آمارهای اولیه نشان می‌دهد که واکسن آنفلوآنزای فصلی، امسال با مجموع اثرگذاری ۳۶ درصدی در پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا در آمریکا ضعیف عمل کرده است.

اثربخشی واکسن آنفلوآنزای فصلی امسال ضعیف بوده است

سلامت نیوز:آمارهای اولیه نشان می‌دهد که واکسن آنفلوآنزای فصلی، امسال با مجموع اثرگذاری ۳۶ درصدی در پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا در آمریکا ضعیف عمل کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، بیشتر موارد ابتلا به آنفلوآنزای فصلی امسال مربوط به نسخه ویروسی A H۳N۲ با قدرت بیماری‌زایی بالا بوده و واکسن آنفلوآنزا در برابر این ویروس تنها ۲۵ درصد موثر بوده است.

با توجه به آمار منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا (CDC)، متخصصان عملکرد ضعیف واکسن آنفلوآنزا در سال جاری را عامل شیوع شدید این بیماری در این زمستان در ایالات متحده دانسته‌اند.

اما با این حال متخصصان هنوز عقیده دارند که دریافت این واکسن مفید است. چرا که برخی از محافظت‌ها را انجام می‌دهد، از شدت این بیماری می‌کاهد و زندگی بسیاری را نجات می‌دهد. برای تخمین میزان اثربخشی این واکسن حدود ۴۶۰۰ کودک و بزرگسال در پنج ایالت آمریکا تحت مطالعه و آزمایش قرار گرفتند. در این میان افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا شده بودند و افرادی که واکسن آن را دریافت کرده بودند تحت بررسی قرار گرفتند.

بررسی‌ها نشان داد عملکرد این واکسن در برابر نسخه دیگری از ویروس آنفلوآنزا موسوم به A H۱N۱ که امسال خیلی فراگیر نبود، ۶۷ درصد و در برابر ویروس نوع B آنفلوآنزا ۴۲ درصد تاثیرگذاری داشته است.

عملکرد این واکسن بر روی کودکان نسبتا خوب بوده اما در بزرگسالان بویژه سالمندان که آسیب پذیری بیشتری دارند، عملکرد خوبی نداشته است. همچنین واکسن در برابر نسخه ویروسی H۳N۲ در کودکان شش ماهه تا هشت ساله ۵۱ درصد اثرگذاری داشته است اما در دیگر گروه‌های سنی اثرگذاری چندان نبوده است.

در این میان افراد بالای ۶۵ سال بیشترین میزان بستری شدن و مرگ و میر ناشی از H۳N۲ را داشته‌اند. با توجه به آمارها، در پنج سال از هشت سال گذشته، واکسن آنفلوآنزا برای سالمندان تقریبا بی اثر بوده است.

مدیر اجرایی CDC در همین رابطه به نیاز به واکسن‌های بهتر برای مقابله با آنفلوآنزا اشاره می‌کند.

دانشمندان می‌گویند بخشی از علت این امر مربوط به زمان تولد افراد و انواع ویروس‌هایی است که در معرض آن قرار گرفته‌اند. اکثر سالمندان به H۱N۱ مبتلا شده‌اند اما با توجه به عدم شیوع H۳N۲ تا اواخر دهه ۶۰ در آمریکا به آن مبتلا نشده و در نتیجه مقابله با آن برای آنها سخت‌تر است. اما برخی محققان می‌گویند بخشی از این مشکل به چگونگی ساختن ۸۵ درصد از این واکسن‌ها در آمریکا باز می‌گردد. تولید کنندگان واکسن‌ها، ویروس‌ها را داخل تخم مرغ کشت می‌دهند. این ویروس‌ها داخل تخم مرغ‌ها جهش پیدا می‌کنند. در نتیجه این واکسن‌ها نمی‌توانند در برابر H۳N۲ به خوبی عمل کنند.

به گزارش فاکس نیوز، برخی تحقیقات نیز نشان می‌دهد، روش‌های تولیدی جدیدتر منجر به تولید واکسن‌هایی می‌شود که در برابر گونه‌های H۳N۲ عملکرد بهتری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha