی‌شود و شب‌ها بی‌خواب‌تان می‌کند، دردی بی‌درمان نیست. گرچه داروهای مختلفی برای برطرف‌کردن حساسیت‌های پوستی و درمان اگزما تجویز می‌شود، اما عوارضی که استفاده طولانی‌مدت از این داروها به دنبال می‌آورد، ممکن است شما را هم از مصرف آنها پشیمان کند.

پوست‌تان را زره‌پوش کنید

سلامت نیوز: خشکی و خارش پوستی که آرام نمی‌شود و شب‌ها بی‌خواب‌تان می‌کند، دردی بی‌درمان نیست. گرچه داروهای مختلفی برای برطرف‌کردن حساسیت‌های پوستی و درمان اگزما تجویز می‌شود، اما عوارضی که استفاده طولانی‌مدت از این داروها به دنبال می‌آورد، ممکن است شما را هم از مصرف آنها پشیمان کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، اما چه نگران عوارض جانبی مصرف این داروها باشید و چه به هر دلیل دیگری، دل خوشی از آنها نداشته باشید، بعید است که به سادگی بتوانید آنها را از زندگی‌تان حذف کنید. برای شمایی که اگزما و خارش پوست کلافه‌تان کرده و التهاب و سرخی‌اش نگران‌تان می‌کند، قطع مصرف داروها، بدون ایجاد تغییرات اساسی در سبک زندگی‌تان، ممکن نخواهد بود. مصرف گیاهان دارویی و کمک‌گرفتن از برخی درمان‌های خانگی، یکی از راه‌های آرام‌کردن این درد است؛ راهی که در ادامه این مطلب، آن را برای‌تان تشریح می‌کنیم.


روی پوست‌تان کره بمالید
از کره به‌عنوان یک کرم موضعی، برای کاهش حساسیت و خارش پوست کمک بگیرید. روی پوست ترک‌خورده و پوسته‌شده، کمی کره گیاهی بمالید و آن را با گاز استریل ضدحساسیت بپوشانید. اجازه دهید 2 تا 4 ساعت، کره روی پوست‌تان بماند و در صورت لزوم، این کار را هر روز تکرار کنید.

دوش روغن زیتون بگیرید!
دو قاشق روغن زیتون و یک لیوان شیر را به آب وان اضافه کنید و در آن دراز بکشید. روغن اسطوخدوس هم از جمله روغن‌هایی است که می‌تواند التهاب، خشکی و خارش پوست را کمتر کند. اگر با این کار، خشکی پوست‌تان کمتر نشد، می‌توانید هر روز یک‌بار موضعی از پوست‌تان را که حساس و آسیب‌دیده‌شده، با روغن زیتون طبیعی چرب کنید. فراموش نکنید که روغن زیتون، سرشار از امگا3 است و با خاصیت ضدالتهابی که دارد، می‌تواند آسیب‌های پوستی‌تان را درمان کند. روغن درخت چای هم یکی دیگر از روغن‌هایی است که در این شرایط می‌تواند به بهبود حال‌تان کمک کند.


زردچوبه بخورید
یکی از داروهای ضدالتهاب طبیعی که می‌تواند پوست آسیب‌دیده شما را آرام کند، زردچوبه است. اگر این ادویه را به مقدار زیادی در غذاهای‌تان استفاده کنید، از خاصیت ضدالتهابی آن برای آرام‌شدن پوست‌تان بهره خواهید برد. زردچوبه، سرشار ازآنتی‌اکسیدان‌هاست و با مصرف‌کردنش رادیکال‌های آزادی را که پوست‌تان را نشانه گرفته‌اند، از بین خواهید برد.


روی پوست‌تان سرکه بمالید
سرکه سیب، داروی طبیعی دیگری برای آرام‌کردن پوست‌هایی است که از حساسیت رنج می‌برند. سرکه، یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است و اگر یک پنبه را به آن آغشته کنید و روی قسمتی که خارش و التهاب آزارش می‌دهد، بکشید، پوست‌تان آرام می‌گیرد. البته اگر پوست‌تان خراشیده، زخم شده یا روی آن جوش‌هایی سبز شده، سراغ سرکه نروید، چراکه در این صورت، سوزش و تشدید آسیب‌دیدگی هم به مشکلات‌تان اضافه خواهد شد.


بذر کتان بخورید
دانه‌های روغنی کتان را که میزان زیادی امگا3 در خود دارند، به غذای‌تان اضافه کنید. بذر کتان می‌تواند مکمل خوبی برای سالادهای‌تان هم باشد و درصورتی که هر روز سراغ آن بروید، التهابی که پوست‌تان را تحریک‌پذیر کرده، زودتر درمان می‌شود.


سراغ آلوئه‌ورا بروید
از عطاری، چند برگ آلوئه‌ورا بخرید و ژل طبیعی آن را با ایجاد خراش روی برگ‌ها، خارج کنید. ژل ‌آلوئه‌ورا، ضماد خوبی برای پوست‌های درگیر با اگزما، خشکی و التهاب است و می‌‌تواند خارش، سرخی و تحریک‌پذیری پوست را کمتر کند.


ماهی بخورید
مصرف مداوم ماهی‌های چرب مثل قزل‌آلا، ساردین و ماهی تن، به کاهش مشکلات پوستی کمک می‌کند. این خوراکی محبوب که سرشار از امگا3 است، نمی‌گذارد قارچ‌ها در پوست‌تان خانه کنند و با کاهش التهاب بافت‌ها، خارش، تورم و سرخی پوست را کاهش می‌دهد. گذشته از مصرف خوراکی ماهی، شما می‌توانید روغن ماهی را به عنوان دارویی برای چرب‌کردن پوست، مورد استفاده قرار دهید و در صورتی که به این روغن دسترسی داشته باشید، از آن برای بهبود وضعیت پوست‌تان کمک بگیرید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha