پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 23596

نتایج یک پژوهش در فاز حیوانی نشان داد: عصاره هیدروالكلی صمغ پسته بر تسهیل روند خواب‌آوری، اثر ضد اضطرابی و شل کنندگی عضلانی تاثیر مثبت دارد

سلامت نیوز : نتایج یک پژوهش در فاز حیوانی نشان داد: عصاره هیدروالكلی صمغ پسته بر تسهیل روند خواب‌آوری، اثر ضد اضطرابی و شل کنندگی عضلانی تاثیر مثبت دارد.

به گزارش ایسنا،حسین حسین‌زاده، استاد فارماکودینامی و سم‌شناسی مرکز تحقیقات علوم دارویی و دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در پژوهشی اثرات تزریق داخل صفاقی عصاره هیدروالكلی صمغ پسته بر شلی عضلانی، خواب و اضطراب بر روی موش سوری را مورد بررسی قرار داده است.

در این پژوهش اثر صمغ پسته بر تعادل حركتی و شل كنندگی عضلانی به دو روش میله چرخان و بارفیكس،30 و 60 دقیقه پس از تزریق مواد بررسی شد. در آزمون خواب‌آوری، زمان شروع به خواب رفتن و مدت زمان در خواب بودن 30 دقیقه پس از تزریق عصاره‌ها و مواد به روش القاء خواب با تزریق پنتوباربیتال انجام شد. رفتارهای حركتی موش‌ها با آزمون جعبه باز و اثر ضد اضطرابی به روش ماز به علاوه‌ای، 30 دقیقه پس از تزریق بررسی شد.

یافته‌ها نشان می‌دهد كه صمغ پسته در دوزهای 11 و 5/0- 25/0 گرم بر كیلوگرم به طور معنی داری اثرات خواب آوری(افزایش طی خواب در تمام دوزها و كاهش زمان شروع به خواب رفتن در دوز 1 گرم بر كیلوگرم)، اثر ضد اضطرابی در آزمون ماز به علاوه، شل كنندگی عضلانی(در آزمون بارفیكس و با دوز 1 گرم بر كیلوگرم) و كاهش فعالیت حركتی با تمام دوزها داشته است.

نتایج این تحقیق حاکی از آن است كه عصاره هیدروالكلی صمغ پسته تاثیر مناسبی بر تسهیل روند خواب‌آوری، اثر ضداضطرابی و شلی عضلانی دارد كه ممكن است این تركیب در كاهش اختلالات انقباضی عضلات، بی‌خوابی و اضطراب مؤثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha