چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 238157

سنگ های دستگاه ادراری» شیوع بالایی در مردان ایرانی دارد، کشور ما در منطقه سنگ خیز دنیا قرار دارد و کمربند سنگ در جهان از مصر و شمال آفریقا شروع شده و تا عربستان، ایران، پاکستان و مالزی ادامه پیدا کرده است.

آیا مردان هم یائسه می‌شوند؟

سلامت نیوز:هفته ملی سلامت مردان از اول تا هفتم اسفند هر سال با هدف ارتقای سلامت مردان و افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامتی، برگزار می شود. اولین پنجشنبه اسفند نیز به عنوان روز مـلی «ســــلامت مـــردان» تعیین شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ، دکترعباس بصیری جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری به بهانه هفته سلامت مردان گفت: امسال یکی از محورهای مهم روز سلامت مردان «سلامت مردان و سلامت خانواده» است چرا که این 2 عامل کاملا دوجانبه بوده و نکته حائز اهمیت این است که مردان به سلامتی خود کمتر از زنان توجه می کنند به عبارتی دیگر مردان زمانی به پزشک مراجعه می کنند که بیماریشان بسیار پیشرفت کرده و درمان دشوارتر است. مردان در مقایسه با زنان در معرض فاکتورهای خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، اعتیاد و استرس شغلی در آنها بیشتر است.

 

وی در رابطه با شایع ترین بیماری هایی که مردان ایرانی را درگیر می کند، گفت: «سنگ های دستگاه ادراری» شیوع بالایی در مردان ایرانی دارد، کشور ما در منطقه سنگ خیز دنیا قرار دارد و کمربند سنگ در جهان از مصر و شمال آفریقا شروع شده و تا عربستان، ایران، پاکستان و مالزی ادامه پیدا کرده است.

 

این متخصص افزود: ایران شایع ترین منطقه در وجود سنگ کلیه اعلام شده و علت آن به موقعیت جغرافیایی، مسائل ژنتیکی، تغذیه ، آب و هوا برمیگردد.

 

بصیری آمار سنگ کلیه در کشور را 5 در هر 100 نفر دانست و گفت: از کل جمعیت کشور 5 درصد از آنان یا سنگ کلیه داشتند یا درگیر این عارضه هستند، به عبارتی دیگر بیش از 4 میلیون نفر در ایران به سنگ های کلیه و مجاری ادرار مبتلا هستند. مردان بیشتر از زنان به این بیماری دردناک دچار می شوند.

 

به گفته رئیس انجمن اورولوژی ایران، سنگ کلیه در زنان در سنین بالا بروز کرده اما در آقایان برعکس است.

 

وی خاطرنشان کرد: عوامل متعددی در ایجاد سنگ دخالت دارد. سابقه خانوادگی، تغذیه، شغل، بی تحرکی، مصرف نمک زیاد و عوامل ژنتیکی از شایع ترین علل بروز سنگ در افراد است.

 

این متخصص سنگ کلیه را یک تهدید بهداشتی در کشور دانست و ادامه داد: سنگ کلیه جزء بیماری های جدی هست که باید توجه بیشتری به آن شود، درمان این عارضه علاوه بر دردناک بودن هزینه‌بر نیز هست لذا توصیه می شود افراد بیشتر به تغذیه و تحرک خود اهمیت دهند و از مصرف بالای نمک جدا خودداری کند.

 

رئیس انجمن اورولوژی ایران بیماری های «پروستات» را در رتبه بعدی از شایع ترین بیماری های مردان در کشور اعلام کرد و بیان کرد: بیماری های مربوط به پروستات در سنین جوانی خود را با التهاب و عفونت پروستات آشکار کرده اما در سنین بالاتر با بزرگ شدن پروستات و مشکلاتی در دفع ادرار(کم آمدن، باریک بودن و قطره قطره شدن ادرار) خود را نمایان می کند.

 

وی افزود: در حدود 5 الی 10 درصد از بزرگی پروستات ها احتمال سرطانی شدن دارند که خوشبختانه آمار سرطان پروستات در کشور ما به نسبت کشورهای غربی کم است.

 

بصیری به مردان هشدار داد: درد و سوزش هنگام ادرار، درد زیر شکم و پهلو همراه با تهوع و استفراغ، وجود خون در ادرار، بی اشتهایی و خستگی بی دلیل، بند آمدن ادرار یا قطره قطره آمدن ادرار و التهاب مجاری ادراری از علامت های خطر در مردان محسوب می شوند لذا در صورت مشاهده هر کدام از این علائم به پزشک کنید. سن، ژنتیک و رژیم غذایی از عوامل مستعد کننده مردان به این بیماریست.

 

این متخصص «عفونت ادراری» را دیگر بیماری شایع کلیه و مجاری ادراری دانست و متذکر شد: البته خانم ها بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند چرا که به دلیل ساختمان دستگاه ادراری ، کوتاه بودن طول مجرا و نزدیکی ناحیه تناسلی به مقعد، می تواند به راحتی میکروب های این ناحیه به دستگاه ادراری ورود پیدا کند. 30 درصد از زنان این عارضه را تجربه می کنند. درد، سوزش و تکرر ادرار وخونریزی ادراری نشانه هایی ست که از وجود عفونت ادراری خبر می دهد.

 

رئیس انجمن اورولوژی ایران سرطان های دستگاه ادراری را در رتبه سوم شایع ترین بیماری های کلیه و مجاری ادراری اعلام کرد و به جام جم آنلاین گفت: سرطان پروستات، مثانه، کلیه و سرطان های دستگاه تناسلی بالاترین آمار سرطان در مردان ایرانی را به خود اختصاص داده اند. امکانات و انتخاب های درمانی در سرطان مثانه کم است و متاسفانه جزء بیماری های خطرناک و کشنده به حساب می آید.

 

بصیری در پایان خاطرنشان کرد: سوالی که برای خیلی از مردان مبهم است، این است که آیا مردان هم یائسه می شوند؟ در جواب باید گفت بله مردان هم یائسه می شوند. نارسایی مردانگی، نارسایی هورمونی یا همان یائسگی مردانه در سنین مختلف در مردان ایجاد می شود اما سن متداول آن 60 تا 65 سالگی است در این سنین میزان ترشح هورمون های مردانه کاهش پیدا کرده و مسلما تمایلات جنسی آنان را تحت شعاع قرار می دهد، البته یائسگی مردان با درمان های جایگزین قابل ترمیم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha