جمعی از نمایندگان مجلس درحالی طرح استیضاح وزیر راه را کلید زدند که رئیس کمیسیون عمران در گزارشی از علل سقوط هواپیما تهران-یاسوج، قصور خلبان را یادآور شد.

مقصر سقوط هواپیما، خلبان بود یا وزیر راه؟

سلامت نیوز: جمعی از نمایندگان مجلس درحالی طرح استیضاح وزیر راه را کلید زدند که رئیس کمیسیون عمران در گزارشی از علل سقوط هواپیما تهران-یاسوج، قصور خلبان را یادآور شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرانلاین، امروز حال و هوای بهارستان‌نشینان با موضوع سقوط هواپیما تهران- یاسوج گره خورده بود و نمایندگان از مشکلات و تعلل ها در این راستا گلایه و شکایت داشتند.

از یکسو سید فرید موسوی نماینده مردم تهران با اشاره به سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در توییتر خود نوشت: سقوط هواپیمای آسمان نتیجه بی‌کفایتی‌های سیستماتیک در مجموعه وزارت راه است. فجایعی مثل برخورد قطار و سقوط هواپیما و تصادفات جاده‌ای و وضعیت مسکن مهر نمود بارز آن است. مجلس اهمال در حفظ جان هموطنان را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. برای نتیجه‌بخشی استیضاح وزیر راه تمام تلاش خود را خواهم کرد.در همین راستا جمعی از نمایندگان با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار برکناری رفیعی و آخوندی پیش از استیضاح آنان در مجلس شدند. (اینجا)

از دیگر سو، محمدرضا رضایی کوچی در حاشیه نشست علنی امروز مجلس با حضور در جمع خبرنگاران به بیان نکاتی درباره سانحه هوایی روز گذشته هواپیمای تهران-یاسوج پرداخت و از پیگیری‌های اخیر کمیسیون عمران در این رابطه خبر داد. او یادآور شد که تا سال ۹۰ اگر هوا نامناسب بود و دید کافی و مستقیم وجود نداشت، همه پروازها لغو شود اما بعد از سال ۹۰ با تعیین مقرراتی گفتند ایرادی ندارد و حتی اگر هوا ابری بود هم با همان شرایط فرود آید..

 وی در این باره گفت: قرار است در هفته جاری برحسب ماموریت رییس مجلس به کمیسیون عمران، جلسه‌ای با حضور وزرای راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل فرودگاه‌های کشور و مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان و همچنین تیم امداد و نجاتی که در محل حادثه حاضر شدند، برگزار شود.

نماینده جهرم در مجلس ادامه داد: در جلسه مدیریت بحران که روز گذشته تشکیل شد، تاکید ما بر این بود که نخست امداد و نجات انجام شود. یعنی همه استان‌ها و امداد و نجات کشور برای پیدا کردن آثاری از هواپیما بسیج شوند تا شاید بتوانیم افرادی را زنده پیدا کنیم.

وی با تشریح جمع‌بندی این کمیسیون در ارتباط با سانحه هوایی روز گذشته اظهار داشت: بر اساس گزارش‌ها و اطلاعات کسب شده، آن‌چه به عنوان فرضیه مطرح شد، این است که معمولاً به طور عادی هواپیماها توسط طرحی که  هواپیمایی کشوری ارائه کرده باید از قله دنا عبور کنند. یعنی این هواپیما باید از ارتفاع ۱۵ هزار پا رد می‌شده است. چرا که این قله دارای ارتفاع ۱۴ هزار پا است. بنابراین هواپیما باید ارتفاع ۱۵ هزار پا را رعایت می‌کرده است.

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه خلبان پس از رعایت این ارتفاع باید طرح تقرب را اجرا کرده و فرود می‌آمد اما در شرایطی که هوا بسیار صاف بوده، خلبانان همیشه دره یو شکل را انتخاب کرده و طرح سازمان هواپیمایی را رعایت نمی‌کردند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد هواپیمای ای‌تی‌‌‌آر که روز گذشته دچار سانحه شد، مسیر خود را انتخاب کرده و آن‌جا با ابرهای متراکم و توربالانسی که ایجاد شده بود، مواجه شده است.

رضایی کوچی یادآور شد: مسئله این است که با وجود آن‌که می‌دانستیم وضعیت جوی خراب است، باید از قبل این سخت‌گیری را می‌کردیم و به خلبانان اجازه نمی‌دادیم، چنین مسیری را انتخاب کنند. صرف تجربه در این موارد کفایت نمی‌کند. گاهی اعتماد به نفس بالا کار دست انسان می‌دهد. گاهی زمانی که شرایط جوی به قدری نامناسب است که دید کافی نداریم، طبیعی است که مسیری انتخاب شود که کم‌‌خطرتر باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: تاکید بر این بود که خلبانان ملزم شوند در شرایط جوی نامناسب از این مسیر عبور نکنند. به هر حال، این‌ها جز موضوعاتی است که باید به صورت فنی بررسی شود و ما در جلسه چهارشنبه کمیسیون عمران این موارد را به صورت دقیق بررسی و پیگیری می‌کنیم.

رضایی کوچی با اشاره به برخورد با مقصرین این حادثه گفت: در این رابطه امروز مباحثی در مجلس مطرح بود و بنده معتقدم باید با یکسری افراد در این حوزه برخورد کرد چرا که در حال حاضر احساسات مردم جریحه دار شده است و باید یکسری افراد در این حوزه یعنی حوزه هواپیمایی کشور و هواپیمایی آسمان استعفا دهند. بنده در بررسی‌های بعدی خواهم گفت که چه اشخاصی بیشترین سهم را در این حادثه داشته‌اند و باید برکنار شوند.

وی با اشاره به علت و دلایل سقوط هواپیما گفت: در حال حاضر فرضیه‌ای وجود دارد که می‌گوید خلبان هواپیما باید مسیر دیگری را برای نشستن به فرودگاه یاسوج انتخاب می‌کرد چرا که باید بر اساس طرح تقرب که توسط هواپیمایی کشور تعریف شده عمل می‌شد منتهی خلبان‌ها با هماهنگی سازمان هوایی کشور و مسئولین عملیات شرکت‌های خود عمل می‌کنند و شاید بهتر بود آن مسیری که درحالت عادی ابری نبوده و دید بهتری داشته انتخاب می‌شد، اما در شرایط جوی که وضعیت آب و هوایی خراب بوده آن مسیر نباید انتخاب می‌شد.

انتقاد از تعلل در جریان امداد و نجات

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران نیز ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای تهران یاسوج، از بی نتیجه بودن تلاش ها  برای یافتن لاشه هواپیما انتقاد کرد و گفت: همه مسئولین مصاحبه می کنند و می گویند نهایت تلاشمان را کردیم ولی هنوز هیچ لاشه‌ای از هواپیما کشف نشده است. واقعا در این باره خواهش دارم. مقام معظم رهبری هم در این باره پیام دادند. این موضوع حداقل تشفی خاطر بازماندگان است که بتوانند عزیزانشان را با احترام تشییع کنند.

وی افزود: معتقدم باید تمام همت باشد تا ظرف ۲۴ ساعت آینده در این باره به خانواده‌ها خبر داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha