بیش از ۲۴۰۰ جایگاه CNG (پمپ گاز) در کشور طی سال‌های اخیر ساخته شده است اما به گفته رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور هیچکدام از آنها مجهز به سیستم حس‌گرهای زلزله نیستند. در چنین شرایطی که شهروندان ایران با توجه به زلزله‌های مخرب در کرمانشاه و همچنین زمین‌لرزه‌های سریالی در دیگر مناطق کشور، بیش‌ازپیش استرس بروز حوادث را دارند.

خطر جایگاه‌های سوخت هنگام زلزله

سلامت نیوز:بیش از ۲۴۰۰ جایگاه CNG (پمپ گاز) در کشور طی سال‌های اخیر ساخته شده است اما به گفته رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور هیچکدام از آنها مجهز به سیستم حس‌گرهای زلزله نیستند. در چنین شرایطی که شهروندان ایران با توجه به زلزله‌های مخرب در کرمانشاه و همچنین زمین‌لرزه‌های سریالی در دیگر مناطق کشور، بیش‌ازپیش استرس بروز حوادث را دارند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: در آخرین زلزله‌ای که با قدرت ۵,۲ریشتری تهران را لرزاند مشاهده کردیم که وضعیت برنامه‌ریزی و مدیریت بحران بیش از آنچه منتقدان می‌گویند دچار بحران و ناهماهنگی است. این درحالی است که تاکنون آن‌طور که باید به موضوعات حساسی که می‌تواند پس از وقوع زلزله در تهران و سایر نقاط کشور حادثه آفرین باشد توجهی نکرده‌اند و عمده بحث‌های موجود در مورد نحوه آواربرداری و استحکام ساختمان‌ها بوده است.

جایگاه‌های CNG که در چند سال اخیر به تعدادشان افزوده شده است باتوجه به اینکه به دست بخش خصوصی اداره می‌شود ولی ایمنی لازم را در مواقع زلزله ندارند. در این خصوص گفت‌وگویی با اردشیر دادرس، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور در مورد وضعیت ایمنی جایگاه‌های سوخت CNG انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

جایگاه‌های سوخت CNG در ایران در مواقع بروز زلزله چه مقدار ایمنی دارند؟
جایگاه‌های سوخت CNG در ایران باتوجه به اینکه کاملا استاندارد ساخته شده‌اند ولی به‌دلیل نظارت‌های کم مسئولان شهری دارای هشدار دهنده زلزله نیستند و این موضوع باعث شده تا بارها اعلام کنیم که در مواقع وقوع زلزله وضعیت ناگواری در انتظار شهرهای بزرگ ایران و به‌ویژه تهران است.


حس‌گرهای زلزله چه کمکی می‌توانند در مواقع وقوع زلزله بکنند؟
حس‌گرهای زلزله چهار فاکتور اصلی دارند که در مواقع وقوع زلزله می‌توانند به‌صورت همزمان جریان‌ گاز را قطع کنند، آژیر خطر را به صدا در بیاورد، تخلیه هوای گاز را انجام دهد و همچنین برق را نیز قطع کند البته اگر این سیستم در ایران به‌کار گرفته شود می‌توانیم چند آیتم دیگر هم به آن اضافه کنیم.

در کشور چند جایگاه سوخت داریم؟
در کل کشور بیش از ۲۴۰۰ جایگاه سوخت CNG وجود دارد و در تهران هم نزدیک به ۱۶۰ جایگاه داریم که متاسفانه باید اعلام کنیم که تنها ۴ جایگاه به هشداردهنده زلزله مجهز هستند که این موضوع می‌تواند باعث نگرانی شود.

باتوجه به خطرات موجود چرا مسئولان تاکنون در این خصوص اطلاع‌رسانی نکرده‌اند؟
دلیل اینکه چرا مسئولان شهری جایگاه‌های سوخت CNG را اجبار به استفاده از هشدار دهنده‌ها نمی‌کنند را نمی‌دانیم ولی باید توجه داشت که این جایگاه‌ها به‌صورت خصوصی فعالیت می‌کنند که در این مورد به‌ویژه هیچ نظارتی و الزامی وجود ندارد زیرا اگر ما با زلزله نسبتا شدیدی روبه‌رو شویم با شعله‌های آتش روبه‌رو خواهیم شد. این موضوع مهمی است که دولت و مسئولان شهری باید به جایگاه‌ها بسته حمایتی بدهند. اگر جایگاه‌دار به‌دلیل اینکه نمی‌خواهد هزینه اضافه‌ای بکند، در مقابل مسئولان شهری باید نگران بروز حوادث پس از زلزله باشند.

این جایگاهی‌‌ها با چه زلزله‌ای می‌توانند تخریب شوند؟
طبق تحقیقات انجام شده جایگاه‌های که به‌صورت استاندارد ساخته شده‌اند می‌توانند زلزله پایین ۶ ریشتر را تحمل کنند و اگر بالای ۶ ریشتر زلزله بیاید وضعیت دیگر تحت کنترل نخواهد بود. ما تمام تلاش خودمان را می‌کنیم تا این وضعیت را به گوش مسئولان برسانیم ولی گویا کافی نیست. کارشناسان ایمنی و مدیران وضعیت بحران بیایند این موضوع را بررسی کنند تا وضعیت برای مردم شفاف‌تر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha