یکی از جلوه‌هایی که از همان ابتدا در معابر مشاهده می‌شد، درختان بعضا کهن سال یا تازه کاشته‌شده‌ای بود که به خاطر سنگینی برف روی شاخه‌های آنها شکسته و تعدادی از آنها نیز راه عابران را مسدود کرده بودند.

بمب روی کاج‌ها

سلامت نیوز:همان ابتدای بارش برف‌ها و حجم سنگین نشست برف در سطح معابر شهری و روی درختان و بعد از توییت شاید خنده‌دار محمدعلی نجفی شهردار تهران با این محتوا که «از شهروندان خوب تهرانی به‌خصوص جوانان و دانش‌آموزان دبیرستانی دعوت می‌کنم از چند ساعت دیگر و با گرم‌تر شدن هوا، در کنار ماموران شهرداری به سبک‌تر شدن بار شاخه‌های درختان از برف به آرامی و دقت کمک کنند»، پیش‌بینی می‌شد که مدیریت شهری و سازمان خدمات شهری به اذعان مسئولان در برف خواهند ماند.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: یکی از جلوه‌هایی که از همان ابتدا در معابر مشاهده می‌شد، درختان بعضا کهن سال یا تازه کاشته‌شده‌ای بود که به خاطر سنگینی برف روی شاخه‌های آنها شکسته و تعدادی از آنها نیز راه عابران را مسدود کرده بودند.

روز گذشته زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها به بحث بارش برف تهران اشاره کرد و گفت: «طبیعی بود که این حجم از بارش می‌تواند مشکلاتی را برای فضای سبز و درختان ایجاد کند؛ اما متاسفانه ظرف چند سال گذشته به دلیل هجوم آفت چوب‌خوار، درختان نارون به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته بودند و از داخل پوک و پوسیده شده‌اند. با بارش برف اخیر درختانی که پیشتر مورد هجوم این آفت قرار گرفته بودند آسیب زیادی دیده بودند و به جز نارون، سایر درختان سطح شهر نیز درگیر این موضوع شده بودند. به نظرم هرس درختان برای زمستان امسال به‌خوبی انجام نشده و کمی تعلل وجود داشته یا بنا به دلایل دیگری این کار به موقع انجام نشد که اگر این کار به‌موقع و به‌درستی انجام می‌شد قطعا در بارش برف اخیر کمتر شاهد شکسته شدن شاخه درختان می‌بودیم و درختان پوک و پوسیده شناسایی می‌شدند و آسیب کمتری می‌دیدند.»

وی با اشاره به اینکه اگر مواردی از شتابزدگی سازمان بوستان‌ها برای هرس یا زدن سر درختان در سطح شهر دیده می‌شود باید گزارش‌های آن مورد بررسی قرار گیرد، افزود: «هرس درختان معمولا در اواخر بهمن و اسفند انجام می‌شود اما این کار نباید همراه با شتابزدگی و زدن سردرختان باشد. اگر گزارشی در این خصوص وجود داشته باشد حتما مورد بررسی کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران قرار خواهد گرفت.»

رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در همین ارتباط با «فرهیختگان» به گفت‌وگو پرداخت و گفت: «بحث بارش برف و شکستگی درختان را بررسی کردم و شنیدم که در رسانه‌ها گفته شد این شکستگی‌ها به دلیل عدم هرس به‌موقع درختان بوده است. با پیگیری‌های من مشخص شد که تنها 160 درخت در کل تهران شکسته و در اثر برف آسیب‌دیده است و علت آن هم فقط بحث عدم هرس درختان نبوده است. به صورت کلی شهرداری هرساله موضوع هرس درختان را به مناطق اعلام می‌کند و مناطق نیز به این کار مبادرت می‌کنند.»

صدراعظم نوری با اشاره به عدم آمادگی مسئولان برای مقابله با این شرایط ادامه داد: «اتفاقی که باعث این شکستگی‌ها و معضلات پس از آن شد عدم پیش‌بینی‌پذیری این حجم وسیع از بارش بود که باعث شد نهادهای مسئول آمادگی لازم جهت مقابله را نداشته باشند.»

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران به مقاومت برخی از درختان اشاره کرد و افزود: «در خیابان‌هایی مثل ولیعصر(عج) یا اتوبان مدرس گزارش شکستگی درختان را نداشتیم چراکه این درختان علی‌رغم قدمت بالا، مقاومت بیشتری نسبت به سایرین داشتند. اما برخی درخت‌های دیگر مثل چنار تهران، چون ریشه قوی ندارند، بعد از این بارش وسیع آب زیادی را جذب و به خاطر این موضوع از بین رفتند و سقوط کردند.»

وی با بیان این نکته که سبک کردن درختان و خالی کردن برف روی آنها کاری تخصصی است، گفت: «هر ضربه بدون دقت و تخصص به درختان موجب آسیب دیدن آنها می‌شود و باید نیروهای متخصص این کار را انجام دهند. برای این کار مضاف بر تخصص امکانات خاصی هم لازم است. در ارتباط با اینکه چرا آتش‌نشان‌ها در برخی معابر در حال تکاندن درختان بودند هم دو نکته قابل ذکر است؛ اول اینکه وظیفه آنها این نیست که درختان را بتکانند احتمالا از سر احساس مسئولیت این کار را کردند. دوم هم اینکه ممکن است سنگینی برف روی درختان باعث ایجاد خطر برای عابران یا... شده و آتش‌نشانی برای جلوگیری از آن به این موضوع ورود کرده است.»

این عضو شورای شهر در پایان به علت تعلل نیروهای خدمات شهری در خالی کردن برف از روی درختان اشاره کرد و ادامه داد: «در معابر اصلی پلیس راهور به خاطر اینکه ترافیک ایجاد نشود جلوی فعالیت ماموران شهرداری را می‌گرفت. مضاف بر این امکانات لازم راهم جهت انجام فرآیند تکاندن برف از روی درختان نداشتیم، این برف هم در 20 سال اخیر بی‌سابقه بوده و همه را غافلگیر کرده است.»

بعد از گذشت بیش از یک هفته از بارش برف هم چنان روند کند رسیدگی و ساماندهی به مسائل شهری، شکستگی درختان، عدم جمع‌آوری زباله‌ها و... مشکلاتی است که گریبانگیر شهروندان بوده است و تنها توجیهی هم که هر مقامی در هر جایگاهی تا به امروز از آن استفاده کرده، موضوع غافلگیری و عدم آمادگی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha