پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 237778

در خصوص سوسیس و کالباس نیز بارها هشدارهایی برای استفاده نکردن شنیده‌ایم اما شاید همچنان دقیق نمی‌دانیم مشکل از کجاست؟ استفاده از گوشت‌های نامرغوب و گاهی اوقات فاسد و بخش‌های عجیب حیوانات همچون روده، تاج و پوست و... قسمت خوب ماجرا است و جالب‌تر آنکه شاید در کشت‌های میکروبی، این محصولات عاری از هرگونه میکروب نشان داده شود، پس مشکل از چیست؟

سلامت نیوز-*مهدی خداشناس: خیلی وقت‌ها هنگام خوردن موادغذایی کنسروی یا نوشیدنی‌های گازدار این سؤال به ذهن می‌رسد که آیا این مواد واقعاً مضر هستند؟ اگر برای بدن زیان دارند چرا در کشورهای پیشرفته که قوانین و نظارت‌های سخت‌تر و جدی تری نسبت به کشور ما وجود دارد با آنها مبارزه نمی‌شود و ممنوع نیستند و همچنان از آنها استفاده می‌شود؟

 
به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت : در پاسخ به این موضوع ابتدا بحث نفوذ کارخانه داران و سرمایه داران در همه دنیا مطرح می‌شود و به طور قطع بخشی از این ماجرا نیز به‌ قدرت و نفوذ بالای این شرکت‌ها برمی‌گردد اما حقیقت ماجرا آن است که در ایران و بسیاری از کشورهایی که از نظر بهداشتی و صنایع غذایی در رتبه‌های بالایی نیستند مضرات این محصولات کمی بیشتر از وجود قند بسیار زیاد یا نگهدارنده‌ها و آن چیزهایی است که دیده‌ایم و شنیده‌ایم و همین عوامل باعث حساسیت بیشتر و تأکید بیشتر روی آنها است. در نوشابه‌های گازدار تولید شده در کشور ما، بسیاری از کارخانجات متأسفانه به غیر از قند و افزودنی‌های آن، که ضررهای بسیاری برای کبد و دستگاه گوارش دارد به جای استفاده از تکنولوژی‌های صنعتی برای تولید گاز co2 (دی اکسیدکربن) برای گازدار کردن محصول از سوختن سوخت‌های فسیلی مانند گازوئیل استفاده می‌کنند؛ فرآیندی که ضرر این محصول را چندین برابر می‌کند و باعث ورود مستقیم عوامل سرطان زا و بیماری زا می‌شود. در خصوص کنسروها نیز اوضاع بهتر از این نیست؛ در اکثر کشورهای پیشرفته حدود نیم قرن است که برای نگهداری از ماده‌ای به نام نایسین که نوعی متابولیک میکروبی است و در‌واقع از میکروب‌های طبیعی گرفته شده استفاده می‌شود که آسیب کمی به بدن می‌رساند، اما متأسفانه در کشور ما همچنان از بنزوات برای نگهداری و از بین بردن میکروب‌های کنسروی استفاده می‌شود؛ ماده‌ای که سال هاست در کشورهای پیشرفته استفاده از آن ممنوع شده و جزء اصلی‌ترین عوامل ابتلا به سرطان در دنیا شناخته می‌شود.

 
مشکل واقعی سوسیس و کالباس را بشناسیم

 
در خصوص سوسیس و کالباس نیز بارها هشدارهایی برای  استفاده نکردن شنیده‌ایم اما شاید همچنان دقیق نمی‌دانیم مشکل از کجاست؟ استفاده از گوشت‌های نامرغوب و گاهی اوقات فاسد و بخش‌های عجیب حیوانات همچون روده، تاج و پوست و... قسمت خوب ماجرا است و جالب‌تر آنکه شاید در کشت‌های میکروبی، این محصولات عاری از هرگونه میکروب نشان داده شود، پس مشکل از چیست؟ مشکل اصلی آنجاست که برای نگهداری و میکروب زدایی این محصولات متأسفانه از نیترات آن هم در حد غیرمجاز استفاده می‌شود؛ ماده‌ای شیمیایی با قدرت میکروب کشی قوی اما خطرناک برای سلامتی که باعث اختلال در سیستم ایمنی و ابتلا به سرطان و بسیاری بیماری‌ها است. این موارد گفته شده و بسیاری از مثال‌های دیگر همه و همه عواملی هستند که باعث تفاوت مضرات این محصولات در کشور ما در مقایسه با بسیاری کشورهای پیشرفته شده است.

 اما در این شرایط چه باید کرد؟

 

بدون شک در زندگی صنعتی امروز گریزی از مصرف این گونه مواد غذایی نیست و نمی‌توانیم به کلی آنها را از سبدغذایی خانواده حذف کنیم اما می‌توانیم حتی المقدور برای حفظ سلامتی خود، مصرف موادی را که دارای نگهدارنده هستند  به حداقل برسانیم.

 

*کارشناس ارشد تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha