عضو شورای هماهنگی تشکلهای محیط‌زیست کشور با انتقاد از احتمال واگذاری زمین‌های حاشیه‌ آزادراه تهران ـ شمال به پیمانکار گفت: در هیچ کجای دنیا برای تامین هزینه آزادراه از اراضی جنگلی و ملی بهره نمی‌گیرند؛ دولت حق واگذاری "جنگل‌های هیرکانی" را ندارد.

دولت حق واگذاری "جنگل‌های هیرکانی" را ندارد/ اعلام جرم خواهیم کرد

سلامت نیوز: عضو شورای هماهنگی تشکلهای محیط‌زیست کشور با انتقاد از احتمال واگذاری زمین‌های حاشیه‌ آزادراه تهران ـ شمال به پیمانکار گفت: در هیچ کجای دنیا برای تامین هزینه آزادراه از اراضی جنگلی و ملی بهره نمی‌گیرند؛ دولت حق واگذاری "جنگل‌های هیرکانی" را ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، مسعود مولانا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران پویا درباره تصمیم واگذاری اراضی مجاور آزادراه تهران ـ شمال از سوی دولت به پیمانکار پروژه  و اثرات فاجعه‌بار زیست محیطی این اقدام اظهار کرد: باید مسئله واگذاری یا عدم واگذاری زمین‌های مجاور آزادراه تهران ـ شمال به پیمانکار مشخص و شفاف‌سازی شود.

وی با اشاره به برخی تناقض‌گویی‌ها در این باره خاطرنشان کرد: به تازگی اخباری از رئیس بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار پروژه در رسانه‌ها منتشر شده که تاکید دارد برای معوض کار در آزادراه، زمین‌های اطراف واگذار می‌شود اما از طرفی برخی افراد حاضر در سازمان  جنگل‌ها این موضوع را تایید نمی‌کنند به همین دلیل، شاهد صحبت‌های متفاوتی در این رابطه هستیم‌.

عضو شورای هماهنگی تشکلهای محیط ز زیست و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: طی قراری که در دوره آقای هاشمی رفسنجانی وجود داشت، قرار بر این بود که معوض و حتی حاشیه جاده و جنگل به پیمانکار داده شود اما سازمان جنگل‌ها زیر بار نرفت و قرار بر این شد محل‌های دیگری به پیمانکار داده شود.

به گفته مولانا، در حال حاضر بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار این موضوع را مطرح کرده و ما نیز آن را از رسانه‌ها شنیده‌ایم که بهتر است در این مورد شفاف‌سازی صورت گیرد.

وی افزود: بهتر است مسئولان ذیربط پاسخ دهند که آیا همانند قرار قبلی در گذشته، زمین‌های اطراف جاده به‌عنوان معوض داده می‌شود یا اینکه قرار است زمین‌های دیگری به پیمانکار داده شود.

بیشتر بخوانید: "نابودی جنگل‌های هیرکانی" نتیجه واگذاری زمین‌های حاشیه آزادراه تهران ـ شمال

عضو شورای هماهنگی تشکلهای محیطز زیست و منابع طبیعی کشور اظهار کرد: اما اگر قرار باشد واقعاً  35 میلیون متر‌مربع از زمین‌های حاشیه آزادراه تحویل پیمانکار شود باید شاهد تبعات منفی برای جنگل‌های هیرکانی مازندران باشیم.

جفای بزرگ در انتظار جنگل‌های هیرکانی

مولانا ادامه داد: اگر اخبار واگذاری زمین‌های حاشیه آزادراه صحت داشته باشد، جفای بسیار بزرگی در حق جنگل‌های هیرکانی خواهد بود و این جنگل‌ها که در دهه‌های اخیر از 3 میلیون و 600 هکتار به یک میلیون و 800 هکتار رسیده‌اند، وضعیت وخیم‌تری را می‌یابند.

وی با بیان اینکه جنگلهای هیرکانی شمال کشور تقریباً نصف شده است، گفت: این آماری رسمی از جنگل‌های هیرکانی است البته این مقدار باقیمانده هم کیفیت لازم را ندارد.

عضو شورای هماهنگی تشکلهای محیطز زیست و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: متاسفانه  10 درصد جنگل‌های شمال کشور هم بکر نیست و اگر این باریکه باقیمانده کوچک هم واگذار شود شاهد وضعیت به مراتب نامناسب‌تری خواهیم بود.

جنگل متعلق به همه نسل‌ها

مولانا تاکید کرد: اساساً جنگل انفال است و هیچ کس حق واگذاری آن را ندارد؛ جنگل‌ها مربوط به همه نسل‌ها است و دولت هم حق واگذاری ندارد.

وی افزود: اگر پروژه عمرانی در حال انجام است باید پول آن را از بودجه پرداخت کنند و نباید جنگل‌ها برای اجرای پروژه به فروش برسد.

آسیب دیدن جنگل‌های هیرکانی به مثابه صدمه به کل اکوسیستم

عضو شورای هماهنگی تشکلهای محیطز زیست و منابع طبیعی کشور خطاب به مسئولان ذیربط گفت: اصلاً اگر منابع مالی لازم برای پروژه آزادراه تهران ـ شمال را ندارید چرا آن را به هر صورتی اجرایی می‌کنید! اگر این جنگل‌های هیرکانی آسیب ببینید تمامی اکوسیستم دچار صدمه جدی می‌شود.

مولانا با انتقاد از ساخت آزادراه تهران ـ شمال اظهار کرد: اصلاً تمامی این پروژه مورد نقد ما است و ما با تفکر توسعه خودرو‌محور مخالف هستیم اما در هر صورت بدتر و نامناسب‌تر از این پروژه، زمین‌های اطراف و جنگل‌های هیرکانی است که با این امر مخالفت خواهیم کرد.

وی افزود: مازندران به این دلیل مازندان است که این جنگل‌های هیرکانی درون آن قرار دارد و اگر این جنگل‌ها از بین برود دیگر طبیعت زیبای شمال و اکوسیستم وجود نخواهد داشت و حتی استان‌های همجوار هم آسیب می‌بینند.

واگذاری زمین‌های اطراف آزادراه تهران ـ شمال مانند یک نادانی بزرگ

عضو شورای هماهنگی تشکلهای محیط‌‌زیست و منابع طبیعی کشور ادامه داد: در صورت واگذاری اراضی حاشیه آزادراه یک نادانی بسیار بزرگ صورت می‌گیرد و به سبب آن تخریب محیط زیست کشور هم گسترده خواهد بود که امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد.

نابودی محیط زیست به بهانه توسعه

مولانا خاطرنشان کرد: متاسفانه طی دهه‌های اخیر به نام توسعه، کشور و سرزمین را نابود کرده‌ایم و موازین توسعه پایدار دیده نشده است و این رویکرد باعث نابودی تالاب‌ها، مشکلات رودها و آلودگی‌‌های زیست محیطی شده است.

وی افزود: به اسم توسعه یا اشتغال آسیب‌های متعددی به محیط زیست کشور وارد آمده و قطعاً واگذاری اراضی حاشیه آزادراه و نابودی جنگل‌های هیرکانی یکی دیگر از مسائل محیط زیستی است که نسبت به آن انتقاد خواهیم داشت.

عضو شورای هماهنگی تشکلهای محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور اظهار کرد: اگر این 35 میلیون متر‌مربع به پیمانکار واگذار شود، قطعاً آنها هم از آن بهره‌برداری می‌کنند و به‌دنبال آن ویلاسازی یا ... صورت می‌گیرد که اثرات بسیار مخربی را برای طبیعت به دنبال دارد.

دولت جلودار یک جفای جدید نباشد

مولانا با انتقاد از رویکرد دولت در قبال محیط زیست گفت: از دولتی که ادعای محیط زیستی بودن دارد، انتظار می‌رود که جفای رفته قبلی را ترمیم کند نه اینکه خودش جلودار یک جفا باشد.

وی افزود: جای تعجب از دولت آقای روحانی وجود دارد؛ ما نیز چیز زیادی نمی‌خواهیم بلکه نگرانی خود را نسبت به جنگل‌های هیرکانی کشور اعلام کرده‌ایم و خواستار موضع شفاف مسئولان ذیربط هستیم.

عضو شورای هماهنگی تشکلهای محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: ضمناً ما به عنوان تشکل‌های مازندران از هر کس مسئول واگذاری اراضی است اعلام جرم خواهیم کرد چرا که هیچ کس حق واگذاری انفال جنگل را ندارد و این رویکردها مغایر با اصول کشور و حتی فرمایشات مقام معظم رهبری است.

مولانا با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا برای تامین هزینه آزادراه از اراضی جنگلی و ملی بهره نمی‌گیرند، گفت: یکی از شاخص‌های توسعه پایدار توجه به حقوق بین نسلی است و جنگل‌های هیرکانی نیز نمادی از حقوق بین نسلی محسوب می‌شود، بنابراین هیچ کس حقو ندارد به بهانه توسعه این بخش باقیمانده از مناطق جنگل‌های هیرکانی شمال کشور را نابود کند.

بیشتر بخوانید: بهای ساخت آزادراه تهران ـ شمال را نباید جنگل پرداخت کند

وی افزود: اگر منابع مالی و  بودجه لازم وجود ندارد نباید هزینه‌ها از اراضی ملی پرداخت شود و باید نسبت به این برنامه‌های عنوان شده مبنی واگذاری زمین به پیمانکار دست نگه دارند؛  فروش اراضی به بهانه جاده سازی خلاف قانون و صحبت‌های کارشناسی است.

انتقاد از کلانتری به‌خاطر بی‌توجهی به جنگل‌های هیرکانی

عضو شورای هماهنگی تشکلهای محیط زیست و منابع طبیعی کشور درباره اینکه چرا عیسی کلانتری در روزهای گذشته نسبت به مسئله واگذاری زمین‌های حاشیه آزادراه به پیمانکار سکوت کرده است، گفت: به دفعات گفته‌ایم «آقای کلانتری شما که  آب را اولویت خود می‌دانید و باقی مسائل را در درجه بعد معرفی می‌کنید، بهتر است در فکر حفظ جنگل‌های کشور باشید چرا که جنگل‌ها یکی از اصلی‌ترین نقاط تولید و حفظ آب محسوب می‌شود.»

مولانا، خطاب به کلانتری اظهار کرد: شما که اولویت خود را آب قرار داه‌اید چرا در مقابل واگذاری و نابودی جنگلهای هیرکانی شمال کشور دفاع نمی‌کنید و هیچ واکنشی نسبت به اخبار روزهای گذشته مبنی بر واگذاری زمین‌های آزادراه  تهران ـ شمال نشان نمی‌دهید! وظیفه سازمان محیط زیست نظارت است به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای داشته باشد.

تاثیر جنگل‌های هیرکانی در تولید و حفظ آب

مولانا تاکید کرد: جنگل‌ها یکی از نقاط اصلی تولید آب و حفاظت از آن است و نقش بسزایی در اکسیژن دارند بنابراین باید در حفظ و حراست از آن کوشا باشیم و در این راستا به جنگل‌های هیرکانی شمال کشور نیز توجه ویژه‌ای کنیم.

گفتنی است، محمد سعیدی‌کیا؛ رئیس بنیاد مستضعفان چندی قبل گفته بود: قرار بر این است که دولت حدود 35 میلیون متر‌مربع از اراضی مجاور آزادراه تهران ـ شمال را به بنیاد واگذار کند و اگر کسی بخواهد از این اراضی استفاده کند، بنیاد باید اجازه بهره‌برداری را بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha