اجازه بی‌حرمتی به معلمان توسط والدین و دانش‌آموزان را نمی‌دهیم کودکان را از زیر فشار آزمون و امتحان خارج می‌کنیم حتی یک مورد تنبیه قابل تحمل نیست و برای همه یک عیب است اما اگر یک معلم در گوشه‌ای تخلف انجام داد نباید بلافاصله جامعه فرهنگیان را زیر سوال ببریم

تنبیه بدنی دانش‌آموزان خط قرمز آموزش‌و‌پرورش است

سلامت نیوز:اجازه بی‌حرمتی به معلمان توسط والدین و دانش‌آموزان را نمی‌دهیم کودکان را از زیر فشار آزمون و امتحان خارج می‌کنیم حتی یک مورد تنبیه قابل تحمل نیست و برای همه یک عیب است اما اگر یک معلم در گوشه‌ای تخلف انجام داد نباید بلافاصله جامعه فرهنگیان را زیر سوال ببریم

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: «تنبیه بدنی خط قرمز ماست؛ شاید بتوانم بگویم تنها خط قرمز آموزش‌و‌پرورش است و حتی تنبیه لفظی را هم مجاز نمی‌دانیم.» این تنها پاسخ وزیر آموزش‌و‌پرورش به «شهروند» است، زمانی که پرسیده شد: « با وجود صراحت قانون در ممنوعیت تنبیه بدنی دانش‌آموزان، همچنان شاهد این موضوع در مدارس هستیم، راهکار آموزش‌و‌پرورش، برای مقابله بنیادی با این موضوع چیست؟»

محمد بطحایی دیروز، در نشست خبری، این توضیح‌ها را به «شهروند» داد: «براساس گزارش‌هایی که به شخص من و مرکز بازرسی می‌رسد یک گروه متمرکز صرفا برای برخورد با این موضوع تشکیل شده که بلافاصله وارد عمل می‌شود که مسئولیت ریشه‌یابی و برخورد با عوامل تنبیه بدنی را بر عهده دارد. حتی یک مورد تنبیه قابل تحمل نیست و برای همه یک عیب است اما اگر یک معلم در گوشه‌ای یک تخلف انجام داد، نباید بلافاصله جامعه فرهنگیان را زیرسوال ببریم.» این دومین نشست خبری بطحایی بود. او در ادامه به مشکلات ایجاد‌شده برای تعدادی از معلمان از سوی والدین یا دانش‌آموزان هم اشاره کرد و در این‌باره گفت: «الان موارد متعددی را شاهد هستیم که از سوی دانش‌آموزان یا والدین آنها به معلمان جسارت می‌شود. در مقابل به جسارت به حریم معلمان نیز همان‌قدر حساسم که به موضوع تنبیه بدنی دانش‌آموزان.

حتی در مواقعی من وکیلی را با هزینه دولت و خودمان استخدام کردم که از حقوق این معلمان دفاع کند. فراوانی تنبیه بدنی به نسبت سال‌های گذشته رو به ‌کاهش است؛ اما حتی اگر یک مورد هم رخ دهد، پسندیده و شایسته نظام آموزش‌و‌پرورش نیست.» پرسش دیگر «شهروند» در این نشست خبری به مسأله پیش‌دبستانی اختصاص داشت که بطحایی ترجیح داد كه پاسخ این موضوع را به معاون خود واگذار کند. موضوع این است که در سال‌های گذشته پیش‌دبستانی تبدیل به امری رایج شده و به عقیده بسیاری از کارشناسان اگر کودکی این دوره را پیش از شروع تحصیل خود پشت سرنگذارد، از روند آموزشی عقب خواهد ماند. علاوه‌‌بر این تعداد مراکز پیش‌دبستانی هم‌ سال به ‌سال در حال افزایش است و هم‌ا‌کنون در شهر تهران بیش از ۵۰۰ مرکز وجود دارد که هیچ‌کدام از آنها مجانی نیست و میانگین شهریه تعریف‌شده برای آنها ۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان است؛ رقمی که معادل حقوق چهار ماه یک کارگر و نزدیک به سه ماه یک معلم است. پرسش این است که آیا نباید مراکزی به صورت دولتی برای این کار در نظرگرفته شود؟

در ادامه «مجتبی زینی‌وند» معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده برای پاسخ به این پرسش در جایگاه قرار گرفت و در توضیح گفت: «امسال مبنای میزان تعیین شهریه براساس ۱۳ مولفه و ۷ آیتم که در قانون آمده است و متناسب با میزان هزینه تمام‌شده برنامه‌های آموزشی‌و‌پرورشی تعیین شده است. تمام این فرآیند تعیین میزان شهریه در قالب سامانه تعیین‌شده و برای هر مدرسه‌ای در این سامانه مشخص شده که میزان شهریه چه مبلغی است و پس از ثبت‌نام پیامک میزان شهریه برای ولی دانش‌آموز ارسال می‌شود.» توضیحات زینی‌وند البته به نحوه تعیین شهریه و نه چرایی نبود مراکز پیش‌دبستانی غیرپولی بوده است.


نبود چشم‌انداز روشن درباره توزیع شیر در مدارس


امسال خلاف سال‌های گذشته توزیع شیر در مدارس تعطیل شد که چرایی این موضوع در نشست خبری دیروز وزیر هم مطرح شد. بطحایی در این‌باره با بیان این‌که فعلا افق روشنی در این زمینه نمی‌بیند، گفت: «وضعیت تخصیص اعتبار توزیع شیر در خزانه با مشکل مواجه بود و بعضی از افراد به بنده گفتند که با شرکت‌های تولید شیر قرارداد ببندید اما تا زمانی که نتوانیم تخصیص اعتبار شیر را در اختیار بگیریم، نمی‌توانیم تعهدی در کارخانه‌ها ایجاد کنیم. در حال حاضر چشم‌انداز روشنی در خصوص تأمین اعتبار و توزیع شیر وجود ندارد.» او در ادامه بر پیگیری‌های این وزارتخانه و دیگر دستگاه‌ها درباره این موضوع تأکید کرد ولی توضیح داد که تا الان هیچ چشم‌انداز روشنی برای امسال وجود ندارد.


کودکان را از زیر فشار آزمون و امتحانخارج  می‌کنیم


یکی از تصمیمات خبرساز وزیر آموزش‌و‌پرورش در ماه‌های گذشته که با استقبال زیادی هم روبه‌رو شده، حذف آزمون و امتحان در مقطع ابتدایی است. بطحایی در ابتدای نشست دیروز خود، درباره دلایل این تصمیم گفت: «بحث ما این است که کودکان ما در دوره ابتدایی هنوز به مرحله‌ای نرسیدند که این‌قدر در معرض فشارهای امتحان و... قرار بگیرند. من به‌عنوان یک معلم معتقدم که بچه‌ها با فشار امتحان نمی‌توانند از کودکی لذت ببرند یا مهارت کسب کنند.» او ادامه داد: «دانش‌آموزان در دوره ابتدایی از نظر ذهنی و روانی به مرحله‌ای نرسیده‌اند که این همه آزمون بدهند و زیر بار جزوات تکمیلی و کتب کمک درسی قرار بگیرند. با این فشار فراوان بر کودکان، کودکی‌کردن را از آنها می‌گیریم و آنها نمی‌توانند مهارت‌های زندگی را تمرین کنند اما این مسأله حذف آزمون به این معنا نیست که استعدادهای برتر را فراموش کنیم؛ به همان اندازه که به مسأله استرس توجه می‌کنیم به استعدادهای برتر هم توجه خواهیم کرد؛ اما این کار باید به روشی غیر از آزمون باشد.»


استخدام ۱۸‌هزار معلم جدید در آموزش‌و‌پرورش


یکی دیگر از پرسش‌های مطرح‌شده در نشست دیروز هم به استخدام آموزش‌و‌پرورش برمی‌گشت که بطحایی در توضیح این موضوع گفت: «یکی از مهمترین چالش‌های آموزش‌و‌پرورش به‌ویژه در ۴‌ سال آینده نیروی انسانی از جهت کمی و کیفی است. برنامه جامع نیروی انسانی آماده شده است و همین روزها آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم و در این برنامه تکلیف تعیین نیروی انسانی در ۴‌ سال آینده را روشن کردیم.» او در ادامه از تعیین جزییات استخدامی جدید در هفته‌های آینده سخن گفت و ظرفیت در نظر ‌گرفته برای این استخدام را حدود ۱۸هزار نفر اعلام کرد: «احتمالا ظرف یکی، دو هفته آینده سهمیه جدیدی که برای آزمون تعیین شده است را اعلام خواهیم کرد بر روی تعداد اختلاف نظر وجود دارد اما حدود ١٨‌هزار نفر خواهد بود و در فروردین ماه ٩٧ امیدوارم آزمون برگزار شود و از مهر ماه ٩٧ در مدارس به‌کار گرفته شوند.» علاوه‌بر این بطحایی دلیل تأخیر در پرداخت دستمزد معلمان حق‌التدریس را خارج از این وزارتخانه دانست: «اعتبار حق‌التدریس‌ها را از سازمان مدیریت گرفته و به خزانه برده‌ایم ولی به دلیل نبود وجود منابع، پول آن هنوز به ما پرداخت نشده است. هر زمان خزانه این مبلغ را بدهد به‌سرعت آن را در اختیار همکاران قرار خواهیم داد.» او در ادامه عنوان کرد که در‌ سال آینده ردیف پرداخت خرید خدمات مستقل خواهد بود و روند پرداخت وزارت آموزش‌و‌پرورش به نیروهای خرید خدماتی هم بهتر خواهد شد.


مدارس تیزهوشان دوره متوسطه دوم حذف نمی‌شود


حذف سمپاد و مدارس تیزهوشان هم یکی از تصمیمات جسورانه وزیر کنونی آموزش‌و پرورش بود که با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد و همچنان این واکنش‌ها به صورت کارشناسانه در جریان است؛ موضوعی که در نشست دیروز هم مطرح شد و بطحایی با حمایت از این طرح از حذف‌نشدن این مدارس در مقطع متوسطه دوم سخن گفت. او با اشاره به انتقادهای مطرح‌شده گفت: «این‌که توقع داشته باشیم هر تصمیمی که گرفته می‌شود بدون ایراد باشد، درست نیست و فضای انتقادی به آموزش‌و‌پرورش کاملا طبیعی است و حتی ما توقع داریم تصمیمات ما به نقد گذاشته شود تا اشکالات برطرف شود.» وزیر آموزش‌و‌پرورش در ادامه گفت: «صادقانه اعتراف می‌کنم که اعتراضی به اشکالاتی که گرفته می‌شود، نمی‌گیریم اما نمی‌توانیم دست‌ روی ‌دست بگذاریم که همه شرایط لازم فراهم شود و حالا بگوییم تحول شروع شود و چنین روزی نخواهد رسید که معلم در حد اعلای تخصص داشته باشیم، فضای آموزشی استاندارد باشد و کتاب‌های درسی به‌روز باشد.» اما روند حذف سمپاد به چه صورت خواهد بود؟

بطحایی در پاسخ به این پرسش هم گفت: «مدارس سمپاد یا نمونه دولتی به‌تدریج ظرف ۳‌ سال آینده در متوسطه اول حذف خواهد شد. برای حذف دوره متوسطه دوم سمپاد هیچ برنامه‌ای نداریم و مدارس تیزهوشان در این دوره باید ادامه پیدا کند و دانش‌آموزانی که در طی طرح شهاب شناسایی شدند، باید در متوسطه دوم تحت‌ آموزش ویژه قرار گیرند که این توضیحات به مردم و نمایندگان ارایه می‌شود.» بطحایی درباره نامه تعدادی از نمایندگان مجلس در این‌باره هم گفت: «عمده نگرانی‌های موجود در این خصوص این است که در بین دانش‌آموزان افرادی‌اند که از نظر هوشی بالاتر هستند و این نگرانی وجود دارد که مبادا چنین تصمیماتی منجر به کم‌توجهی به این دانش‌آموزان شود. من روزهای گذشته توضیحاتی را به تعدادی از نمایندگان دادم و آنها قانع شدند که فردا هم در مجلس توضیحات دقیق‌تری را برای رفع نگرانی این نمایندگان بیانخواهم کرد.»


گام اول برای دموکراتیک‌کردن انتخاب مدیران مدارس


وزیر آموزش‌و‌پرورش که در این نشست خبری تأکید فراوانی بر پیش‌بردن برنامه‌ها براساس سند تحول داشت به شبکه تعاملی آموزش‌و‌پرورش هم اشاره کرد و از خانواده‌ها خواست که حتما به این شبکه بپیوندند و در این‌باره گفت: «بخش اول شبکه ملی آموزش‌و‌پرورش برای تعامل بیشتر با ذینفعان خود که جامعه بزرگی است، جهت تقویت ارتباط راه‌اندازی شده و در حال پخش برنامه است و حرف‌های آموزش‌و‌پرورش با خانواده‌ها را به‌عنوان مهمترین شریک آموزش‌و‌پرورش منتقل می‌کند تا ارتباط آموزش‌و‌پرورش با خانوده‌ها را تسهیل کند.»

بطحایی در ادامه از راه‌اندازی سامانه‌ای برای انتخاب مدیران برخی مدارس طی چند روز آینده خبر داد: «این کار در دست اقدام است و تا چند روز آینده سامانه‌اش به بهره‌برداری می‌رسد که خواسته و مطالبه معلمان است و به مدیریت مدارس برمی‌گردد. روند کار به این صورت است که مدارس نیازمند به مدیر از‌ سال آینده در سامانه‌ای معرفی می‌شوند و همه همکارانی که شرایط لازم برای مدیریت را دارند، می‌توانند در سامانه اعلام کاندیداتوری کنند. سوابق این نامزدها بررسی، مصاحبه و رتبه‌بندی می‌شوند و فهرست افراد واجد شرایط به ترتیب امتیازبندی در اختیار مدیر آموزش‌و‌پرورش منطقه قرار می‌گیرد.» بطحایی درباره روند جذب مشارکت معلمان به حضور دو معلم در هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان که مستقیما توسط معلمان انتخاب می‌شوند، هم
 اشاره کرد.


انحصاری در خصوص  ارایه مجوز به مدارس غیردولتی وجود ندارد


پرسش درباره مدارس غیردولتی و ادعای انحصار آنها در دست افراد خاص یکی دیگر از پرسش‌های نشست دیروز بود که وزیر آموزش‌و‌پرورش چنین موضوعی را نادرست دانست: «امروز انحصاری برای صدور مجوز مدارس غیردولتی وجود ندارد و رجل سیاسی یا غیرسیاسی اگر شرایط لازم را داشته باشند، مجوز می‌گیرند. ما تمام‌قد از مشارکت مردم برای امور غیرحاکمیتی در آموزش‌و‌پرورش استفاده می‌کنیم. یکی از چالش‌های پیش روی ما نیروی انسانی است و برنامه جامع نیروی انسانی آماده شده است که در این برنامه جامع تکلیف جذب نیروی انسانی را تا ٤‌ سال دیگر مشخص کردیم.» او در ادامه درباره برخی انتقادها نسبت به مدارس دولتی با بیان این‌که نگاه‌ها باید در این زمینه اصلاح شود، گفت: «در این مسیر با هر تخلفی برخورد خواهیم کرد؛ هر چند مانند برخی افراد بدبین نیستم که فلان فرد از موقعیت خود برای استفاده از شهریه‌های کلان استفاده کند؛ مدارس غیردولتی مدارسی نیستند که اگر سر خود را بچرخانید، جیبتان را بزنند و در برخی مواقع شهریه آنها از شهریه مصوب هم کمتر است.

با برخی از این مدارس برند جلسه داشته‌ایم اما باید تشریح شود که سامانه نظارت واقعا نظارت خواهد کرد یا نمایشی است؟»بحث ممنوعیت آموزش زبان‌های خارجی در مدارس ابتدایی هم پرسش یک خبرنگار بود که پاسخ بطحایی همان موارد بیان‌شده توسط معاونانش در هفته‌های گذشته بود. بطحایی عنوان کرد که در این زمینه اتفاق تازه‌ای رخ نداده و در توضیح این موضوع هم گفت: «مصوبه جدید برای ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی نداشته‌ایم و در برنامه رسمی دوره ابتدایی آموزش زبان انگلیسی نیست. تدریس زبان خارجی در دوره ابتدایی توصیه نمی‌شود. نمی‌توانیم مانع خانواده‌ها برای شرکت در کلاس‌های بیرون مدرسه شویم اما این کار در مدارس ممنوع است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha