استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی می‌گوید دریای خزر دارای 7 گسل زلزله‌خیز است که می‌تواند موجب سونامی شود.

دریای خزر 7 گسل شناسایی‌شده دارد

سلامت نیوز: استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی می‌گوید دریای خزر دارای 7 گسل زلزله‌خیز است که می‌تواند موجب سونامی شود.

به گفته برخی محققان، لرزه‌خیزی قابل توجه ناحیه خزرمرکزی ناشی از وجود یک ناحیه فرو رانش در این منطقه است از این رو احتمال وقوع سونامی در صورت وقوع زمین‌لرزه‌هایی با بزرگای حدود هشت  در آن ناحیه بسیار زیاد است و احتمال رویداد  ِگل‌فشان، زمین‌لغزه و زمین‌لرزه و به تبع آن‌ها احتمال تشکیل امواج بلند سونامی در دریای خزر وجود دارد.

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در گفت‌وگو با پانا، درخصوص احتمال فعال شدن سونامی در دریای خزر با توجه به وجود گسل‌های زلزله در این پهنه آبی گفت: دریای کاسپین  (خزر) بزرگترین آبگیر بسته زمین است و با توجه به حجم آب آن و عمق زیادی که دارد با دریاهای اقیانوسی مثل دریای سیاه، دریای بالتیک و دریای زرد قابل قیاس است. در دریای خزر هفت گسل زلزله شناسایی شده است که بزرگترین زلزله‌ای که رخ داده زلزله ترکمن‌باشی در ترکمنستان است که موجب سونامی شد.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی افزود: زلزله‌ای که در بندر ترکمن‌باشی به وقوع پیوست یکی از گزارش‌های مستندی است که در دریای کاسپین یا خزر مشاهده شده است. موارد دیگری هم بوده که موجب بالا آمدن آب دریای خزر شده است.

در حالی که به استناد برخی داده‌های تاریخی گفته می‌شود حدود 13 سونامی در منطقه دریای خزر رخ داده است که اکثر آنها در نواحی مرکزی خزر به وقوع پیوسته‌اند، زارع در این باره گفت:  مستنداتی برای اینکه 13 سونامی در این پهنه آبی رخ داده وجود ندارد مگر اینکه سونامی‌های ماقبل ثبت مستندات اتفاق افتاده باشد.

وی تأکید کرد: ما هم معتقدیم که در دریای خزر احتمال وقوع سونامی وجود دارد چرا که هفت گسل کف این پهنه آبی شناسایی شده که موجب سونامی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha