ییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت بیماری‌های مناطق زلزله‌زده غرب کشور گفت: از نظر من به عنوان یک کارشناس، اتفاقاتی که تا کنون در مناطق زلزله‌زده رخ داده، باور کردنی نیست؛ چرا که با توجه به سرمای هوا و مشکلات مردم، انتظار داشتیم که بیماری‌های واگیر، بیماری‌های اسهالی، آنفلوآنزا و وبا در بین مردم این مناطق شایع شود، اما خوشبختانه اینچنین نشد.

خطر بروز "سالک" در مناطق زلزله‌زده/لزوم تسریع آواربرداری‌ها

سلامت نیوز: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت بیماری‌های مناطق زلزله‌زده غرب کشور گفت: از نظر من به عنوان یک کارشناس، اتفاقاتی که تا کنون در مناطق زلزله‌زده رخ داده، باور کردنی نیست؛ چرا که با توجه به سرمای هوا و مشکلات مردم، انتظار داشتیم که بیماری‌های واگیر، بیماری‌های اسهالی، آنفلوآنزا و وبا در بین مردم این مناطق شایع شود، اما خوشبختانه اینچنین نشد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا، با بیان این مطلب، افزود: عدم شیوع بیماری‌های مختلف در مناطق زلزله‌زده با برنامه ریزی‌های دقیق انجام شد و تمام راه‌های ابتلا به بیماری‌های واگیر را بستیم و انتظار آن بود که در این مناطق، سرمازدگی و آتش سوزی ناخواسته در چادرها رخ دهد، اما همه این مخاطرات، کنترل و پیشگیری شد و به مردم آموزش‌های لازم ارائه شد.

وی با بیان اینکه تا کنون هیچ بیماری در مناطق زلزله زده شیوع پیدا نکرده و فراگیر نشده است، افزود: به عوارض حوادثی مانند زلزله، در بلند مدت توجه داریم و انتظار داریم که با گرم شدن هوا، شاهد بروز برخی بیماری‌ها باشیم و به همین دلیل اقدامات خود را آغاز کرده‌ایم و ممکن است بیماری ‌ایی مانند سالک در بین مردم مشاهده شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت یادآور شد: زلزله با قدرت بالا باعث می شود که ساختمانها تخریب شوند و آوارهای این ساختمانها زیاد باشد و وجود آوارها موجب گسترش انفجاری سالک می شود و اگر اقدامات انجام شده در جهت آواربرداری با سرعت بیشتری انجام شود، امید داریم که از بروز بیماری سالک پیشگیری شود.

وی ضمن تقدیر از مسئولان استان کرمانشاه به ویژه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به دلیل ساماندهی آواربرداری ساختمانهای تخریب شده، گفت: هفته پیش به استان کرمانشاه سفر کردم و در جلسه استانداری عنوان می کردند که نیمی از کار آواربرداری تمام و به خارج از شهر منتقل شده و به احتمال فراوان تا پایان سال، بقیه آوارها جمع آوری می شود که می تواند موفقیت بسیار بزرگی برای پیشگیری از بیماری سالک باشد.

بنا بر اعلام وبدا، گویا تاکید کرد: باید به فکر جمع آوری زباله در مناطق زلزله‌زده باشیم زیرا زباله، کانونی برای رشد و تکثیر حشرات و به ویژه پشه و همچنین موش است. باید تکلیف فاضلاب این مناطق به سرعت مشخص شود و اقدامات جمع آوری زباله و فاضلاب در مناطق زلزله زده باید تشدید شود تا اتفاق خاصی رخ ندهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha