آیا می‌توان همسر بی‌وفا را بخشید، می‌شود بی‌وفایی را فراموش کرد ؟ چطور مطمئن شویم که همسرمان پشیمان است و سعی در اصلاح رابطه دارد؟ برای هر فردی تجربه بی‌وفایی از سمت شریک زندگی بسیار سخت و ناگوار است. تحمل این شرایط برای هر کسی آسان نیست و به همین دلیل است که آدم‌ها متفاوت عمل می‌کنند در این شرایط. روابط انسانی بسیار پیچیده است و وقتی گره ای در آن می‌افتد پیچیده‌تر هم می‌شود.

چگونه با خیانت همسرم کنار بیایم؟

سلامت نیوز-*سمانه آروین : آیا می‌توان همسر بی‌وفا را بخشید، می‌شود بی‌وفایی را فراموش کرد ؟ چطور مطمئن شویم که همسرمان پشیمان است و سعی در اصلاح رابطه دارد؟

به گزارش سلامت نیوز برای هر فردی تجربه بی‌وفایی از سمت شریک زندگی بسیار سخت و ناگوار است. تحمل این شرایط برای هر کسی آسان نیست و به همین دلیل است که آدم‌ها متفاوت عمل می‌کنند در این شرایط. روابط انسانی بسیار پیچیده است و وقتی گره ای در آن می‌افتد پیچیده‌تر هم می‌شود.

بنابراین با ارائه یک نسخه برای همه‌ی بی‌وفایی ها مرتکب بزرگترین اشتباه شده‌ایم.

با این مقدمه می‌پردازیم به شرایط این خانم، از گفته‌هایشان مشخص است که دوست دارد ادامه بدهد اما می‌خواهد مطمئن شود که دیگر خطایی زندگیش را تهدید نمی‌کند. بیایید یک بار و برای همیشه متصور شویم که رابطه مشترک هر کسی می‌تواند دستخوش چنین تهدیدی باشد.

بدین معنی که ما نمی‌توانیم و قادر نیستیم آینده را پیش‌بینی کنیم، هیچ چیز در جهان هستی برای انسان قابل‌ پیش بینی نیست. همه چیز در حال تغییر است. پس چه کنیم‌؟ جواب اینست شرایط زندگی خود را به نحوه قابل اطمینان بسازیم.

درست شبیه مهندس سازه‌ایی که تمام جوانب و زوایای مورد احتمال فرو ریختن پلی را که می‌خواهد طراحی کند می‌سنجد ولی در نهایت نتیجه بطور قطع دست او نخواهد بود.

این بدین معنی نیست که اعتماد نکنیم.رابطه‌ی زخم خورده هیچ‌گاه شبیه اولش نخواهد شد. فردی که بیماری قلبی دارد و مجبور به جراحی عمل قلب باز است.

می تواند به زندگی برگردد اما قلبش دیگر آن قلب سابق نیست.این دو نکته بسیار مهم است و به تفکر منطقی درباره چنین موقعیتی به ما کمک می‌کند.بخشیدن امری کاملا اختیاری‌ست.

اما نکته‌ی حائز اهمیت به موقع بخشیدن است. بخشیدن بدون حرف زدن درباره موضوع، بدون ترمیم رابطه، بدون تلاش برای تغییر سرانجامی جز خیانت دوباره ندارد. بخشیدن باید بعد از انجام پروسه‌ی التیام باشد. فراموش کردن کار ساده‌ایی نیست. ممکن است حتی شدنی نباشد. اما پذیرش شدنی‌ست.

پذیرش اینکه در زندگی من گره‌ایی ایجاد شده و من در تلاشم تا آنرا بپذیرم. حالا چطور متوجه شویم فرد خاطی در حال تلاش برای اصلاح رابطه است؟

۱- در اغلب موارد تلاش می‌کند تا با همسر خود هم‌دلی کند اینکه بتواند عمیقا احساس های همسرش را بفهمد. اینکار برای مردها دشوارتر از زنان است و نیازمند تمرین و ممارست است.

۲- همسرتان بیشتر از آنکه بگوید که مراقب شماست و این موضوع برایش اهمیت دارد،  در عمل به شما نشان بدهد.بعد از بحران بی‌وفایی واکنش‌ها بلندتر از بیان کلمات است خیلی خوبه که همسرتان ابراز عشق کند، ولی بعد از این مخفی کاری‌ها نیاز هست که با عمل به شما کمک کند تا علاقه‌اش را اثبات کند.مثل یاداوری زمان‌هایی که برای شما اهمیت دارد، تفریحات دلخواه شما حتی اگر خود به آنها علاقه‌ایی ندارد. 

۳- در تمام مدت رابطه را بر پایه‌ی اطمینان قرار دهد. یعنی اینکه دست از تمام کارهایی که باعث می‌شود تلاش برای بازسازی اعتماد دشوار باشد، کنار بگذارد.

۴- بلد باشد مخالف خود را درباره مسائل به شکل سالم و سازنده ارائه کند.مخالفت و چالش اجتناب ناپذیر است و حتی در رابطه های خیلی خوب هم وجود دارد. چالش و بحث حتی می‌تواند رابطه را عمیق‌تر کند. ضمن اینکه بحث کردن نشان دهنده‌ی اینست که رابطه شما ارزش نگه داشتن دارد.

بعد از بی وفایی افراد کم تحمل و فشرده هستند. اگر همسرتان در بحث کردن نشان دهد که به خوبی گوش می‌دهد و دیدگاه شما برایش مهم است هر چند آنرا قبول نداشته باشد، نشان می‌دهد که قصد جنگیدن با شما را ندارد و در کنار شماست هر چند نظرش متفاوت است‌.

*روانشناس و روان‌درمانگر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha