شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 236867

قطعا منتفع این امر مردم نیستند بلکه کمپانی های سازنده ی دستگاه های سونوگرافی و دلالان تجاری هستند که از تبدیل شدن کشور به کارگاه سونوگرافی های تجاری سود هنگفتی می برند؛

وزارت بهداشت به خودارجاعی دامن میزند

سلامت نیوز-*مهدی اسفندیار:خدا رو شکر....‌ همه و همه سه کلمه هست " خدا رو شکر " 
این جمله ای هست که بسیاری از ما مردم ایران بعد از گرفتن جواب آزمایشات پزشکی از زبان پزشکمان یا خودمان یا اطرافیان جاری می کنیم. اما واقعا این خوشحالی مبنای علمی دارد؟!

سیستم پزشکی کشورمان به شدت آسیب دیده و متاسفانه با تزریق مبالغ هنگفتی از سرمایه های ملی بدون حساب و کتاب و بدون استقرار سیستم ارزشیابی به حوزه ی درمان" این آسیب" دو چندان" شده است.ورود تجهیزات پزشکی گران قیمت و سرمایه گزاری بخش خصوصی بدون اعمال نقش حاکمیتی از سوی دستگاه متولی امور درمان موجب شده که بینظمی زیادی در این حوزه شکل بگیرد.


متاسفانه حتی قشر تحصیلکرده و قانون گزاران مجلس و نهادهای متولی امور نظارتی نیز از کنار وقایع بخش درمان به سادگی گذشتند‌.یکی از این آسیب های کمرشکن اقتصادی که فشار سنگینی بر بیمه ها و مردم وارد کرده است؛ خود ارجاعی هست. پزشک خودش تصمیم به انجام آنژیوگرافی و اکو و سونوگرافی و .. می گیرد و خودش آن را انجام می دهد و سوای از نتیجه و تاثیر آن بر سلامت و درمان فرد پولش را از مردم یا بیمه ها می گیرد.


متاسفانه وزارت بهداشت در خلا توجه عمیق حقوقی به بحث مفسده انگیز خودارجاعی و عدم حساسیت اندیشمندان و روشنفکران جامعه هر روز بر بحث خودارجاعی دامن می زند. آخرین تصمیم این وزارت خانه برای دادن مجوز انجام سونوگرافی به متخصصین زنان را باید حلقه ی دیگری از زنجیره ی خودارجاعی دانست که دقیقا بر خلاف علم و منطق و اصول مدیریت نظام سلامت شکل می گیرد.

اما چه کسانی از این مجوز سود می برند؟!قطعا منتفع این امر مردم نیستند بلکه کمپانی های سازنده ی دستگاه های سونوگرافی و دلالان تجاری هستند که از تبدیل شدن کشور به کارگاه سونوگرافی های تجاری سود هنگفتی می برند؛ سونوگرافی هایی با حداقل کیفیت در قیاس با سونوگرافی مراکز تشخیصی تصویربرداری که متاسفانه نمی شود بر نحوه دریافت وجوه آن نیز نظارت کرد.نکته ی مهم این است که استفاده از سونوگرافی برای متخصین زنان در تشخیص های اولیه امری معمول در بسیاری از کشورهاست منتهی حق دریافت وجه را ندارند.

اما آنچه اکنون وزارت بهداشت ما دنبال اجرای آن است؛ سونوگرافی به همراه دریافت وجه علاوه بر حق ویزیت است. این اتفاق نامیمون و عجیب به حدی نظام درمانی ما را دچار مشکل خواهد کرد که تمام خانم های مراجعه کننده به کلینیک های زنان را در معرض انجام سونوگرافی های نازل قرار می دهد و جیب مردم را به شدت خالی می کند.


حال سوال اینجاست که چرا وزارت بهداشت ما دنبال اجرای بخشنامه هایی دقیقا بر خلاف منطق مدیریت و باز کردن راه تخلف و سو استفاده و تبدیل کشور به کارگاه سونوگرافی های بی کیفیت هست؟!

آیا خوش خوشان برخی از متخصصین از باز شدن راه سونوگرافی و ... ادامه خواهد یافت یا اینکه برنامه های کلان تری برای همه ی رشته های پزشکی در راه است و فئودالیسمی در نظام سلامت در راه است که بعد گذاشتن پایش بر حلقوم متخصصین رادیولوژی سراغ سایر رشته ها هم خواهد آمد؟!

مطرح شدن کمبود متخصصین و پزشکان عمومی و افزایش ظرفیت رشته های تخصصی و پزشکی عمومی که در سال جاری اتفاق افتاده است؛ چه ارتباطی با درهم شکستن رشته ی رادیولوژی دارد؟! این وسط مردم چه نقشی در تامین اهداف فئودالیسم درمانی کشور دارند و سرشاخه های این نظام فئودالیسمی در کدام نهادها حضور دارند و چه برنامه ای دارند؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha