چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 237261

بعد از گام سوم طرح تحول و افزایش 120 تا 300‌درصدی تعرفه‌ها در اصلاح كتاب ارزشگذاری نسبی خدمات درمانی سالی نیست كه بحث افزایش نیافتن یا حتی كاهش مزد درمان در برخی بخش‌ها مطرح نشود، اما این حرف و حدیث‌ها بیشتر از آنكه جنبه عملیاتی داشته باشد، تنها مصرف تبلیغاتی دارد و در نهایت با لابی قدرت پزشكان كه درصد بالایی از نمایندگان مجلس و بسیاری از مناسب اصلی دیگر را در اختیار دارند، ماجرا منتفی می‌شود و مزد درمان همچون همیشه بی‌توجه به توان معیشتی مردم و شرایط خاص كشور افزایش می‌یابد.

پزشكان: مالیات از ما نگیرید مزدمان را هم افزایش دهید!

سلامت نیوز: بعد از گام سوم طرح تحول و افزایش 120 تا 300‌درصدی تعرفه‌ها در اصلاح كتاب ارزشگذاری نسبی خدمات درمانی سالی نیست كه بحث افزایش نیافتن یا حتی كاهش مزد درمان در برخی بخش‌ها مطرح نشود، اما این حرف و حدیث‌ها بیشتر از آنكه جنبه عملیاتی داشته باشد، تنها مصرف تبلیغاتی دارد و در نهایت با لابی قدرت پزشكان كه درصد بالایی از نمایندگان مجلس و بسیاری از مناسب اصلی دیگر را در اختیار دارند، ماجرا منتفی می‌شود و مزد درمان همچون همیشه بی‌توجه به توان معیشتی مردم و شرایط خاص كشور افزایش می‌یابد. 

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: در این میان پا پس كشیدن بیمه‌ها هم عرصه را بیشتر بر مردم تنگ می‌كند. امسال هم این سناریو تكرار شد و در شرایطی كه بنا بود مطابق بند ٨ تبصره ٦ قانون بودجه سال ٩٧ تعرفه‌های خدمات بهداشت و درمان سال آینده در كنار تعرفه‌های مهندسان نظام مهندسی ساختمان، كشاورزی، وكلا، كارشناسان دادگستری، نظام دامپزشكی و امثال آن افزایش نیابد، اما با وتوی پزشكان این قانون ملغی شد.
حالا اما در مرحله بعدی پزشكان پیروز در مبارزه با كاهش تعرفه‌ها، به دنبال آن هستند كه مانع رشد مالیات بر درآمد خود برای سال آینده هم باشند. خلاصه ماجرا یعنی افزایش درآمد بدون افزایش مالیات! این در حالی است كه كارمندان، كارگران و دیگر حقوق‌بگیران با درآمد بالای 2 میلیون و 300 هزار تومان باید مالیات بدهند، درآمدی كه نصف خط فقر 4 میلیون و 960 هزار تومانی اعلام شده است و با درآمدهای پزشكان فاصله‌ای نجومی دارد. بگذریم از فرار مالیاتی 600میلیارد تومانی این قشر سفید‌پوش!
«بر اساس مصوبه كمیسیون تلفیق مجلس، دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات كشوری و ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و شوراهای اسلامی شهر و روستا مكلف شدند به‌گونه‌ای اقدام و نظارت كنند كه در سال 1397 تعرفه، عوارض و بهای خدمات از جمله تعرفه و ارزش نسبی خدمات بهداشتی، درمانی و دریافتی پزشكان نظام پزشكی، مهندسان نظام مهندسی ساختمان، كشاورزی، وكلا، كارشناسان دادگستری، نظام دامپزشكی و امثال آن غیر از موارد مصرح در این قانون افزایش نیابد. بر این اساس، افزایش هرگونه تعرفه، عوارض و بهای خدمات توسط دستگاه‌ها و نهادهای مذكور به هر نحو ممنوع است.» با این مصوبه بود كه فعالیت‌های پزشكان اعم از مجلسی‌ها، ‌وزارت بهداشتی‌ها و سازمان صنفی نظام پزشكی برای وتوی این قانون آغاز شد.  در نهایت رئیس كمیسیون بهداشت در پیامی خطاب به همكاران خود در شبكه‌های اجتماعی اینگونه خبر داد:« با روشنگری كه دیروز در صحن علنی در مورد بند الحاقی ٨ ذیل تبصره ٦ لایحه بودجه ٩٧ انجام شد (موضوع تغییر نكردن تعرفه خدمات بهداشتی و درمانی‌) این بند به كمیسیون تلفیق ارجاع و امروز با دفاع لازم خوشبختانه در كمیسیون تلفیق حذف شد.»
 
600 میلیارد فرار مالیاتی 
حالا كه خیال جامعه پزشكی از افزایش تعرفه‌های درمان راحت شد، گام بعدی مبارزه با رشد مالیات‌های پزشكان است. این در حالی است كه مالیات، یكی از راه‌های كنترل درآمد پزشكان در بسیاری از كشورهای پیشرفته است، اما در ایران آنطور كه سیدكامل تقوی‌نژاد گفته بود جامعه پزشكی باید رقمی نزدیك به ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهد كه دست آخر رقمی كه پرداخت می‌شود، نزدیك به ۲۰۰ میلیارد تومان است و پزشكان چیزی حدود 600 میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند. البته وی تأكید كرده بود پزشكان پایتخت‌نشین دست بیشتری بر آتش فرار مالیاتی دارند. راه‌های فرارهای مالیاتی پزشكان هم فراوان است و شاید تشخیص میزان درآمد آنها چندان كار ساده‌ای نباشد. یكی از نمونه‌های تخلفات و فرارهای مالیاتی نداشتن كارتخوان در مطب‌های مشهورترین پزشكان است كه موجب می‌شود تا ورود و خروج پول به حساب‌های آنان نا‌مشخص باشد.
بر همین اساس هم بود كه چندی پیش معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری گفت: حذف دستگاه كارتخوان در مطب برخی پزشكان توهین به مردم و بیماران است و نشان می‌دهد كه آن پزشك، فرد متخلفی است و حتماً به‌عنوان تخلف انتظامی قابل تعقیب كیفری است. افزون‌خواهی از تعرفه‌های درمانی وزارت بهداشت و فرار از مالیات از بدیهی‌ترین نتایج فرار پزشكان از كارتخوان است. محمد‌رضا ظفرقندی، رئیس شورای‌ عالی نظام پزشكی كشور با اشاره به اینكه نادیده گرفتن قیمت واقعی خدمات به اقتصاد فعال در حوزه سلامت لطمه وارد می‌كند از افزایش مالیات اینگونه نتیجه‌گیری می‌كند: نتیجه افزایش مالیات در كنار كاهش تعرفه‌ها، خروج متخصصان از بخش دولتی خواهد بود.  ایرج فاضل، رئیس سازمان نظام پزشكی هم با ابراز نارضایتی از احتمال افزایش مالیات پزشكان تأكید می‌كند: در خصوص افزایش احتمالی مالیات پزشكان نیز بهتر است تمامی جوانب را در نظر گرفت تا جامعه و پزشكان متضرر نشوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha