چرا بعضی از کودکان به هنگام خواب خروپف می‌کنند؟ از كجا می‌توان فهمید كه كودك به آپنه خواب دچار است؟ برای درمان خروپف کودک چه باید کرد؟ در این مقاله پاسخ پرسش‌هایتان را می‌یابید.

چرا بعضی از کودکان به هنگام خواب خروپف می‌کنند؟

سلامت نیوز: چرا بعضی از کودکان به هنگام خواب خروپف می‌کنند؟ از كجا می‌توان فهمید كه كودك به آپنه خواب دچار است؟ برای درمان خروپف کودک چه باید کرد؟ در این مقاله پاسخ پرسش‌هایتان را می‌یابید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، هیچ چیز به اندازه شنیدن صدای خروپف وقتی كه تلاش می‌كنید به خواب بروید، آزار دهنده نیست. شاید خودتان همان كسی هستید كه با خروپف كردن، شب‌ها افراد خانواده‌تان اذیت می‌شوند.

خروپف كردن فقط یك سروصدای اضافی نیست بلكه می‌تواند نشان دهنده وجود برخی مشكلات و یا حتی بیماری‌ها باشد كه نیاز به درمان دارند.

خروپف كردن تقریبا یك مشكل همه‌گیر در میان اغلب خانواده‌ها می‌باشد. معمولا افراد مسن بیشتر درگیر این مسئله هستند ولی در بسیاری موارد حتی كودكان نیز درخواب خروپف می‌كنند.

زمانی‌كه هوا به راحتی نتواند از بینی و دهان عبور كند، صدای ناخوشایندی ایجاد می‌كند. در ایجاد خروپف دهان، گلو، زبان،‌كام، زبان كوچك و لوزه سوم ممكن است درگیر شوند.

خروپف كردن باعث می‌شود كه كودك و یا بزرگسال خواب شبانه با كیفیتی نداشته باشد و به اندازه كافی خستگی به در نبرد.


علل خروپف در كودك

حساسیت‌های فصلی: حساسیت‌های فصلی باعث آبریزش بینی و گرفتگی آن می‌شوند و ایجاد خروپف می‌كنند.

مسدود كردن مجاری تنفسی برای عبور هوا: مسدود مجاری تنفسی در اثر عفونت سینوسی و یا سرما خوردگی ایجاد می‌شود.

انحراف بینی: وقتی كه بینی كج می‌شود مخصوصا در افرادی كه این كجی خیلی زیاد می‌شود چرا به صورت طبیعی وارد و خارج نمی‌شود و عمل تنفس به سختی انجام می‌شود. معمولا این مشكل را می‌توان با جراحی بینی برطرف كرد.

لوزه سوم و تورم آن: تورم لوزه سوم می‌تواند باعث ایجاد خروپف شود. لوزه‌های سوم غده‌هایی هستند كه در نزدیكی مجاری تنفسی جای دارند.

گاهی اوقات این لوزه می‌تواند بزرگ شود و تورم كند. بیشتر كسانی كه خروپف می‌كنند به تورم لوزه دچارند.

اضاضه وزن داشتن و سنگین وزن بودن: اضافه وزن نیز باعث تنگ‌تر شدن مجاری تنفس می‌شود و در پی آن مشكل خروپف كردن بروز می‌كند.

گاهی اوقات خروپف كردن می‌تواند نشان دهنده یك نوع اختلال خواب بسیار جدی باشد مشكلاتی مثل آپنه خواب فردی كه به آپنه خواب دچار است در زمان خواب به طور ناگهانی تنفسش قطع می‌شود.

ممكن است این اتفاق از 30 تا 300 بار در طول شب اتفاق بیفتد. آنچه خواب باعث می‌شود بدن به اندازه كافی اكسیژن دریافت نكند.

افرادی كه درگیر این مشكل هستند،‌ هر بار كه از خواب برمی‌خیزند، سردرد بدی دارند و در تمام طول روز احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌كنند.

كودكانی كه به آپنه خواب دچارند به سختی می‌توانند تمركز كنند و معمولا حساس و زودرنج هستند.


از كجا بدانیم كه كودكمان به آپنه خواب دچار است؟

اگر كودك‌تان به طور مرتب هفته‌ای حداقل 3 شب دچار خروپف می‌شود.

تنفس كودك‌تان چیزی حدود 10 ثانیه قطع می‌شود (وقتی كه در خواب است)

بعد از قطع تنفس و آپنه كودك به ناگاه از خواب می‌پرد.

در طول خواب كودك‌تان زیاد عرق می‌كند.

در خواب دچار بی‌قراری می‌شود.

وقتی كه كودكم خروپف می‌كند، چكار باید كنم؟

مهمترین كاری كه می‌توانید انجام دهید این است كه به عادت‌های شبانه‌روزی كودك‌تان توجه كنید و تمام آن چیزهایی كه به نظرتان كمی غیر عادی می‌رسند را به پزشكش‌ اطلاع دهید.

بسته به علت به وجود آورنده خروپف، پزشك‌تان راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد:

- آلرژی‌زاها را از اطراف او حذف می‌كنید. وجود حیوانات خانگی، گردوغبار، بالش پر و.... می‌توانند تحریك كننده آلرژی باشند.

- از داروهای ضد آلرژی و باز كننده‌ گرفتگی‌های سینوس‌ها استفاده كنید (طبق نظر پزشك).

- به موقعیت خواب كودكتان توجه كنید. اینكه سر كودك در حالت درستی قرار دارد یا اینكه بالش زیرسرش بافت مناسبی دارد. از مواردی هستند كه روی خواب آرام كودك‌تان تاثیر می‌گذارند و باعث كاهش خروپف او می‌شوند.

كودك‌تان را پیش یك پزشك متخصص گوش، حلق و بینی ببرید تا با معاینه و بررسی وضعیت لوزه و گلو، در صورت وجود مشكل برای درمان اقدام نمایید.

به هر حال تشخیص این موارد نیاز به توجه ویژه والدین دارد. مشكلات تنفسی و خروپف كردن در خواب در دوران كودكی از مواردی نیستند كه اصلا به آنها توجه نكنید چرا كه باعث می‌شوند اكسیژن كافی به مغز نرسد و در این دوران اكسیژن برای رشد مغزی لازم است.

مشكلات و اختلالات خواب باعث به هم خوردن تعادل سلو‌ل‌ها و سیستم پشیمانی بدن می‌شوند.

برخی از محققان معتقدند كه مشكلات تنفسی مربوط به خواب كودكان، سبب به وجود آمدن مشكلات دیگری از قبیل بیش‌فعالی در آنها می‌شود. علاوه بر این مشكلاتی مثل نگرانی و افسردگی نیز در این كودكان بیشتر دیده می‌شود.

كودكی كه شبها نتوانسته به خوبی و در آرامش بخوابد، در طول روز بی‌حوصله و كسل است و به همین دلیل احتمال بروز مشكلات عاطفی و رفتاری در او بیشتر خواهد شد.

در طول دوران تحصیل در مدرسه افت تحصیلی نیز از سایر عوارض نداشتن خواب راحت و آسوده كودكان است.

كودك خود را تشویق كنید شب‌ها به پهلو بخوابد. به پشت خوابیدن یكی دیگر از عواملی است كه خروپف كردن شبانه را تحریك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha