براساس این مصوبه سقف تعرفه‌های خدمات تشخیصـی و درمانی در بـخش خصوصی در سال ۱۳۹۶ در مورد ویزیت پزشکان، دندانپزشکان عمومی و PHD پروانه‌دار، ۲۳۱هزار ریال، ویزیت پزشکان و دندانپزشکان متخصص ۳۶۲هزار ریال، ویزیت پزشکان فوق‌تخصص، فلوشیپ و متخصص روانپزشکی، ۴۵۲هزار ریال، ویزیت پزشکان فوق‌تخصص و روانپزشک ۵۱۵هزار ریال است.

جوابیه/عادی شدن ویزیت‌های خارج از عرف/انتشار سند تخلف دو پزشک صاحب‌نام در فضای مجازی

سلامت نیوز:هر ساله بر‌اساس مصوبه دولت تعرفه‌های پزشکی درصدی افزایش می‌یابد. اما در این میان کم نیستند پزشکانی که چندان قائل به این میزان افزایش قیمت نیستند و نرخ‌های بالاتر از تعرفه تعیین شده از مراجعان‌شان دریافت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: براساس آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده دریافت ویزیت بالاتر از نرخ تعیین شده در مصوبه دولت تخلف است و در صورت گزارش با پزشک متخلف برخورد خواهد شد. اما این تخلف چنان در بین پزشکان شیوع پیدا کرده است که به تازگی سند ویزیت دو نفر از پزشکانی که از چهره‌های شاخص کشور بوده‌اند نیز منتشر شده که گویای عادی شدن این تخلف در نظام سلامت کشور است. پزشکانی که هر دو حتی رسید گرفتن ویزیت‌شان را در اختیار بیمار قرار داده‌اند تا احتمالا بیمار بتواند از مزایای بیمه‌ای خود استفاده کند.

براساس این مصوبه سقف تعرفه‌های خدمات تشخیصـی و درمانی در بـخش خصوصی در سال ۱۳۹۶ در مورد ویزیت پزشکان، دندانپزشکان عمومی و PHD پروانه‌دار، ۲۳۱هزار ریال، ویزیت پزشکان و دندانپزشکان متخصص ۳۶۲هزار ریال، ویزیت پزشکان فوق‌تخصص، فلوشیپ و متخصص روانپزشکی، ۴۵۲هزار ریال، ویزیت پزشکان فوق‌تخصص و روانپزشک ۵۱۵هزار ریال است. اما گزارش‌های میدانی ما نشان می‌دهد به‌رغم اعلام تعرفه‌های بخش خصوصی مردم گاهی در مراجعات‌شان به این بخش به‌ویژه در حوزه سرپایی مجبورند هزینه ویزیت خیلی بیش از تعرفه مصوب دولت پرداخت کنند. درحالی‌که مسئولان مربوطه می‌گویند چند ده هزار تومان افزایش هزینه ویزیت کسی را برای شکایت از پزشک متخلف بر نمی‌انگیزد، اما محاسبه سرانگشتی درآمد بیش از مبلغ تعیین شده از هر بیمار، گاهی حتی در سال از مرز ۱۰۰میلیون تومان نیز برای یک پزشک عبور می‌کند. ویزیت‌هایی که نظارت بر آنها حتی در برابر صاحب‌نام‌ترین پزشکان کشور هم ضروری به نظر می‌ر سد و اعتبار پزشکی را به طور کلی هدف می‌گیرد.

 

شکایات در بخش ویزیت کم است
علی فتاحی - معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی

تعرفه ویزیت پزشکان هرساله به پیشنـهــاد مــشـتـرک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه‌وبودجه کشور و تایید شورای‌عالی بیمه سلامت کشور و به استناد ماده ۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور تصویب می‌شود. بر‌این‌اساس تمام پزشکان اعم از مشهور یا تازه‌کار باید بر‌اساس درجه تخصصی خود اقدام به دریافت ویزیت کنند و دریافت ویزیت بالاتر از این مبلغ خلاف قانون محسوب می‌شود. اما اینکه این تخلف اگر از سوی پزشکی سربزند باید از سوی کدام نهاد پیگیری شود، باید گفت دانشگاه‌های علوم پزشکی در هر استان مسئولیت نظارت بر بخش ویزیت پزشکان را به عهده دارند و در صورت شکایت از پزشکی، نظام پزشکی می‌تواند به این مورد ورود کند و درواقع سیستم‌های نظارتی در کنترل نظام پزشکی نیست.

این درحالی است که دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به دلایلی چون کمبود نیرو، توان نظارتی دقیقی بر این بخش ندارند و از‌سوی‌دیگر شکایات افراد نیز در این بخش خیلی کم ثبت می‌شود و کمتر کسی به خاطر اضافه‌پرداخت در ویزیت پزشک، اقدام به ثبت شکایت می‌کند و بیشتر شکایات در این بخش در درمان‌های بستری که افراد هزینه‌های سنگینی پرداخت می‌کنند ثبت شده است اما درصورتی‌که دانشگاه‌های علوم پزشکی با این تخلف برخورد کنند معمولا به پزشک مورد نظر اخطار می‌دهند و نظام پزشکی هم در صورت شکایت، اخطار همراه با درج در پرونده پزشک مربوطه خواهد داشت که در اثر تکرار تخلف می‌تواند حتی به محرومیت موقت پزشک از طبابت هم منجر شود. اما در این میان شاید بیش از سایر پزشکان، پزشکان مشهور و صاحب نام باید در رعایت تعرفه‌های پزشکی مصوب از سوی دولت پیشگام باشند و در راستای فرهنگ‌سازی برای پزشکان جوان این حوزه، اقداماتی در چارچوب قانون انجام دهند.

جوابیه وزارت بهداشت:

به گزارش سلامت نیوز، بعد از انتشار این خبر وزارت بهداشت جوابیه ای به سلامت نیوز ارسال کرده که به شرح زیر است:

پیرو درج مطلب با عنوان: «تخلفات ویزیت پزشکان باید از سوی کدام نهاد پیگیری شود؟ عادی شدن ویزیت های خارج از عرف» مورخ 25/11/96 خواهشمند است دستور فرمایید برای روشن شدن افکار عمومی نسبت به درج پاسخ به شرح ذیل اقدام و همکاری لازم صورت گیرد.


براساس قانون تشکیل وزارت بهداشت و تکالیف ناشی از ابلاغ قوانین بالادستی حوزه های ذیربط در این وزارتخانه متولی انجام امور حاکمیتی از قبیل تدوین سیاست های کلان، برنامه ریزی امور، تعیین و اندازه گیری شاخص های عملکردی، زمینه سازی حمایت طلبی و ارتباطات بین بخشی، زمینه سازی تامین زیر ساخت های ارائه خدمت، هدایت و نظارت بر برنامه های یاد شده در زمینه ماموریت های مورد انتظار از جمله بهداشت، درمان، توانبخشی، آموزش پزشکی و تحقیقات و فناوری می باشند.


موضوع تعرفه ها نیز یکی از موضوعات بین بخشی است که با انجام امور کارشناسی (زمان سنجی، کارسنجی، تعیین بخش فنی و بخش حرفه ای و اعمال سیاست با در نظر گرفتن شرایط و مصالح عمومی و منابع اعتباری در دسترس) تعرفه مورد نظر برای هر خدمت از سوی حوزه های زیربط پیشنهاد و با طرح در شورای عالی بیمه و سپس با تصویب هیئت وزیران به ارائه کنندگان خدمات ابلاغ می شود.


با عنایت به اینکه در عمل بیش از صد صنف در حوزه سلامت مشغول ارائه خدمات بوده و در مقابل وزارت بهداشت عهده دار وظایف کلان در این حوزه می باشند، بالطبع ورود و پرداختن این وزارتخانه به امور اجرایی و صنفی حرف مختلف پزشکی از بعد قانونی مجاز و حتی به مصلحت نمی باشد. زیرا مداخله در اینگونه امور اجرایی در عمل اختلال در انجام امور حاکمیتی را در پی خواهد داشت. بر این اساس رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای، قصور و خطاها و ارائه غیر اصولی و خلاف موازین خدمات از طریق سازمان های صنفی (سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام پرستاری) و مراجع قانونی نظیر دادسراهای بدوی تخلفات پزشکی، سازمان تعزیرات حکومتی و ...) قابل پیگیری است.


علی ایحال وزارت بهداشت نیز بدلیل احساس مسئولیت در قبال شهروندان از طریق سامانه 190 به ثبت و پیگیری شکایات از جمله دریافت خارج از حدود تعیین شده اقدام می نماید.


لذا هموطنان عزیز می توانند در صورت مشاهده تخلفات در زمینه های قید شده از طریق تماس با سامانه موصوف، انضمام مدارک و مستندات و دریافت کد پیگیری می توانند مراتب مورد نظر خویش را پیگیری نمایند.


دکتر زارع نژاد
مشاور وزیر و رئیس مرکز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha