سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 236480

عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران به مضرات متعدد استعمال سیگار اشاره کرد و گفت: دود سیگار طی 6 ثانیه جذب خون شده و در30 ثانیه به مغز فرد می رسد.

سلامت نیوز: عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران به مضرات متعدد استعمال سیگار اشاره کرد و گفت: دود سیگار طی 6 ثانیه جذب خون شده و در30 ثانیه به مغز فرد می رسد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ناصر پارسا در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه چهار هزار نوع ماده شیمیایی در دود سیگار است که 70 نوع آن سرطان زا است، بیان کرد: این موضوع براساس بررسی و شواهد علمی بین المللی اعلام شده و مردم باید از مصرف سیگار بشدت خودداری کنند.
پارسا به کاهش مصرف سیگار در آمریکا اشاره کرد و گفت: 40 سال پیش در آمریکا 52 درصد مردم سیگار مصرف می کردند اما در این مدت با اقدامات انجام شده استعمال سیگار در این کشور به 28 درصد رسیده است.
وی افزایش قیمت سیگار، اخذ مالیات از آن و فرهنگ سازی در جوانان را از جمله اقدامات برای کاهش مصرف سیگار اعلام کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین لازم می تواند زمینه انجام این کار را فراهم کند.

** سیگار عامل 12 نوع سرطان است
وی گفت: استعمال این ماده دخانی سبب ابتلا به 12 نوع سرطان و همچنین باعث تشدید بیماری های تنفسی می شود.
افزود: سرطان های ریه، معده، مثانه، خون، روده بزرگ و لوزالمعده از جمله سرطان هایی است که فرد براثر استعمال سیگار دچار آنها می شود
وی، سرطان ریه را بالاترین میزان ابتلا به سرطان براثر مصرف سیگار اعلام کرد و گفت: دود سیگار مستقیم وارد ریه می شود و آسیب جدی از جمله سرطان به این عضو بدن می زند.
پارسا با اشاره به اینکه مصرف دخانیات در ایران خیلی بالاست و این روند هم رو افزایش است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 11 میلیون نفر ایرانی به سیگار و قلیان معتاد هستند.
وی افزود: در قرن بیستم حدود 100 میلیون نفر براثر مصرف دخانیات جان خود را از دست دادند و اگر در پیشگیری انجام نشود در پایان قرن بیست و یکم شاهد مرگ و میر بیش از یک میلیارد نفر در جهان خواهیم بود.
وی، استعمال مواد دخانی را یک معضل فرهنگی و اجتماعی اعلام کرد و گفت: این معضل توسط یک وزارتخانه برطرف نمی شود بلکه باید آن را با همکاری مردم و برنامه ریزی مناسب مسئولان برطرف کرد.
پارسا، فرهنگ سازی را مهمترین راهکار برای کاهش استعمال دخانیات در کشور اعلام کرد و گفت: سیگار، توتون و تنباکو نباید به راحتی در اختیار جوانان قرار گیرد. رستوران های سنتی هم نباید محلی برای عرضه آسان قلیان باشد.

** آموزش سبب کاهش 40 درصدی ابتلا به سرطان ها می شود
وی به نقش بسیار موثر آموزش برای کاهش سرطان ها اشاره کرد و گفت: براساس بررسی های بین المللی، آموزش سبب کاهش 40 درصدی ابتلا به سرطان ها می شود.
عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران ادامه داد: براثر آموزش، آگاهی افراد نسبت به دلایل ابتلا به این بیماری از جمله تغییر سبک زندگی و تغییر نگرش افزایش پیدا کرده و در نتیجه شاهد کاهش این بیماری در جامعه خواهیم بود.
وی حفظ سلامت آحاد جامعه را مهمترین هدف متولیان نظام سلامت در کشور اعلام کرد و افزود: جامعه نمی تواند سالم باشد وقتی که بخشی از آن معتاد به مواد دخانی هستند.
پارسا بیان کرد: همه مسئولان در حطیه پزشکی مخصوصا سرطان بسیج شدند تا هم توجه کافی به درمان بیماران سرطانی و هم پیشگیری این بیماری کنند که تابحال به این توجه کافی نمی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha