مدیرکل نظارت بر اعتباربخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح جزییات دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر "ممنوعیت استفاد از تلفن همراه و کاربرد شبکه‌های اجتماعی" در بیمارستان‌ها این کار را مصداق تخلف دانست و در عین حال توضیحی در مورد میزان شکایات تعرفه‌ای در کشور ارائه داد.

تخلفات "موبایلی" بیمارستان‌ها را به "۱۹۰" اعلام کنید/ بیشترین شکایات تعرفه‌ای مربوط به مطب‌هاست

سلامت نیوز:مدیرکل نظارت بر اعتباربخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح جزییات دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر "ممنوعیت استفاد از تلفن همراه و کاربرد شبکه‌های اجتماعی" در بیمارستان‌ها این کار را مصداق تخلف دانست و در عین حال توضیحی در مورد میزان شکایات تعرفه‌ای در کشور ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علیرضا عسگری  درباره دستورالعملی که اخیر از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت استفاده از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گفت: باید توجه کرد که متوسط سرانه مصرف ایرانیان از فضای مجازی سه برابر سرانه دنیا است و بر همین اساس اکثر اوقات کاری، در همه صنوف به این موضوع مشغولند و مطمئنا این کار در کیفیت اقدامات و خدمات اختلا ل ایجاد کرده، دقت را کاهش می‌دهد و تمرکز زداست.

وی با بیان اینکه این موضوع شامل همه صنوف و اقشار در کشور است، افزود: این که وزارت بهداشت به عنوان پیش‌قراول اصلاح این رفتار اقدام کرد، کاری ستودنی است و همه بخش‌ها باید این الگوی رفتاری را در صنف خودشان ایجاد کنند. از طرفی این موضوع نباید به منزله فاجعه‌ای در نظام سلامت تلقی شود؛ بلکه هر کجا که در حوزه ارائه خدمت متوجه ایرادی شویم، باید شهامت اصلاح آن را داشته باشیم.

عسگری ادامه داد: بنابراین استفاده از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی در بیمارستان‌ها و ارائه خدمت رفتار اشتباهی است که باید برای اصلاح آن صبور بود و در این زمینه ابتدا رویکردهای ارشادی و اصلاحی را در پیش می‌گیریم. ما از معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و روسای بیمارستان‌ها خواسته‌ایم که ابلاغیه مربوط به استفاده از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را اعمال کرده و در سطح بیمارستان‌ها اجرا کنند. استدال‌مان این است که استفاده از تلفن همراه می‌تواند منجر به کاهش دقت عملکرد، بی‌اعتمادی بیمار و همراهان بیمار، تشدید عفونت‌های بیمارستانی، اختلال در دستگاه‌های بیمارستانی و تهدید کننده حریم شخصی بیمار و پزشک شود. بنابراین باید رفتارها را اصلاح کنیم.

مدیرکل نظارت بر اعتبار بخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به تجربه موفق این اقدام در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: در یک بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی فسا توانستیم این اقدام را انجام دهیم؛ به طوری که چند ماه اول استدلال‌مان در این زمینه را با تیم‌های پزشکی، پرستاری و دانشجویی مطرح کردیم و ابتدا به صورت ارشادی عمل کردیم. بعد از مدتی هم برای افرادی که از این قانون تبعیت نمی‌کردند، تنبیهاتی در نظر گرفته شد. در نهایت نتیجه این شد که در آن بیمارستان کسی از تلفن همراه استفاده نمی‌کرد. باید توجه کرد این اقدام وزارت بهداشت لجبازی نیست، بلکه با استدالال کار درست را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه به تدریج این اتفاق در بیمارستان‌های کشور رخ خواهد داد، گفت: بنابراین در حال حاضر کسی نباید در اتاق عمل و بخش‌های بیمارستان از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی استفاده کند. وقتی موضوعی به صورت بخشنامه از سوی وزارت بهداشت ابلاغ می‌شود، همه باید از آن تبعیت کنند و عدول از آن مصداق تخلف است. بنابراین اگر مردم با چنین تخلفی در بیمارستان‌ها مواجه شدند می‌توانند به مسوول شیف بیمارستان یا سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند تا باخاطی برخورد شود.

عسگری تاکید کرد: البته باید برای اصلاح رفتار صبور بود. ما این دستورالعمل را برای ایجاد جر و بحث میان ارائه کننده و گیرنده خدمت ابلاغ نکردیم، بلکه آن را در راستای اصلاح رفتار طرح کردیم و اگر کسی از این بخش عدول کند، تخلف کرده است.

مدیرکل نظارت بر اعتبار بخشی و امور درمان معاونت درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره میزان شکایات تعرفه‌ای در چند ماه اخیر در کشور و تهران گفت: متاسفانه بیشترین تعداد شکایات تعرفه‌ای در حوزه سرپایی، ویزیت و خدمات مطبی است. البته راه‌اندازی سامانه ملی ۱۹۰ تاثیر زیادی در کاهش تخلفات تعرفه ای داشته است. امیدوارم مردم سامانه ۱۹۰ را به عنوان گوش شنوایی برای مشکلاتشان در حوزه سلامت بدانندو شکایات، انتقادات و پیشنهاداتشان را به این سامان انتقال بدهند واین را سامانه‌ای ملی بدانند.

وی با بیان اینکه مسلما میزان شکایت تعرفه ای در تهران بیشتر است گفت: بنابراین اگر بتوانیم در این حوزه تهران را به نحو مطلوب اصلاح کنیم یعنی کشور را اصلاح کرده‌ایم. از طرفی تاکید می‌کنم از وقتی که سامانه ۱۹۰ فعال شده است، روند و آهنگ تخلف‌ها و شکایات تعرفه‌ای کاهش خوبی داشته است.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha