در میان خانواده‌های مهاجری که در ایران ساکن هستند، تعداد قابل توجهی که اکثرا ساکن مناطق فقیرنشین هستند، فاقد اوراق هویتند و فقر اقتصادی و... باعث شده است تا سالیان‌ سال بدون هیچ‌گونه مدارک هویتی در ایران به زندگی ادامه دهند؛

سلامت نیوز-*سارا رضایی : برای یک روز خود را جای فاطمه بگذارید، دختر نوجوان افغانستانی که محروم از اوراق هویت است و تنش هر روز طعمه دیو شیشه‌ای پدر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت:پدر او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد؛ بارها به اورژانس اجتماعی اطلاع‌رسانی شده اما ابتدا به دلیل مهاجر بودن رسیدگی به وضع بغرنج و بحرانی او صورت نمی‌گیرد و بعد از پیگیری‌های پیاپی، به منزل فاطمه مراجعه می‌شود و از خود پدر سوال می‌شود که آیا دختر خود را آزار می‌دهد یا نه و با پاسخ منفی پدر پیگیری‌ها قطع می‌شود.  در میان خانواده‌های مهاجری که در ایران ساکن هستند، تعداد قابل توجهی که اکثرا ساکن مناطق فقیرنشین هستند، فاقد اوراق هویتند و فقر اقتصادی و... باعث شده است تا سالیان‌ سال بدون هیچ‌گونه مدارک هویتی در ایران به زندگی ادامه دهند؛ همین مسأله منجر به پیگیری نشدن بسیاری از کودک‌آزاری‌ها برای کودکان مهاجر ساکن در کشور شده است. جمعیت امام علی(ع) به‌عنوان یک نهاد مدنی فعال در زمینه دفاع از حقوق کودکان، بارها پیگیر احقاق حقوق کودکان مهاجر در مسأله کودک‌آزاری بوده است، اما متاسفانه خانواده‌های کودکان به دلیل ترس از رد مرز شدن و نداشتن اوراق هویتی از شکایت پیرامون کودک‌آزاری خودداری می‌کنند که همین مسأله راه را به روی آزار و اذیت بیشتر کودکان مهاجر توسط آزارگران باز گذاشته است.

علاوه بر این، به دلیل این‌که سرپرست خانوار اوراق هویت ندارد، از حق کار در ایران محروم است و این مسأله خود زمینه‌ساز ورود کودکان به چرخه کار کودک می‌شود و بار اقتصادی خانواده به دوش نحیف کودکان مهاجر می‌افتد که این مسأله آزارهای روانی و... را برای کودکان به همراه دارد. مسأله مهم دیگر، نوع نگاه شهروندان ایرانی به مهاجران است. متاسفانه در جامعه امروزی ما، نوعی نگاه بالا به پایین نسبت به مهاجران مقیم در کشور وجود دارد و در مواردی شاهد بوده‌ایم که مثلا در شهری، مردم خواهان خروج مهاجران از آن شهر بوده‌اند که این مسأله به نوعی نژادپرستی تلقی می‌شود که در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما این مسأله بشدت نکوهیده است، زیرا قومیت و ملیت فاکتورهایی هستند که ما در انتخاب آن سهیم نبوده‌ و نقشی نداشته‌ایم.  باید با توجه، دقت و دغدغه‌مندی بیشتری پیگیر وضع حقوق کودکان مهاجر باشیم، چرا که در آموزه‌های دینی و فرهنگی خود نیز داریم که هیچ انسانی بر انسان دیگری برتری ندارد.

*فعال حقوق کودکان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha