معاون اجتماعی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: هنوز حدود یک سوم زلزله زدگان کرمانشاه در چادر زندگی می کنند اما گزارشی از فوت ناشی از سرما در کرمانشاه نداریم.

یک سوم زلزله زدگان کرمانشاه هنوز در چادر زندگی می‌کنند

سلامت نیوز: معاون اجتماعی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: هنوز حدود یک سوم زلزله زدگان کرمانشاه در چادر زندگی می کنند اما گزارشی از فوت ناشی از سرما در کرمانشاه نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا محمد مهدی ایازی روز دوشنبه در نشست خبری دهه فجر افزود: ادامه حضور مردم زلزله زده در چادر نه تنها در زمستان که در فصل گرما نیز مشکلات بسیار جدی و بیماری های زیادی ایجاد می کند که هزینه آن به وزارت بهداشت تحمیل می شود .
وی ادامه داد: با این وجود، خیرین 70 میلیارد تومان برای ساخت 12 خانه بهداشت, 22 مرکز جامع سلامت, پنج پایگاه اورژانس , دو مرکز دندانپزشکی و دو بیمارستان در سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب می سازند.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره وضعیت نشاط اجتماعی در ایران توضیح داد: متاسفانه نشاط اجتماعی در ایران وضعیت خوبی ندارد حدود 16 درصد زنان و 12درصد مردان افسرده هستند و اهمیت این موضوع به قدری است که رئیس جمهوری در جلسه شورای اجتماعی از دستگاه های دولتی، صدا و سیما و شهرداری ها خواست برنامه های بیشتری برای افزایش نشاط اجتماعی داشته باشند.
وی گفت: مهمترین عامل نبود نشاط اجتماعی و افسردگی نداشتن شغل و بیکاری است و هر چه اشتغال در جامعه بیشتر شود و وضعیت اقتصادی مردم بهتر شود نشاط اجتماعی بیشتر می شود.

**دوجنسی ها بیمار هستند
ایازی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دوجنسیتی ها در ایران گفت: متأسفانه درجامعه نگاه خوبی به این افراد وجود ندارد، در حالی که این افراد بیمار هستند و باید درمان شوند. در مورد وضعیت دوجنسیتی ها در ایران گزارشی در وزارت بهداشت در حال تهیه است که پس از تهیه این گزارش با همکاری NGO ها و همفکری با خود دوجنسیتی ها برای حمایت از این افراد از جمله حمایت های بیمه ای هم برای درمان های بدون جراحی، هم جراحی و هم بعد از آن تصمیم گیری می شود.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت افرادی به عنوان خیر و گرفتن پول از مردم به اسم بیماران گفت: هر خیریه ای شناسنامه دار و مجوز داری که در حوزه سلامت فعالیت می کند مورد حمایت و تأیید وزارت بهداشت است هم اکنون 875 خیریه مانند موسسه محک، موسسه رضا، موسسه امید در ارومیه با مجوز قانونی درحوزه سلامت مشغول به فعالیت هستند اما اگر افرادی بدون مجوز برای گرفتن پول از مردم در جاهای مختلف از جمله در معابر اقدام می کنند، مورد تأیید نیستند.
وی افزود: اخیرا برخی افراد در فضای مجازی فراخوان هایی برای جلب کمک های مردم برای حمایت از بیماران دارند یا برخی هنرمندان و ورزشکاران در این زمینه فعالیت می کنند، اصل این نوع اقدامات انسان دوستانه را تقبیح نمی کنیم اما اگر افراد ناشناخته ای در این زمینه اقدام می کنند مردم باید در کمک کردن به آنها تأمل کنند.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره فرار مالیاتی برخی پزشکان گفت: اکثر پزشکان قانونمدار هستند و خدمات داوطلبانه و خیرانه زیادی برای سلامت مردم انجام می دهند، به عنوان مثال کلینیک های سیار دندانپزشکی در مناطق محروم جز با همکاری دندانپزشکان داوطلب میسر نبود اما اگر فردی فرار مالیاتی دارد، تخلف کرده است و باید با او برخورد قانونی شود.

**سم زدایی نوزادان معتاد
ایازی درباره فعالیت وزارت بهداشت در زمینه کنترل آسیب های اجتماعی گفت: مسئولیت رسیدگی به آسیب های اجتماعی در دستگاه های مختلف تعریف شده است. البته در وزارت بهداشت نیز ستاد کنترل آسیب های اجتماعی تشکیل شده است و از جمله اقدامات این ستاد، کمک به مادران معتاد و نوزادان آنهاست، نوزادان این مادران از طریق وزارت بهداشت به سرعت تحت درمان سم زدایی قرار می گیرند، اگر خانواده درستی داشته باشند به خانواده تحول داده می شود و اگر خانواده با صلاحیت نداشته باشند با همکاری قوه قضاییه به بهزیستی تحول داده می شوند.
وی گفت: مادران و زنان معتاد نیز در صورتی شناسایی به مراکز ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر که مراکز درمان اختیاری اعتیاد است ارجاع داده می شوند.

**خودکشی در 4 استان غربی بالاتر از میانگین کشوری
ایازی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش خودکشی در کشور گفت: در شورای اجتماعی کشور موضوع خودکشی به وزارت بهداشت محول شده است، در این زمینه تحقیقی انجام شد که نشان می دهد میزان خودکشی در چهار استان غربی کشور شامل ایلام، کردستان و کرمانشاه از بقیه استانها بیشتر است و به همین علت برنامه های بیشتری برای بهبود وضعیت سلامت روان در این استان ها از سوی وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
معاون وزیر بهداشت افزود: انتظار وزارت بهداشت از رسانه ها این است که موضوع پیشگیری از خودکشی را مورد توجه قرار دهند،سازمان نظام روانشناسی نیز باید برای گسترش مراکز مشاوره بیشتر تلاش کند، البته خدمات مشاوره روانی هنوز تحت پوشش بیمه نیست و بسیار از مردم توانایی مراجعه به این مراکز را ندارد، با این حال با حضور روانشناسان در مراکز جامع سلامت وزارت بهداشت سرای محلات شهرداری امکان دریافت این خدمات برای افراد کم بضاعت نیز وجود دارد.


** برخی موقوفات مطابق با نیت واقف بکارگیری نمی شود
ایازی در پاسخ به پرسشی درباره موقوفات سلامت نیز گفت: متأسفانه برخی موقوفات مطابق با نیت واقف بکارگیری نمی شود از جمله موقوفه افشین در غرب تهران و با اینکه سه دهه از این وقف می گذرد و زمین و منابع مالی آن نیز وجود دارد هنوز نیت واقف عملی نشده است.
وی افزود: البته در مجموع همکاری خوبی بین وزارت بهداشت و سازمان اوقاف و امور خیریه وجود دارد و از رقبات موقوفات نیز با توجه به نیت واقفان در مسیر سلامت مردم استفاده می شود.
معاون وزیر بهداشت درباره صحبت یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر 97 مورد اقدام به خودکشی در پاوه گفت: چنین آماری را شدیدا تکذیب می کنیم، واقعیت ندارد و میزان اقدام به خودکشی در این شهر کمتر از 10 درصد این میزان هم نیست.

**مرگ کارتن خواب در تهران نداشتیم
وی درباره آمار مرگ کارتن خواب ها در تهران نیز گفت: امسال مرگ کارتن خواب در تهران نداشتیم، البته متولی این موضوع شهرداری تهران است، فقط بر اساس گزارش شهرداری یک مورد فوتی ناشی از انداختن خود از ارتفاع در تهران بوده است و هیچ مرگ منتسب به برودت هوا در تهران در سال جاری نداشته ایم.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به اولویت اجتماعی شدن سلامت در وزارت بهداشت گفت: هدف از اجتماعی شدن سلامت، افرایش مشارکت مردم برای حفظ و ارتقای سلامت خودشان است، هر چه مردم بیشتر از سلامت خودشان مراقبت کنند و سبک زندگی شان را اصلاح کنند، کمتر بیمار می شوند و هزینه های درمانی کشور نیز کاهش می یابد.
وی افزود: به عنوان مثال 5 میلیون نفر در کشور دیابت دارند و 5 میلیون نفر نیز در معرض ابتلا به دیابت هستند،اگر این افراد کمتر شکر و روغن بخورند و بیشتر ورزش کنند و داروهایشان را به موقع مصرف کنند، پیامد مثبت این مشارکت قبل از همه برای خودشان است و بعد هم برای کل جامعه خواهد بود.
ایازی گفت: برای توسعه مشارکت مردم در حوزه سلامت به زودی و از سال آینده کانون های سلامت در محلات ایجاد می شود و افراد با توجه به نیاز خود می توانند مثلا در کمیته سالمندان، کمیته مادر و کودک، کمیته دیابت یا کمیته های دیگر این کانون های سلامت عضو شوند.
وی ادامه داد: هم اکنون 620 سازمان مردم نهاد و انجمن حامی بیماران در کشور فعال هستند و فعالیت خیرین سلامت نیز چشمگیر است به طوری که سال 95 خیرین سلامت حدود هزار و 500 میلیارد تومان برای توسعه خدمات سلامت از جمله اهدای زمین، ساخت بیمارستان و درمانگاه و مرکز بهداشتی کمک کردند و مشارکت خیرین در حوزه سلامت مانند تجربه مدرسه سازی خیرین بسیار موثر بوده و روز به روز در حال افزایش است.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: مشارکت های بین بخشی دستگاه های مختلف به خصوص با فعال شدن شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست رئیس جمهوری و ایجاد مجمع ملی سلامت و مجامع سلامت در سطح استان ها، مراکز استان ها و شهرهای مختلف رو به افزایش است.
وی افزود: امیدارم با مشارکت شهرداری و وزارت ورزش، زیرساخت های لازم برای توسعه ورزش همگانی فراهم شود و همان طور که با مشارکت بین بخشی تعداد فوتی ها و مصدومان حوادث ترافیکی با وجود سه برابر شدن تعداد خودروها کم شده است، همکاری با سایر دستگاه ها برای بهبود سلامت مردم نیز بیشتر شود.
معاون وزیر بهداشت گفت: سالانه 16 هزار و 500 نفر در حوادث رانندگی می میرند و 333 هزار نفر مصدوم می شوند و اگر هر کدام از مصدومان این حوادث 5 روز در بیمارستان بستری شوند، بستری همه آنان نیازمند فعالیت 5 بیمارستان هزار تختخوابی فقط برای مصدومان تصادفات رانندگی است.
ایازی گفت: اخیرا با همکاری بانک صنعت و معدن 5 پایگاه انتقال خون در تهران ساخته شده است در حالی که بعد از انقلاب فقط یک پایگاه انتقال خون استاندارد در خیابان وصال ایجاد شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha