در شرایطی که مسوولان بنیاد مسکن ادعا می‌کنند ۹۹ درصد واجدین دریافت کانکس تعیین تکلیف شده‌اند، انتشار تصاویری در فضای مجازی حاکی از چادرنشینی بعضی هموطنان زلزله‌زده کرمانشاه دارد.

پول یا کانکس؟

سلامت نیوز: در شرایطی که مسوولان بنیاد مسکن ادعا می‌کنند ۹۹ درصد واجدین دریافت کانکس تعیین تکلیف شده‌اند، انتشار تصاویری در فضای مجازی حاکی از چادرنشینی بعضی هموطنان زلزله‌زده کرمانشاه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بنا به گفته‌ی مسوولان، تقریبا ۹۹ درصد از ۱۴ هزار خانوار واجد دریافت کانکس در کرمانشاه، کانکس‌های خود را دریافت کرده‌اند و افراد باقی مانده در چادرها که تصاویرشان در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود عمدتا کسانی هستند که به جای کانکس، پول اسکان موقت و دائم را گرفته‌اند. تعداد اندکی هم جزو یک درصدی هستند که هنوز کانکس دریافت نکرده‌اند.

قرار بود پایان دی‌ماه با اسکان موقت کامل زلزله‌زدگان استان کرمانشاه همراه شود، اما ظاهرا هنوز معدود افرادی زیر چادر در سرمای شدید به سر می‌برند که سوژه‌هایی برای فضای مجازی محسوب می‌شوند.

 انگشت گذاشتن روی احساسات جامعه

مرگ سارینا دختر بچه سرپل ذهابی در روز ۲۸ دی‌ماه که ابتدا در فضای مجازی عنوان شد بر اثر سرمای شدید جان باخته و سپس از سوی رییس بیمارستان، مرگ او بر اثر عفونت و سهل‌انگاری والدین عنوان شد، با قلیان احساسات عمومی همراه بود. بعد از آن نماینده اورامانات بیان کرد که شب گذشته چند نفر در مناطق زلزله زده کرمانشاه به دلیل سرمازدگی فوت کردند؛ ادعایی که رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کرمانشاه آن را رد و از اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی در خواست کرد از دامن زدن به اخبار ناصحیح به نقل از منابع غیرمعتبر خودداری کنند.

اما بنا به گفته‌ی مسوولان بنیاد مسکن، در زلزله کرمانشاه حدود ۱۰۰ هزار واحد خسارت دیدند که بیش از ۴۰ هزار واحد تخریب شده یا باید تخریب شوند. حدود ۶۰ هزار واحد نیز خسارت دیده و نیاز به تعمیر دارند. به طور دقیق ۲۱ هزار و ۲۰۰ واحد احداثی نوع ۱ هستند؛ به این معنی که این واحدها به طور کامل تخریب شده اند. ۲۰ هزار واحد دیگر احداثی نوع ۲ هستند؛ یعنی اگرچه مدت کوتاهی می‌توان در این واحدها مستقر شد، اما در نهایت به علت شدت صدمات باید بطور کامل تخریب شده و مجددا ساخته شوند.

فقیهی - معاون بازسازی بنیاد مسکن کرمانشاه - می‌گوید هم‌اکنون ۲۱ هزار نفر واجد دریافت کانکس هستند اما جودی - مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن - معتقد است که در شرایط اضطراری فعلی ۱۸ هزار واحد مشمول دریافت کانکس می‌شوند که ۱۴ هزار خانوار کانکس و ۴۰۰۰ خانوار نیز وجه بلاعوض دریافت کرده‌اند.
 
مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن درباره عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی که خانواده‌هایی را زیر چادر نشان می‌دهد به ایسنا گفت: این افراد عموما کسانی هستند که خانه‌شان تعمیری بوده و حتی پس از بازسازی، به دلیل پس‌لرزه‌ها از استقرار در خانه‌ها نگران هستند. ما حدود ۱۰۰ هزار واحد خسارت دیده داریم که اگر قرار باشد همه از پس‌لرزه‌ها بترسند باید به همین تعداد کانکس بدهیم؛ در حالی که پس از بررسی‌های کارشناسی و ارزیابی‌های دقیق به ۸۲ هزار نفر از این تعداد تسهیلات و کمک بلاعوض برای بازسازی، نوسازی و اسکان موقت داده شده و طبیعتا این افراد واجد دریافت کانکس نیستند. کسانی که خانه‌هایشان به طور کامل تخریب شده بود و در شرایط فعلی نیازمند دریافت کانکس تشخیص داده شدند ۱۸ هزار نفر بودند که ۱۴ هزار کانکس توسط بنیاد مسکن و خیرین به آنها تحویل شده و ۴۰۰۰ نفر هم ترجیح داده‌اند به جای کانکس مبلغ ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کنند. ممکن است از این تعداد هم کسانی در چادر زندگی کنند اما دیگر مشمول دریافت کانکس نیستند.

مجید جودی افزود: ممکن است معدود افراد واجد شرایطی هم وجود داشته باشند که هنوز کانکس نگرفته‌اند و هم‌اکنون در چادر زندگی می‌کنند که تلاش می‌کنیم به زودی تکلیف این افراد هم مشخص شود.

 دپوی کانکس نداریم

فرهاد فقیهی ـ معاون بازسازی بنیاد مسکن استان کرمانشاه ـ نیز در مورد فیلم های منتشر شده از دپوی کانکس در انبارهای بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده می‌گوید: دپوی کانکس نداریم و کانکس‌های آماده تحویل هستند و به خانواری که واحد احداثی نوع ۱ داشته باشد کانکس تعلق می‌گیرد، اما به مابقی واحدها کانکس تحویل نمی‌شود.

رییس بنیاد مسکن: ادعاها با مصادیق عنوان شود

در این رابطه علیرضا تابش - رییس بنیاد مسکن - هم با بیان این‌که به کل افراد واجد شرایط کانکس می‌دهیم، از کسانی که عنوان می‌کنند بعضی خانواده‌ها با وجود استحقاق دریافت کانکس هنوز در چاد زندگی می‌کنند خواست تا مصادیق خود را در این باره ارایه کنند.
او درباره تعداد کانکس‌ها و اینکه گلایه هایی از سوی نمایندگان کرمانشاه مبنی بر اینکه تعداد کانکسها کافی نیست، مطرح می شود گفت: مساله کانکس همواره مورد بحث رسانه ها است. بر اساس آمار، تعداد خانه های تخریب شده معلوم است و ما به ساکنان خانه هایی که خراب شده اند کانکس می دهیم.

وی افزود: برآوردی که در روستاها داشتیم به همان تعداد توسط سپاه کانکس ساخته و نصب شد. در شهر هم به وسیله ارتش قراردادی بستیم که تمام کانکسها ساخته و نصب شد. تعدادی هم خودمان ساختیم که در مجموع حدود ۱۲ هزار کانکس نصب شده است. البته اینها منهای تعدادی است که خیرین نصب کردند که احتمالا ۲ تا ۳ هزار واحد است. اگر افرادی هم از قلم افتاده باشند ما کانکس آماده در منطقه سرپل ذهاب داریم که همین الان می توانیم تحویل دهیم؛ پس هیچ جای نگرانی درباره ساخت و نصب کانکس نداریم.

با همه این تفاصیل، آن‌چه در حال حاضر اهمیت دارد سرمای بیش از حد مناطق زلزله‌زده کرمانشاه است که نمی‌توان با اتکا به آمار و ارقام، استحقاق یا عدم استحقاق دریافت کانکس را نادیده گرفت؛ بنابراین باید برای بهبود شرایط خانواده‌ها و تامین وسایل گرمایشی توسط مسوولان و مردم چاره‌اندیشی شود. از سوی دیگر هموطنان عزیز کرمانشاهی که خانه‌های خود را بازسازی کرده‌اند اگر با اخذ تاییدیه از مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی، ایمن‌سازی را در دستور کار قرار داده باشند نباید از پس‌لرزه‌ها نگران باشند؛ چرا که به گفته‌ی کارشناسان، در هیچ حالتی، پس‌لرزه‌ها شدیدتر از زلزله‌ی اصلی نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha