دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 238059

برنج قهوه ای نه تنها می تواند به خلاص شدن از چربی شکمی کمک کند، بلکه عملکرد خوب و درست شریانی را نیز حفظ می کند.

از فواید برنج قهوه‌ای

سلامت نیوز: برنج قهوه ای نه تنها می تواند به خلاص شدن از چربی شکمی کمک کند، بلکه عملکرد خوب و درست شریانی را نیز حفظ می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، در سال 2012، یک متاآنالیز نشان داد که مصرف برنج سفید با ابتلا به بیماری دیابت، به ویژه در کشورهای آسیایی مرتبط است. حتی در آمریکا، که مصرف برنج چندان زیاد نیست، مشخص شد که مصرف منظم برنج سفید با خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط بوده است، در شرایطی که مصرف برنج قهوه ای با کاهش خطر پیوند خورده بود. این نتایج پس از کنترل عوامل سبک زندگی و رژیم غذایی مانند سیگار کشیدن، ورزش کردن و مصرف گوشت قرمز، میوه و سبزیجات شکل گرفته بود. پژوهشگران این گونه نتیجه گیری کردند که حتی جایگزینی یک سوم برنج سفید مصرفی روزانه با مقدار مشابه از برنج قهوه ای ممکن است خطر ابتلا به دیابت را به میزان 16 درصد کاهش دهد.

به گزارش "کر2"، از زمان انتشار این تجزیه و تحلیل در سال 2012، مطالعه ای دیگر در اسپانیا انجام شد و نشان داد که مصرف برنج سفید با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط بوده است. با این وجود، در مقایسه با موارد دیگر این مطالعه ای کوچک با حضور چند صد شرکت کننده و نه چند صد هزار نفر بود.

در اسپانیا، برنج به طور معمول در تهیه پائلا استفاده می شود که اغلب با ادویه زعفران آماده می شود و پژوهش انجام شده نیز به این نکته اشاره داشت که این ماده غذایی ممکن است دارای خواص درمانی بالقوه در برابر دیابت باشد. افزون بر این، لوبیا نیز یکی دیگر از مواد غذایی پر مصرف به همراه برنج در اسپانیا است که به نظر می رسد از ویژگی های ضد دیابت سود می برد. در نتیجه، می توان دریافت که استنباط روابط علت و معلولی از جمعیت حاضر در این مطالعه تا چه اندازه دشوار است، زیرا نمی توانیم بر همه چیز کنترل داشته باشیم.

اما پژوهشگران به تازگی مطالعه ای را با حضور زنان دارای اضافه وزن انجام داده و به طور تصادفی آنها را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه رژیم غذایی کاهش وزن به همراه یک فنجان برنج سفید پخته در روز را دنبال کرده و گروه دیگر همان رژیم غذایی به همراه یک فنجان برنج قهوه ای پخته در روز را مصرف می کردند.

پس از شش هفته، اعضای دو گروه جابجا شدند و گروه برنج سفید مصرف برنج قهوه ای را آغاز کرده و بالعکس. در همین راستا، پژوهشگران دریافتند زمانی که شرکت کنندگان برنج قهوه ای مصرف می کنند به طور قابل توجهی کاهش وزن بیشتر، به ویژه در ناحیه دور کمر و کفل ها، فشار خون پایین‌تر و التهاب کمتری را تجربه می کنند.

پژوهشگران اثراتی مشابه را برای افراد مبتلا به پیش دیابت مشاهده کردند و مصرف برنج قهوه ای به جای برنج سفید به کاهش وزن بیشتر، کاهش بیشتر اندازه دور کمر، و سطوح فشار خون بهتر منتج شد.

برنج قهوه ای نه تنها می تواند به خلاص شدن از چربی شکمی کمک کند، بلکه عملکرد خوب و درست شریانی را نیز حفظ می کند. قند خون بالا می تواند شریان های انسان را سفت و سخت سازد و توانایی آنها در کسب آرامش را بدون در نظر گرفتن این که به دیابت یا پیش دیابت مبتلا باشید یا فردی سالم محسوب شوید، کاهش دهد.

مصرف برنج قهوه ای در مقایسه با برنج سفید می تواند به کاهش قند خون کمک کند. از این رو، مصرف برنج قهوه ای به جای برنج سفید به حفظ عملکرد درست شریان ها کمک می کند. بررسی های صورت گرفته نشان داده اند که یک ساعت پس از مصرف یک فنجان برنج سفید پخته عملکرد شریانی در افراد مبتلا به سندرم متابولیک افت می کند، اما این مساله برای برنج قهوه ای صادق نیست.

به رغم تمام فواید برنج قهوه ای، آسیایی ها اغلب برنج سفید را ترجیح می دهند، زیرا آن را نرم‌تر و خوشمزه‌تر از برنج قهوه ای می دانند. اما طی یک مطالعه با حضور گروهی از افراد بزرگسال چینی، پژوهشگران دریافتند افراد کمی زحمت امتحان کردن برنج قهوه ای را به خود داده اند. پیش از مصرف برنج قهوه ای بیشتر شرکت کنندگان بر این باور بودند که برنج سفید از نظر مزه و کیفیت بهتر از برنج قهوه ای است. اما پس از خوردن یک وعده کوچک و چشیدن مزه برنج قهوه ای، بیشتر آنها نظر خود را تغییر دادند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha