رابطه مقعدی توسط بسیاری از زوجین انجام می شود، اما رابطه مقعدی دارای خطراتی است و نه تنها عوارضی برای زنان بلکه برای مردان نیز مشکلاتی ایجاد می کند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

آیا رابطه مقعدی ضرر دارد؟

سلامت نیوز:  رابطه مقعدی توسط بسیاری از زوجین انجام می شود، اما رابطه مقعدی دارای خطراتی است و نه تنها عوارضی برای زنان بلکه برای مردان نیز مشکلاتی ایجاد می کند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، متاسفانه در سال های اخیر برقراری رابطه جنسی از راه مقعد بیشتر از قبل شده است که پزشکان و متخصصان توصیه نمی کنند. این نوع رابطه جنسی دارای خطرات و عوارضی است که در ادامه به تمام این موارد اشاره می کنیم.

در این باره با دکتر لارن استرچر Lauren F. Streicher، مدیر مرکز پزشکی بیماری های جنسی و یائسگی در دانشگاه فینبرگ  Feinberg صحبت کرده ایم. دکتر استرچر معتقد است برقراری رابطه مقعدی دارای خطراتی است که بهتر است خانم ها از آنها مطلع باشند.

اجازه بدهید واضح صحبت کنیم مقعد برای برقراری رابطه جنسی ساخته نشده است. مقعد یک مسیر یک طرفه است. از طرف دیگر واژن دارای یک پوشش ضخیم و ارتجاعی است و دارای پوششی مانند آکاردئون است و طوری طراحی شده که با دخول آلت تناسلی مردانه یا خروج نوزاد هماهنگ می شود.

دکتر استرچر می گوید : بافت مقعد نازک تر است و دارای قابلیت ارتجاعی مشابه با واژن نیست، بنابراین احتمال پارگی آن زیاد است. پارگی مقعد نیز احتمال انتقال عفونت های جنسی و مقاربتی را افزایش می دهد.

گونوره رکتال یا مقعدی* Rectal gonorrhea و کلامیدیا* chlamydi و HIV خطرات جدی رابطه مقعدی هستند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در امریکا رابطه مقعدی یکی از پرخطرترین رفتارها و مهم ترین عامل عفونت HIV محسوب می شود.

*گونوره یا سوزاک gonorrhea : یکی از شایع ترین بیماری های منتقل شونده از راه تماس جنسی است. در اثر باکتری به نام گونوره ایجاد می شود و از راه واژن، دهان و یا تماس مقعدی منتقل می شود. شریک جنسی فرد در صورت نداشتن علائم هم ممکن است این بیماری را انتقال دهد. اما رابطه مقعدی احتمالا یکی از مهم ترین راه های انتقال ویروس انسانی پاپیلوم papillomavirus یا HPV است. تعداد کمی از مردان دگر جنس گرا مبتلا به HIV هستند، اما نیمی از مردان به HPV مبتلا هستند. بنابراین رابطه مقعدی برای مردان هم خطرناک است. HPV باعث بروز زگیل های مقعد و سرطان مقعد می شود.

*کلامیدیا chlamydia : بیماری کلامیدیا نام بیماری مقاربتی است که توسط باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود. بسیاری از مبتلایان به این بیماری نشانه‌ای ندارند. ایجاد علایم ممکن است چند هفته پس از ایجاد عفونت رخ دهد. علایم در زنان شامل ترشحات واژن و سوزش ادرار می‌باشد. در مردان نیز ترشحات اندام جنسی، سوزش ادرار و تورم و درد یک یا هر دو بیضه است.

دکتر استرچر همچنین بیان کرد که احتمالا آزمایشات غربالگری برای عفونت های منتقله از طریق رابطه مقعدی توسط پزشک انجام نمی شوند، مگر اینکه پزشک به طور خاص از شما در مورد رابطه مقعدی سوال بپرسد یا اینکه شما خودتان درخواست چنین آزمایشاتی را داشته باشید.

به علاوه رابطه مقعدی باعث بروز درد، خونریزی و بی اختیاری مدفوع می شود.طبق بررسی هایی که در دانشگاه Northwestern انجام شد، زنانی که رابطه مقعدی را بخشی از رابطه جنسی معمول خود قرار می دهند، بیش از دیگران تغییراتی را در تحمل مدفوع مشاهده کرده اند و دچار بی اختیاری ادرار و مدفوع شده اند.

اما اگر تمایل دارید رابطه مقعدی را تجربه کنید، سالم ترین راه چیست؟ حتما از محافظ استفاده کنید. حتی اگر یک شریک جنسی دارید، لازم است در زمان رابطه مقعدی از کاندوم استفاده کنید و اگر بعد از رابطه مقعدی تصمیم به دخول از طریق واژن دارید، حتما کاندوم را عوض کنید تا از بروز عفونت مجاری ادرار پیشگیری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha