طبق آخرین مطالعات انجام شده در مورد مراحل خواب مشخص شد که فلج خواب زمانی رخ می دهد که ذهن انسان در حین خواب ناگهان بیدار شود، اما بدن همواره در خواب باقی بماند.

یک نظریه تازه در مورد "فلج خواب"

سلامت نیوز: طبق آخرین مطالعات انجام شده در مورد مراحل خواب مشخص شد که فلج خواب زمانی رخ می دهد که ذهن انسان در حین خواب ناگهان بیدار شود، اما بدن همواره در خواب باقی بماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس آلرت، پروفسور آدریان ویلیامز، متخصص خواب درمانی از کالج کینگز لندن معتقد است که پدیده فلج خواب یک فرایند طبیعی و فاقد عوارض جسمانی است اما تجربه چنین حالتی مسلما با استرس و ترس ناخودآگاه همراه است.

وی در ادامه افزود: هنگام خواب بدن انسان در دو حالت REM و NREM قرار می‌گیرد، در حالت اول حرکت سریع چشم وجود دارد اما در حالت دوم حرکت سریع چشم مشاهده نمی‌شود.

در حالت REM مغز انسان کاملا فعال است و به همین دلیل بیشتر رویاها و کابوس‌های شبانه در این فاز از خواب تجربه می‌شوند.

پروفسور ویلیامز معتقد است که بدن انسان در حالت تجربه رویا به طور خودکار فلج می‌شود تا لرزش یا حرکات بدن موجب تشویش رویا نشود. در این حالت ممکن است بدن انسان تحت تاثیر شرایط مشخص گیج یا سردرگم شود و درست در لحظه‌ای که ذهن بیدار می‌شود فرایند فلج بدن همچنان ادامه یابد.

وی در مورد علت تجربه فشار روی قفسه سینه هنگام فلج خواب گفت: در حالت خواب به علت کاهش نیاز به اکسیژن تنفس تنها از طریق دیافراگم صورت می‌گیرد، هنگام تجربه فلج خواب به علت افزایش نیاز به اکسیژن ماهیچه‌های قفسه سینه سعی در افزایش حجم تنفس دارند، اما در این حالت به علت فلج ماندن عضلات قفسه سینه معمولا فشار یا درد مشهودی در سینه احساس می‌شود.

پروفسور ویلیامز پدیده فلج خواب را ناشی از عارضه نادر "حمله خواب"(narcolepsy) می‌داند که در طول آن مغز انسان در تنظیم چرخه خواب و بیداری با مشکل مواجه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha