شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 236844

طرح‌های انتقال آب خلیج فارس برای صنایع پایین‌دستی معادن سنگ آهن و مس از جمله طرح‌های پرهزینه‌ای است كه با انتقاد مكرر كارشناسان همراه بوده است.

فعلا جازموریان احیا نمی‌شود

سلامت نیوز:در حالی كه كارشناسان حوزه محیط زیست و توسعه پایدار طرح‌های سازه‌ای در حوزه آب را دارای پیامدهای جبران‌ناپذیر برای كشور ارزیابی كرده‌اند، حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در سفر به استان كرمان بر اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس برای بخش صنعت تاكید كرد.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: حسن روحانی همچنین طرح پرمناقشه انتقال آب از دریای عمان به فلات مركزی ایران را نیز مورد تاكید دوباره قرار داد. رییس‌جمهور اظهار امیدواری كرد انتقال آب از دریای عمان به سد صفارود و سیرجان تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد و این طرح موجب تحول در صنعت استان و پاسداری از ذخایر آبی این منطقه شود. رییس‌جمهور در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های محلی كرمان از برنامه دولت برای تثبیت شن‌های روان گفت و به استاندار كرمان تاكید كرد به این كار سرعت ببخشید. خشك شدن تالاب جازموریان یكی از موضوعات مهمی بود كه انتظار می‌رفت روحانی درباره تامین حقآبه زیست‌محیطی آن اظهارنظر روشنی ارایه كند اما او مساله جازموریان را به مساله شن‌های روان و گرد و غبار ناشی از خشك شدن تالاب گره زد. به گزارش «پاسارگاد» وی گفت: «تثبیت شن‌های روان راه‌حل ما است. شرایط اقلیمی فعلا اجازه نمی‌دهد تالاب جازموریان احیا شود. » این اظهارنظر در شرایطی از سوی رییس‌جمهور مطرح می‌شود كه پیش از این‌بارها دولت از برنامه احیای جازموریان خبر داده بود.


طرح‌های انتقال آب خلیج فارس برای صنایع پایین‌دستی معادن سنگ آهن و مس از جمله طرح‌های پرهزینه‌ای است كه با انتقاد مكرر كارشناسان همراه بوده است. چندی پیش صدیقه ترابی، مشاور معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا درباره این طرح به «اعتماد» گفته بود: «این طرح قرار بوده تماما از سوی بخش خصوصی اجرا شود اما حالا این انتظار به وجود آمده كه دولت هم مشاركت مالی كند.»

همچنین به گفته ترابی در برآورد اولیه طرح انتقال 36 میلیون متر مكعب آب در سال پیش بینی شده بوده اما حالا با تغییرات گسترده میزان آب مورد تقاضا برای انتقال به 700 میلیون متر مكعب رسیده كه می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی برجا بگذارد. طرح انتقال آب از طریق تونل صفارود به فلات مركزی هم دیگر طرح پرمناقشه‌ای است كه همچنان اجرای آن ادامه دارد.

علیرضا رزم حسینی پیش از این درباره این طرح گفته است: «اجرای طرح تونل انتقال آب از دریای عمان به فلات مركزی ایران به عنوان یك كار بزرگ و تاریخی ازسوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) درحال انجام است.» به گفته رزم حسینی كارگاه احداث بزرگ‌ترین تونل انتقال آب خاورمیانه در آذرماه 94 ایجاد شد. دیروز حسن روحانی هم بر اجرای این طرح تاكید كرد.


طرح‌های انتقال آب در شرایطی اجرا می‌شوند كه هنوز نزدیك به 10 هزار چاه غیرمجاز در استان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. چاه‌هایی كه میراث سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌روند. همچنین بر اساس برآوردهای رسمی چیزی در حدود منابع آب با 800 میلیون مترمكعب بیلان منفی روبه‌روست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha