سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 235982

میزان درک جوامع نسبت به مراقبت های سلامت تعیین کننده رقم هزینه هاست و به بیانی دیگر این دو به موازات یکدیگر در حرکت هستند از این رو به هر اندازه حساسیت نسبت به سلامت بیشتر باشد هزینه ها هم رو به افزایش خواهد بود.

چالش هزینه در مراقبت های سلامتی

سلامت نیوز: میزان درک جوامع نسبت به مراقبت های سلامت تعیین کننده رقم هزینه هاست و به بیانی دیگر این دو به موازات یکدیگر در حرکت هستند از این رو به هر اندازه حساسیت نسبت به سلامت بیشتر باشد هزینه ها هم رو به افزایش خواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در واقع می توان گفت: هیچ عامل واحد و مسبب معضل هزینه ها وجود ندارد اما در نگاه عام، هزینه های عمدتا پرسنلی و همچنین جمعیت شناسی بیماران در کنار نیروهای نظارتی و صنعتی عامل تورم هزینه ها می شود.
دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در تحقیقی به بررسی معضل هزینه ها در مراقبت های سلامت پرداخته و با یادآوری رویکردهای مختلف درباره چرایی افزایش هزینه های مراقبت سلامتی، مسیری متفاوت در کاهش هزینه ها پیشنهاد کرده است.

**سبقت هزینه ها بر تولید ناخالص ملی
افزایش هزینه های مراقبت های سلامتی چالشی روبه رشد و مشخص برای کشورهای صنعتی است. در همه کشورهای عضو سازمان همکاری توسعه اقتصادی (OECD) هزینه مراقبت های بهداشتی-درمانی بسیار سریع تر از تولید ناخالص ملی آن ها رشد کرده است. این روند، بسیاری از جوامع در حال توسعه را با چالش مواجه کرده و باعث ایجاد فشار برای ایجاد تغییر جمع کثیری از بازیگران مختلف در نظام مراقبت های سلامتی شده است.
به طور شگفت آوری، انفجار هزینه ها بر کشورهای صنعتی مختلف دارای نظام های سلامت گوناگون تاثیر گذار بوده است. بر همین اساس، سیاستگذاران برای دهه ها در تلاش بوده اند تا منحنی هزینه ها را پایین آورند. اما نخست به دنبال تعریف چیستی معضل هزینه هستند.

**بررسی هزینه های مراقبت سلامت از دیدگاه های مختلف
هزینه مراقبت های سلامت از موضوعاتی است که با دیدگاه های متضاد مورد بحث و بررسی بسیار قرار گرفته است، دیدگاه هایی که هر کدام به طور جداگانه مدعی توضیح افزایش هزینه ها در مراقبت های سلامت هستند.
این دیدگاه ها عبارتند از :
- دیدگاه هزینه - بیماری: هزینه اجتناب ناپذیر است اما یک مشکل نیست. بر طبق این دیدگاه، هزینه های خدماتی که توسط اشخاص ارایه می شوند همچون مراقبت های سلامتی، آموزش یا تئاتر فراتر از حد تورم افزایش می یابند و بر خلاف صنایع دیگر از جمله برق یا صنایع خودرو، مراقبت های سلامتی، قادر به ایجاد سودهای قابل توجهی نیستند اما نکته مثبتی مبنی بر این که جوامع همیشه قادر به تامین خدمات بهداشتی و درمانی خواهند بود حتی اگر درصد تولید ناخالص داخلی صرف شده برای مراقبت های سلامتی مدام افزایش یابد، دارد.
- رویکرد تکنولوژی؛ پیشرفت پرهزینه: این رویکرد که تکنولوژی های جدید باعث افزایش هزینه مراقبت های سلامتی می شوند، شایع تر است. چرا که پیشرفت و نوآوری در فناوری به دستاوردهای بهتر در ازای هزینه بیشتر امکان پذیر است.
در مجموع پیشرفت و نوآوری در فناوری به بهبود درمان بیماری ها می انجامد و به همان اندازه که بیماری ها درمان پذیر می شوند، سهم هزینه های مراقبت های سلامتی بالا می رود. علاوه بر این، زمانی که هدف، دسترسی به نتایج بهتر است هزینه هر بیماری با ارتقای تکنولوژی هایی همچون داروها و تجهیزات جدید هم بالا می رود.
- رویکرد سیستم؛ انگیزه ها و محدودیت ها: در بسیاری از کشورها، نظام بهداشتی-درمانی دارای انگیزه هایی برای تشخیص و درمان بیش از اندازه بیماران است. این امر می تواند به دلیل وجود انگیزه های منفی و مجازات ناشی از انجام خدمات تشخیصی کمتر یا مشوق های اقتصادی باشد که به فراتشخیص پاداش می دهد یا پیش فرض های فرهنگی و فردی همچون نگرش به ریسک باشد.
- رویکرد اطلاعاتی؛ اهداف پنهان: حتی اگر مقررات قادر به تغییر انگیزه های فرا درمان شود، کماکان بازیگران بخش مراقبت های سلامتی از نبود اطلاعات در مورد ارزش و هزینه مداخلات رنج می برند. چرا که نظام مراقبت های سلامتی، اطلاعات را که منبعی برای کاهش هزینه ها هستند محدود می کند. در حالی که با اطلاعات دقیق تر در مورد هزینه های درمانی، تصمیمات معقولانه تری امکان پذیر است و مدیران قادر به حذف فرایندهای هزینه بر و بلا استفاده می شوند.
- رویکرد ویژگی های بیمار؛ این مساله پیچیده است. معضل هزینه ها در مراقبت های سلامتی تنها از علل درونی سیستم برنمی خیزد بلکه از تغییرات بیرونی در جامعه نیز متاثر است. به عنوان مثال سالخوردگی، مساله ای است که بسیاری از کشورهای صنعتی با آن روبه رو هستند و افراد در این سنین به مراقبت های سلامای بیشتری نیاز دارند، به همین دلیل انتظار می رود که هزینه مراقبت های سلامت بالا رود. علاوه بر این، رفتارهای پرخطر جمعیت همچون دیابت و اضافه وزن، باری بر دوش نظام مراقبت های سلامتی تحمیل می کند.

**راهکار تقلیل هزینه ها بر اساس دیدگاه ها
با توجه به دیدگاه های ذکر شده، می توان اقدام به کاهش هزینه ها کرد و بر بهینه سازی فضای سلامت افزود. این در شرایطی امکان پذیر است که در وهله نخست بپذیریم هزینه های مراقبت های بهداشتی- درمانی افزایش پیدا خواهند کرد و از طریق ایجاد نوآوری هایی که بهره وری را در سایر بخش ها تقویت می کنند همواره این هزینه ها را مقرون به صرفه کنیم.همچنین نوآوری های افزایش بهره وری در مراقبت های سلامت را افزایش دهیم تا شکاف بهره وری میان صنایع کاهش یابد.
دوم این که علاوه بر توسعه نوآوری هایی که امکان کاهش هزینه ها را دارند، فناوری های نامناسب و پرهزینه را از طریق نظام های بازبینی اصولی حذف کنیم و بر فناوری های کم هزینه بیافزاییم.
سوم این که مراقبت های بهداشتی درمانی نیازمند فرصت های ویژه برای تجربه فناوری ها و مدل های نوین انجام کار هستند که می تواند اجرای طرح های پایلوت یا مشاهده تجربیات واقعی در کشورهای مختلف باشد.
رصد نظام مند و تحلیل سیاست ها و فرایندهای اصولی موفق که نحوه انتقال این سیاست ها را توصیف می کند پیشرفت به سوی یک نظام بهداشتی ودرمانی بهتر را تضمین می کند.
نکته آخر این که سیاستگذاران نباید توجهشان به ابعاد جمعیت شناختی منحرف شود. به جای آن باید بر تغییرات رفتاری که بر مشخصه های بیماران تاثیر می گذارد متمرکز شوند، تغییرات رفتاری که بیشتر در معضل هزینه ها دخیل هستند.
علاوه بر این، ذینفعان مراقبت های سلامت که در پی چاره جویی برای معضل هزینه ها هستند باید علل زمینه ای آن و هر راه حل ممکن را که باید در برابر این علل قرار داده شود ، پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha