دکتر کیانوش جهانپور در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز،درباره آدامس های تاریخ گذشته ای که از کشور پاکستان به کشور ما قاچاق شده و با تعویض بسته بندی وارد بازار می شوند و اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه مواد غذایی قاچاق، گفت:« ما مبارزه مستقیم با ورود کالای قاچاق در مرزها به عنوان سازمان غذا و دارو نداریم. یکی از موضوعات اساسی ما در حوزه کالاهای آرایشی به طور اخص و بهداشتی و تا حدی فرآورده های غذایی موضوع قاچاق است و ما هم از این موضوع گله‌مند هستیم. از جمله اقدامات سازمان غذا و دارو برای برخورد با قاچاق نظارت های دوره ای و میدانی است.»

قاچاق آدامس های تاریخ گذشته از پاکستان/عمده فروش ها به قاچاق کالایشان علنا اعتراف می کنند!

سلامت نیوز: دکتر کیانوش جهانپور در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز،درباره آدامس های تاریخ گذشته ای که از کشور پاکستان به کشور ما قاچاق شده و با تعویض بسته بندی وارد بازار می شوند و اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه مواد غذایی قاچاق، گفت:« ما مبارزه مستقیم با ورود کالای قاچاق در مرزها به عنوان سازمان غذا و دارو نداریم. یکی از موضوعات اساسی ما در حوزه کالاهای آرایشی به طور اخص و بهداشتی و تا حدی فرآورده های غذایی موضوع قاچاق است و ما هم از این موضوع گله‌مند هستیم. از جمله اقدامات سازمان غذا و دارو برای برخورد با قاچاق نظارت های دوره ای و میدانی است.»


وی ادامه داد:«از دیگر اقدامات سازمان، الزامی کردن الصاق برچسب های اصالت کالا و سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت (TTAC) برای پیگیری کالاهای قاچاق است. الزامی شدن الصاق برچسب اصالت در حوزه دارو بطور کامل انجام شده که در مبارزه با قاچاق دارو بسیار موثر بوده است. این کار در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی نیز انجام شده و در حوزه غذا هم کار الصاق برچسب گذاری آغاز شده که امیداریم در سال ۹۷ در حوزه غذا و تجهیزات پزشکی به صورت کامل واردکنندگان کالاهای وارداتی ملزم به الصاق برچسب اصالت باشند.»


وی در پاسخ به اینکه آیا الصاق برچسب اصالت بر روی مواد غذایی الزامی شده است، گفت:«این دستورالعمل ابلاغ شده ولی هنوز درصد پوشش آن پایین است و در سال ۹۷ به صورت کامل پیگیری می شود.الزامی شدن الصاق برچسب اصالت در گام اول در حوزه دارو انجام شد و در گام دوم در مورد کالاهای آرایشی و بهداشتی انجام شد و گام سوم در حوزه تجهیزات پزشکی و غذا خواهد بود. »


سخنگوی  سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه الصاق برچسب مواد غذایی هنوز الزامی نشده مردم چطور تشخیص بدهند مواد غذایی از جمله آدامس های موجود در بازار قاچاق، تقلبی و احتمالا آلوده به مواد مخدر است یا خیر،گفت:« مردم باید مواد غذایی و خوراکی از جمله آدامس را از مکان های معتبر خریداری کنند. البته اگر خود مردم به عنوان مشتری پیگیر این مسئله باشند قطعا شرکت های واردکننده و تولیدکننده مواد غذایی انگیزه و رغبت بیشتری برای برچسب گذاری پیدا خواهند کرد و این موضوع زودتر انجام می شود که کالا اصیل باشد و ما علاوه بر تکلیف سازمان غذا و دارو درباره الزامی شدن الصاق برچسب به استقبال عمومی نیاز داریم.»


وی در واکنش به اینکه هم اکنون در بازارهایی نظیر بازار مولوی عمده فروشی های آدامس، علنا به قاچاق بودن کالایی که میفروشند اعتراف می کنند،گفت:« مردم باید این موارد را به سازمان غذ ا و دارو از طریق سامانه ۱۹۰ اعلام کنند. قطعا محل عرضه آدامس قاچاق و دیگر مواد غذایی و خوراکی قاچاق اعلام شده از سوی مردم به سرعت شناسایی شده و با آنها برخورد و به مراجع قضایی معرفی می شوند.»


دکتر جهانپور در پاسخ به اینکه نیروهای سازمان غذا و دارو هرچند وقت یکبار برای بر مکان های توزیع مواد غذایی نظارت می کنند،گفت:« نیروهای سازمان به صورت متناوب و سرزده برای نظارت می روند البته ما این را هم اعتراف می کنیم که توان نظارت میدانی ما با توجه به منابع انسانی و مالی که در اختیار داریم به اندازه کافی و لازم نیست و این مسئله باید قطعا از سوی سیاستگذاران و قانونگذاران و همه دستگاه های ذیربط مورد توجه قرار گیرد.»


وی در پاسخ به اینکه آیا آماری دارید که چه میزان از آدامس های موجود در بازار قاچاق بوده و چه میزان از مبادی رسمی وارد بازار می شوند،گفت:« آماری به صورت کامل در این زمینه نداریم ولی در حوزه آرایشی و بهداشتی و غذا (به صورت کمتر) حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد آنها قاچاق هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha