مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت از اقدام معاونت درمان برای پیشگیری از اشتباهات درمانی و وقایع ناخواسته خبر داد و گفت: به عنوان مثال یکی از این حوادث ناخواسته جراحی روی عضوی اشتباه است. اگر برای عدم انجام چنین اشتباهاتی، دقت و برنامه‌ریزی شود، فرایندهایی که منجر به چنین اشتباهاتی می‌شوند اصلاح خواهند شد.

اعمال جراحی که اشتباهی انجام می‌شوند...

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت از اقدام معاونت درمان برای پیشگیری از اشتباهات درمانی و وقایع ناخواسته خبر داد و گفت: به عنوان مثال یکی از این حوادث ناخواسته جراحی روی عضوی اشتباه است. اگر برای عدم انجام چنین اشتباهاتی، دقت و برنامه‌ریزی شود، فرایندهایی که منجر به چنین اشتباهاتی می‌شوند اصلاح خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علیرضا عسگری ، ‌ با اشاره به اقدام وزارت بهداشت برای پیشگیری از وقوع وقایع ناخواسته در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، گفت: در معاونت درمان ۲۸ واقعه ناخواسته مانند انجام جراحی روی عضو دیگر پیش‌بینی شده است. به طور کلی وقایع ناخواسته، حوادثی هستند که انتظار وقوع آنها را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نداریم.

وی افزود: بر این اساس و برای پیشگیری از وقوع چنین وقایعی بخشنامه‌ای از سوی معاونت درمان به بیمارستان‌ها ابلاغ شده است و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید در صورت بروز چنین رخدادهایی بلافاصله آن را به وزارت بهداشت اطلاع دهند و به سرعت به این حوادث ناخواسته ورود کرده و آنها را تحلیل ریشه‌ای کنند.

عسگری ادامه داد: بنابراین با اجرای این بخشنامه، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دقت‌شان را در حوزه ارائه خدمت بالا برده و بروز موارد ۲۸ گانه در آنها کاهش می‌یابد و درنهایت شاهد اصلاح فرآیندها خواهیم بود. بنابراین تلاش برای عدم وقوع حوادث ناخواسته در بیمارستان‌ها باعث می‌شود، سطح دقت در ارائه خدمات بالا رود. به عنوان مثال یکی از این حوادث ناخواسته جراحی روی عضوی اشتباه است. اگر برای عدم انجام چنین اشتباهاتی دقت و برنامه‌ریزی شود، فرایندهایی که منجر به چنین اشتباهاتی می‌شوند، اصلاح خواهند شد. بنابراین جنس این موارد ۲۸گانه هم از همین نوع است و ما برای پیشگیری از آنها برنامه داریم و مکانیزم تعریف کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: بر اساس این اقدام، بلافاصله پس از بروز چنین وقایعی در بیمارستان باید آن را به صورت آنکال به وزارت بهداشت اطلاع دهند و بعد از آن هم ما به این موضوع ورود می‌کنیم. خود بیمارستان هم باید ظرف ۷۲ ساعت این اشتباه در خدمت‌رسانی را تحلیل ریشه‌ای کرده و اعلام کند که چرا این اتفاق رخ داده است. در نهایت هم مشخص می‌شود که چه اقدامات و تمهیداتی باید انجام دهیم تا دیگر این اتفاقات نیفتد.

عسگری با بیان اینکه اگر به این شکل عمل نکنیم، باید منتظر وقوع این وقایع باشیم، گفت: بنابراین وقتی با برنامه‌ریزی پیش می‌رویم، می‌توانیم از بروز و تکرار این حوادث پیشگیری کنیم. البته این بخشنامه نباید منجر به ایجاد ترس در ارائه‌کنندگان خدمت و مانع از گزارش‌دهی آنها شود، بلکه باید سیستم‌ گزارش‌دهی‌مان را شفاف کنیم و از بیمارستان هم برای تحلیل ریشه‌ای و واقع‌بینانه‌ روی چنین حوادثی کمک بگیریم تا مانع از تکرار آن شویم.

وی تاکید کرد: ما پیش از بروز چنین حوادثی اقدامات لازم اعم از ارائه آموزش‌ها و ... را هم انجام می‌دهیم. از طرفی سایر حوزه‌ها و ارگان‌ها هم باید به تدریج چنین اقداماتی را انجام دهند تا از بروز وقایع ناخواسته در صنعت، کشاورزی، خودروسازی و... پیشگیری شود. بنابراین باید برنامه‌هایی طراحی کنیم تا اخبار نگران‌کننده کمتری بشنویم و سیستم امنیتی بالاتر رود. به عنوان مثال انتظار داریم که با اجرای این اقدامات که در قالب بخشنامه‌ ابلاغ شده است، ایمنی بیمار در بیمارستان‌ها تقویت شود؛ چراکه این موضوع بسیار مهم است. هدف نظام‌های درمانی در دنیا نیز این است که سیستم درمانی امنی داشته باشند و اقدامات درمانی و ارائه خدمت به بیماران مخاطره‌آمیز نباشد. البته حتما سر راهمان چالش‌ها و موانعی وجود دارد، اما کار را پیش خواهیم برد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha