:همزمان با روز جهانی تالاب‌ها اظهارنظرهای مختلفی درباره این عرصه‌های تاثیرگذار در زندگی بشر امروز انجام شد. در همایشی که به این مناسبت برگزار شد، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: تالاب‌هاى ما پس از انقلاب به‌دلیل سیاست‌هاى غلط تخریب شدند. همزمان رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس از سقوط دوپله‌ای ایران در زمینه محیط‌زیست خبر داد.

تنزل محیط‌زیستی ایران

سلامت نیوز:همزمان با روز جهانی تالاب‌ها اظهارنظرهای مختلفی درباره این عرصه‌های تاثیرگذار در زندگی بشر امروز انجام شد. در همایشی که به این مناسبت برگزار شد، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: تالاب‌هاى ما پس از انقلاب به‌دلیل سیاست‌هاى غلط تخریب شدند. همزمان رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس از سقوط دوپله‌ای ایران در زمینه محیط‌زیست خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: در حالی امسال روز جهانی تالاب‌ها را پشت سر گذاشتیم که وضعیت بسیاری از تالاب‌های کشور وخیم است. علاوه بر تغییرات اقلیمی باید اتخاذ سیاست‌های نادرست به‌ویژه در حوزه کشاورزی را در وضعیت وخیم تالاب‌ها در ایران دخیل دانست.

 سال ۱۳۴۹در كنوانسیون بین‌المللی رامسر 13بهمن به نام روز جهانی تالاب‌ها نام‌گذاری شد. از مجموع دو‌هزار و 800 تالاب کشور، ۹۴ تالاب شناخته‌شده وجود دارد که از این تعداد ۲۴ تالاب در کنوانسیون رامسر به‌عنوان تالاب بین‌المللی به ثبت رسیده است. در کشور ندادن حقابه تالاب‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل اثرگذار در حیات آنهاست. در مجموع وضعیت تالاب‌های کشور چندان مناسب نیست و فقط با مدیریت برداشت آب‌های زیرزمینی می‌توان جان دوباره به تالاب‌های کشور تزریق کرد.

محیط‌زیست را نابود کرده‌ایم

رئیس سازمان محیطزیست گفت: مشکلات اصلى محیط‌زیست قوانین و سیاست‌هاى متضادى است که بر محیط‌زیست تحمیل شده است. او افزود: دلسوزان، فعالان و سمن‌هاى محیط‌زیست همراهى و همکارى کنند وگرنه قوانین، محیط‌زیست را نابود می‌کند. عیسى كلانترى با اشاره به اینکه ما محیط‌زیست را با قوانین اشتباه نابود كردیم، افزود: مشكلات اصلى محیط‌زیست، قوانین و سیاست‌هاى متضادى است كه بر محیط‌زیست تحمیل شده است. او افزود: تالاب‌هاى ما پس از انقلاب به‌دلیل سیاست‌هاى نادرست تخریب شدند. رئیس سازمان محیط‌زیست در ادامه به چالش‌های روز محیط‌زیستی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به كمبود آب پیشنهاد ممنوعیت توسعه فضاى سبز در كلانشهرها را ارائه كردیم. او افزود: با توسعه بی‌برنامه كشاورزى حقابه‌هاى محیط‌زیست تخصیص داده نمى‌شود.

کمترین بارش طی ۶۷ سال گذشته

همچنین مدیر ملی طرح حفاظت درباره تالاب‌های ایران گفت: کمترین بارش طی ۶۷ سال گذشته را داشته‌ایم و سالی سخت پیش‌روی محیط‌زیست است. ابوالفضل آبشت افزود: هامون صابری و هیرمند، هامون پوزک، شادگان و هورالامیه و هور موسی، نیریزر و کمجان، دورگه سنگی و شورگه و یادگارلو و مجموعه تالاب انزلی جزوه فهرست مونترو یعنی تالاب‌های در معرض خطر قرار دارند. او ادامه داد: هر سال انتطار داشتیم که در این زمان، تالاب‌های کشور آبگیری شود، اما امسال این اتفاق نیفتاده است. او تاکیدکرد: دریاچه ارومیه از ابتدای فصل بارش تاکنون تغییر تراز نداشته است.

سیر قهقرایی تالاب‌ها

در ادامه رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: سیر قهقرایی و وضعیت بحرانی تالاب‌های کشور متاثر از وضعیت محیط‌زیست بحرانی کشور است، گرچه زحمات فراوان توسط مسئولان محیط‌زیست برای جلوگیری از روند تخریب تالاب‌ها، معکوس‌شدن آن و حفاظت از تالاب‌ها کشیده شده است. محمدرضا تابش افزود: رتبه محیط‌زیست ایران در آخرین رتبه‌بندی که توسط دانشگاه ییل منتشر شد در بین ۱۸0کشور جهان و رصد ۲۴شاخص زیست‌محیطی، رتبه ۸۰ با کسب نمره 58.16 بود که نسبت به آخرین رتبه دو پله سقوط کرده است. او تهیه راهبرد تسریع از حفاظت تالاب‌ها، تهیه و تدوین مدیریت جامع تالاب‌های کشور را از جمله اقدامات انجام‌شده برای حفاظت از تالاب‌ها دانست و افزود: 47سال پیش کنوانسیون تالاب‌های رامسر در محل هتل قدیم رامسر با حضور ۱۸ کشور مطرح جهان در حوزه محیط‌زیست منعقد شد و در آن زمان ۱۸تالاب ایران از مجموع ۲۷۰تالاب، به‌عنوان تالاب‌های بین‌المللی در فهرست کنوانسیون رامسر قرار گرفتند. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با طرح این پرسش که در این سال‌هایی که از انعقاد کنوانسیون گذشت چه کرده‌ایم، گفت: طی این سال‌ها، تعداد کشورهای عضو این معاهده از ۱۸ کشور به ۱۶۹ کشور افزایش پیدا کرد و تعداد تالاب‌های بین‌المللی از ۸۵ تالاب به دو‌هزار ۲۹۳ تالاب رسید، اما شگفت‌آور است که در این سال‌ها فقط شش تالاب از ایران به این فهرست اضافه شد. او تصریح‌کرد: تالاب‌ها حال و روز خوشی ندارند؛ توسعه اراضی کشاورزی نفس تالاب پریشان را بریده، تالاب بختگان به‌واسطه برداشت بی‌رویه آب که معادل سالانه سه‌میلیارد و ۲۰۰ میلی‌متر مکعب است خشک شده و تالاب هامون به‌دلیل هدایت آب هیرمند برای مصارف کشاورزی به یکی از کانون‌های مهم گرد و غبار در جنوب شرقی کشور تبدیل شده است.

تابش ادامه داد: تالاب ارومیه قربانی توسعه لجام‌گسیخته کشاورزی، بر‌هم‌خوردن یکپارچگی زیست‌گاه و سدسازی و برداشت بی‌رویه آب شد. این نماینده مجلس با بیان اینکه قطعه‌قطعه‌شدن زیست‌گاه‌ها ناشی از ساخت‌وساز راه و راه‌آهن، تبدیل اراضی تالابی به کشاورزی، کاهش آب‌های ورودی و تغییر کاربری اراضی اطراف تالاب‌ها از جمله آسیب‌های مهم تالاب‌ها هستند، خاطرنشان‌کرد: دلایل متعدد دیگر وجود دارد که کارشناسان آنها را بررسی کرده و برنامه‌ای مدون برای جلوگیری از تخریب تالاب با مشارکت جوامع محلی و مسئولان هر منطقه تهیه شده و اجرا کنند. تابش تاکید کرد: آینده پایدار بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌های کشور همچون فارس، ارومیه، خوزستان و گلستان و گیلان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به احیای تالاب‌ها بستگی دارد. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس اضافه کرد: دولت با غفلت از ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست، تخریب فراوانی را در محیط‌زیست انجام می‌دهد و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی را از دولت شروع کنیم. به گزارش ایلنا، تابش ادامه داد: مجازات‌های بازدارنده و تعیین حقابه تالاب که یک موضوع مهم است در این قانون دیده شده است‌.

اقدامات بازدارنده برای حفظ تالاب‌ها

یک عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس درباره وضعیت تالاب‌های کشور به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: هم‌اکنون اکثر تالاب‌های کشور دچار بحران شده و مسائل مختلفی در بروز این بحران محیط‌زیستی دخیل است. جبارکوچکی‌نژاد می‌افزاید: کمبود بارندگی، استفاده بیش از حد از آب‌ریزهای تالاب و احداث سد در بالادست از عوامل اصلی بروز بحران در وضعیت تالاب‌های کشور است. به‌گفته او در سال‌های اخیر با اتخاذ تصمیمات متعدد فقط از تالاب‌های کشور استفاده شده و هیچ ‌اقدام جبرانی برای احیای آن لحاظ نشده است. برای مثال وقتی زنگ خطر تالاب ارومیه به صدا درآمد همگان متوجه وضعیت اسفبار تالاب‌های کشور شدند. این نماینده مجلس می‌افزاید: برای مثال یکی از برنامه‌های دولت هدایت آب خزر به دشت مرکزی و سمنان بود که با مقابله نمایندگان مجلس مواجه شد. کوچکی‌نژاد می‌گوید: باید به نیاز بشر در راستای حفاظت از محیط‌زیست پاسخ داده شود، اما با بررسی اقدامات انجام‌شده مشاهده می‌شود توجهی به محیط‌زیست سالم نشده است.

به‌گفته او با بررسی وضعیت تالاب‌ها در کشور باید به این نکته اذعان کرد که هر گونه آسیب‌رسانی به تالاب‌ها به معنای واردکردن آسیب به انسان است. در این شرایط باید سازمان حفاظت محیط‌زیست، منابع طبیعی، دولت‌ها و .. در حفظ تالاب‌ها کوشا باشند. همچنین قوه قضائیه می‌تواند با اختصاص شعب ویژه، افراد متجاوز به حریم تالاب‌ها را شناسایی کند. این نماینده مجلس درباره رعایت اصولی محیط‌زیستی در حفاظت از تالاب‌های کشور می‌گوید: منابع آب، تالاب‌ها، مرتع و جنگل، طبیعت و... باید به شکل ویژه مورد توجه قرار گرفته و با تقویت آنها در مسیر توسعه محیط‌زیست گام برداشت. این در حالی است که با بررسی اقدامات انجام‌شده باید گفت که انسان‌ها از نعمات محیط‌زیستی به شکل افراطی استفاده کرده و همین مساله امروزه تالاب‌های کشور را به نابودی کشانده است. این مساله با افزایش ریزگردها همراه است. به‌گفته او با اتخاذ برنامه‌های کنترلی و بازدارنده می‌توان اقدامات اساسی برای احیای تالاب‌های کشور انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha