سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از احتمال نشت داروی زولپیدم در شبکه داروخانه‌ای توضیحاتی ارائه کرد.

هشدار ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره سوءمصرف «زولپیدوم» / احتمال نشت دارو از سیستم توزیع

سلامت نیوز: سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از احتمال نشت داروی زولپیدم در شبکه داروخانه‌ای توضیحاتی ارائه کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازتسنیم؛ پرویز افشار  در واکنش به انتشار گزارشی در خصوص سوءمصرف دارویی زولپیدوم توسط ورزشکاران و پزشکان و دانشجویان با بیان اینکه قرص زولپیدوم از داروهای روانشناسی که فقط متخصصان اعصاب و روان مجاز به تجویز آن هستند گفت: داروخانه‌ها نیز باید با مهر و تاییدیه پزشک اعصاب و روان این قرص‌ها را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد خارج از نسخه مبادرت به مصرف قرص می‌کنند گفت: از آنجایی که این داروها توسط روانپزشکان توصیه می‌شود دارای تلورانس و ایجاد وابستگی زیادی است و اگر بدون تجویز پزشکان باشد وابستگی و در نهایت افزایش دوز مصرف را به همراه دارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه زولپیدوم از آن دسته داروهایی است که کاهش دوز آن به راحتی انجام نمی‌گیرد افزود: زولپیدوم از آن دسته داروهایی است که اگر میزان مصرف آن افزایش پیدا کند به گونه‌ای وابستگی ایجاد می‌شود که کاهش دوز آن برای ترک دارو به سختی انجام می‌گیرد و به همین دلیل است که تاکید شده تنها داروخانه‌ها با مهر و تجویز پزشک مجاز به ارائه این دارو هستند.

وی با بیان اینکه احتمال نشت دارو و عدم تحویل دارو با نسخه پزشک وجود دارد، گفت: از آنجایی که روانپزشکان با دوز و تعداد معین این دارو را تجویز می‌کنند و بیمار هم به این دارو نیاز دارد احتمال آنکه این دارو آنقدر زیاد باشد که از سوی بیمار در اختیار دیگران قرار گیرد بسیار پایین است.

افشار با بیان اینکه اطلاعات دقیقی از دلایل دسترسی مردم به این دارو نداریم در پاسخ به این سوال که آیا شما تایید می‌کنید که این دارو در میان پزشکان، ورزشکاران و دانشجویان بیشتر مصرف می‌شود یا نه؟ تصریح کرد: نمی‌توان مصرف این دارو را به قشر خاصی نسبت داد اما افرادی که بیشتر به این دارو دسترسی دارند احتمال آنکه مصرف در میان آنها بیشتر دیده شود وجود دارد، به عنوان مثال کتامین یا پاره‌ای از داروهای مخدر که در اتاق عمل استفاده می‌شود این احتمال وجود دارد، از آنجایی که پرسنل اتاق عمل به این داروها بیشتر دسترسی دارند در میان آنها بیشتر باشد و این داروی زولپیدوم نیز از آنجایی که در دسترس پزشکان و افراد تحصیلکرده بیشتر است، ممکن است میان آنها شیوع بیشتری داشته باشد اما گزارش رسمی در خصوص مصرف این دارو در میان افراد فوق‌الذکر نداریم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha