«سارینا کودک دو ساله، محمد کودک چهار ماهه و ماتیار کودک یک سال و نیمه در منطقه سرپل ذهاب از شدت سرما، عفونت، بیماری‌های دیگر و کمبود فاحش پزشک در آغوش خانواده خود از بین رفتند.» این فقط یک خبر نیست. این خود فاجعه است؛ فاجعه‌ای که اگر مسوولی از شنیدن آن دق کند رواست.

ضرورت حسابرسی از کمک‌های عمومی به زلزله‌زدگان؛مدعی‌العموم از اعتماد مردم پاسداری کند

سلامت نیوز: «سارینا کودک دو ساله، محمد کودک چهار ماهه و ماتیار کودک یک سال و نیمه در منطقه سرپل ذهاب از شدت سرما، عفونت، بیماری‌های دیگر و کمبود فاحش پزشک در آغوش خانواده خود از بین رفتند.» این فقط یک خبر نیست. این خود فاجعه است؛ فاجعه‌ای که اگر مسوولی از شنیدن آن دق کند رواست.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت در ادامه نوشت: درد است. شرم است که باید بر رخ کسانی بنشیند که مسوولیت امدادرسانی و جمع‌آوری پول و کمک‌های متعدد در این زمینه را برعهده داشتند اما نه به درستی آمار اقدامات انجام‌شده‌شان را به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند، نه کاری می‌کنند که مردم بیش از این در سرما و بیماری و فضایی که خارج از شان انسانیت است نمانند، نه مشخص است قرار است این پول‌ها که در حساب برخی سلبریتی‌ها چند ماه است خوابیده و سودهای میلیونی روی آن پول‌ها می‌آید، چه شود.

همین حالا به گفته مسوولان کرمانشاه و سرپل‌ذهاب 40 درصد از زلزله‌زدگان هنوز در چادر ساکنند و کانکسی دریافت نکرده‌اند. سرمای کشنده غرب کشور را فقط کردها می‌دانند چیست و هیچ کس هم در این سرما شروع به ساخت مسکن دائم نمی‌کند. یکی از سلبریتی‌هایی که این روزها به شدت در شبکه‌های اجتماعی به او انتقاد می‌شود صادق زیباکلام، فعال سیاسی و استاد دانشگاه تهران است که سه میلیارد تومان پول از کمک‌های مردمی در حسابش ذخیره شده و چهار ماه است سود میلیونی هم بابت آن واریز می‌شود. وی گفته می‌خواهد کار دائمی برای اهالی سرپل‌ذهاب انجام دهد. مثلا بازسازی کلی یک روستا یا ساخت کتابخانه. اما عمده اعتراض‌ها مبنی بر آن است که حالا که کودکان در سرمای منطقه یک به یک جان می‌دهند، چرا زیباکلام نشسته در خانه‌اش و اهمیتی به وضعیت سرپناه زلزله‌زدگان نمی‌دهد؟ برخی‌‌ می‌گویند ما این پول را واریز کردیم که‌ جان زلزله‌زدگان در اولویت باشد و باید از همان روزهای ابتدایی برای آنها کانکس و سرپناه تهیه می‌شد، ما برای ساخت کتابخانه وقتی مردم آنجا گرسنه و بدون خانه‌اند، پول ندادیم.

زیباکلام در برخی صحبت‌های خود عنوان کرده: قصد ندارم با این پول‌ها کانکس تهیه کنم. اما اگر از ابتدا اعلام می‌کرد می‌خواهم کتابخانه بسازم، چند درصد کمک‌های خود را به حساب او واریز می‌کردند؟ از سویی دیگر برخی معتقدند وقتی این پول را به زیباکلام داده‌اید او هر طور خودش صلاح بداند هزینه خواهد کرد و نمی‌توان برای او تعیین تکلیف کرد چه باید بکند. در حالی که طبق اصول اخلاقی و امانت‌داری این حرف صحیح نیست. مردم به زیباکلام به عنوان فردی که خارج از نهاد دولتی و با مردم همپاست اعتماد و پول‌های خرد و کلان خود را به حساب او واریز کردند. نمی‌تواند گوشه خانه بنشیند و بگوید برنامه‌ام را اعلام کرده‌ام‌ یا در اظهار نظری شگفت عنوان کند: «با مرگ ساریناها دنبال بهانه می‌گردند سلبریتی‌ها را بزنند». بر فرض که برنامه بلندمدت ساخت مسکن هم داشته باشد. می‌توان در این روزها که کودکان سرزمین کردستان جان می‌دهند امیدی به ناامیدی و سرخوردگی آنها بدهد و گرمای چادرهای خیس و سردشان شود و شروع به ساخت خانه یا بازسازی روستا یا هر برنامه فرهنگی که دارد بکند، همان طور که قول داده بود‌ نه اینکه بنشیند سر سیاه زمستان تمام شود، مردم در سرما فلاکت بکشند و جان بدهند تازه از شروع فصل گرما که مشکلات آن چند برابر سرما برای مردم خواهد بود،

آقای زیباکلام تصمیم بگیرد چه زمانی شروع به ساخت‌و‌ساز کند. در این میان علی دایی و نرگس کلباسی و فاطمه دانشور و مددکاران و امدادرسانان جمعیت دانشجویی امام علی نیز پول‌های زیادی از کمک‌های مردمی جمع‌آوری کردند و دائم در آنجا و در کنار مردم حضور پیدا می‌کنند. چطور است که آنها شفاف با جزییات در خصوص هزینه‌کردهای خود به مردم گزارش می‌دهند؟ نرگس کلباسی همه روزهای پس از زلزله در سرپل‌ذهاب بوده. کنار مردم، پا‌به‌پا و همراه‌شان شب و روز بوده و امید به دل‌شان داده و دائم حساب و کتاب هزینه‌ها و پول‌ها را منتشر کرده است.از سویی دیگر سازمان هلال‌احمر که از همان ابتدای زلزله کرمانشاه انتقادات بسیار‌ زیادی به عملکرد، اقدامات و ضعف و کم‌کاری‌شان مطرح می‌شد، به گفته خودشان تاکنون 35 میلیارد تومان پول از طریق کمک‌های مردمی جمع‌آوری کرده‌اند.

چرا هلال‌احمر ظرف سه ماه اخیر گزارشی نداده که این پول‌ها را چه کرده. وظیفه اسکان ندارد‌ درست. پس این مبالغ قرار است در آینده صرف چه چیز شود؟ مبالغی که صرفا برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه واریز شده است.از سویی دیگر مبلغ قابل توجه ضروری طبق مصوبه دولت به سپاه واگذار شد تا کمک به زلزله‌زدگان و اسکان آنان را فراهم کند؛ از وام گرفته تا تهیه کانکس و مایحتاج ضروری زندگی.سپاه همین حالا مشغول ساخت کانکس برای مردم است و کم‌کم به آنها تحویل می‌دهد‌ اما هیچ گزارشی از مبالغی که در دستش است، از میزان هزینه‌کرد خود و سایر اقداماتش برای شفاف شدن افکار عمومی ارائه نمی‌دهد. همه این شائبه‌ها و عدم شفافیت نهادها و ارگان‌های مسوول در امر هزینه‌کرد برای زلزله‌زدگان کرمانشاه و سکوت‌شان در قبال پول‌هایی که دست‌شان است و اما کودکان و زنان و مردانی که در اثر بیماری یا گاز گرفتگی یا بی‌مسوولیتی مسوولان از بین می‌روند، باعث بی‌اعتماد ترشدن مردم و افزایش خشم‌شان نسبت به معضلات اجتماعی و بی‌توجهی به وضعیت‌شان خواهد شد.


وقت آن رسیده برخی بی‌مسوولیتی‌ها یکجا پاسخی داشته باشد. زیباکلام و امثالهم باید توضیح دهند چرا اقداماتی که قول آن را داده بودند آغاز نمی‌کنند؟ چرا به بهانه اقدامات بلند‌مدت و تاثیرگذار به داد مردم بی‌سرپناه و مظلوم و در سرما مانده سر‌پل‌ذهاب و روستاهای تخریب‌شده آن نمی‌رسند؟
به نظر می‌رسد ضروری‌ترین امر در حال حاضر برای پایان دادن به اعتراضات مردمی و کسانی که برای حساب سلبریتی‌ها پول واریز کرده‌اند ‌اما از مشخص نبودن وضعیت هزینه‌کرد پول‌هایشان معترضند، ورود مدعی‌العموم به مساله باشد تا اعتماد مردم بیش از این خدشه‌دار نشود؛ مردمی که به شخصی اعتماد می‌کنند و از او انتظار دارند کم‌کاری یا ناتوانی دولت در برخی امور را جبران کند‌ اما آنها هم نقش خود را در این ترازوی اخلاقی به درستی انجام نمی‌دهند و بیشتر باعث ناامیدی و بی‌اعتمادی و خشم مردم می‌شوند، مردمی که تعدادی از آنها به شدت گلایه‌مندند از اینکه چرا پول‌شان برای این روزهای دشوار و سرد مردم زلزله‌زده هزینه نمی‌شود و چرا شروع به اقدام جدی برای اسکان و سرپناه آنها نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha