بالاخره مقصر پیدا شد؛ ریزگردهایی که اکثر ماه‌های سال دامن خود را بر سر خوزستانی‌ها می‌گسترانند و دلیل حضور آنها در بین مسئولان محل مناقشه بود حالا با نظر عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط‌زیست تکلیف‌شان معلوم شد زیرا معاون رییس‌جمهور اعلام کرده منشا این ریزگردها داخلی است.

غلبه بر ریزگرد ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب می‌خواهد

سلامت نیوز:  بالاخره مقصر پیدا شد؛ ریزگردهایی که اکثر ماه‌های سال دامن خود را بر سر خوزستانی‌ها می‌گسترانند و دلیل حضور آنها در بین مسئولان محل مناقشه بود حالا با نظر عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط‌زیست تکلیف‌شان معلوم شد زیرا معاون رییس‌جمهور اعلام کرده منشا این ریزگردها داخلی است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه در ادامه می نویسد: حال این پرسش مطرح است که با پیداکردن مقصر می‌توان امید داشت به‌زودی این بلا از کشور و شهرهای جنوبی دور شود؟ آیا با مسجل‌شدن این موضوع می‌توان به نتیجه‌بخش‌بودن راهکارها چشم دوخت یا ممکن است بهانه‌های دیگری برای کاهش‌نیافتن ریزگرد در سال‌های آینده پیدا شود و باز روز از نو و روزی از نو شود.


نمایندگان معترض و صندلی‌های خالی
در هفته‌های اخیر ۶۰ تا ۷۰ برابرشدن آلودگی هوا در استان خوزستان و شهرهای آن و شهرهای اطراف، داد نمایندگانی استانی را درآورد و آنها تصمیم گرفتند اعتراض خود را با ترک‌کردن صحن مجلس نشان دهند. تداوم سیاست‌های انتقال آب و همچنین کندبودن عملیات مهار ریزگردها دو عامل مهم این اعتراض بود. به گزارش «خوزنیوز»، ‌جواد کاظم‌نسب‌الباجی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفته بود: ‌«تداوم سیاست انتقال آب و عدم تسریع در کنترل کانون‌های ریزگردها شرایط زندگی در خوزستان و حتی استان‌های همجوار را غیرقابل تحمل کرده و قطعا نمایندگان دراین‌باره کوتاه نخواهند آمد».‌ نتیجه این اعتراض منجر به این شد که جلسه فوق‌العاده‌ای برای رسیدگی به موضوع ریزگرد استان خوزستان با حضور رییس مجلس، معاون اول رییس‌جمهور، وزیران جهاد کشاورزی و نیرو، سخنگوی دولت و نمایندگان استان خورستان برگزار شود.

در جلسه فوق‌العاده چه گذشت
محمود حجتی، ‌وزیر جهادکشاورزی در تشریح نشست ویژه رسیدگی به ریزگردهای خوزستان با حضور رییس مجلس، نمایندگان و مسئولان مربوط دولتی گفت: «در این جلسه دکتر لاریجانی لطف کردند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان استان خوزستان حضور داشتند و بخش اعظمی از جلسه مربوط به بحث ریزگردها بود.
به گزارش «خوز‌نیوز»، وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: «با توجه به شدتی که ریزگردها در استان خوزستان پیدا کرده، مشکلاتی در ارتباط با بحث تخصیص آب محیط‌زیست و تالاب‌ها وجود داشت که با نظر مثبت وزیر نیرو قرار شد پیگیری شود و آب لازم تخصیص پیدا کند». حجتی با اشاره به اینکه نهالکاری در سه تا چهار سال آینده نتیجه می‌دهد، ادامه داد: «موضوع مرطوب‌سازی را هرچه سریع‌تر باید انجام دهیم تا آن منطقه عاری از ریزگرد ‌شود».

وزارت نیرو حقآبه‌ها را اختصاص دهد
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی هم که در این نشست حضور داشت، گفت: «اکنون مسئله ریزگردها در استان خوزستان پیچیده‌تر شده است. رییس سازمان محیط‌زیست معتقد است اگر ما حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب داشته باشیم می‌توانیم مرطوب‌سازی برخی کانون‌های ریزگردها را انجام دهیم؛ مرطوب‌سازی باید با سرعت بیشتری انجام شود تا مشکل مردم حل شود». او در ادامه گفت: «وزارت نیرو حقآبه محیط‌زیستی را کامل اختصاص دهد تا مرطوب‌سازی کامل‌تری انجام شود. منابع آبی در کشور کم است و جهاد کشاورزی هم باید مصرف بهینه را رعایت کند تا نتایج بهتری حاصل ‌شود».

او با بیان اینکه مسئله رسیدگی به ریزگردهای خوزستان باید سرعت یابد، افزود: «سازمان محیط‌زیست باید فکری به حال خوزستان، ایلام، سیستان‌وبلوچستان و سایر استان‌های درگیر کند و برای هرکدام برنامه و مدلی خاص داشته باشد». حالا همه منتظرند که ببینند با اختصاص بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری از سوی مقام‌معظم‌رهبری و توصیه‌هایی که ایشان برای بهبود وضعیت استان خوزستان کرده‌اند در بحث مقابله با ریزگردها چه نتایجی حاصل می‌شود و می‌توان امید داشت که هر چه زودتر مردم خوزستان از این بلای طبیعی رها شوند یا نه. واقعیت این است که این مردم ناامید شده‌اند؛ از همه‌چیز از همه‌کس و از هر قول و وعده‌ای! کافی است سری به خوزستان بزنید؛ سرخوردگی را در چهره تک‌تک‌شان می‌بینید؛ دیگر تحمل‌شان به سر آمده و حتی قدرت تحمل خودشان را نیز ندارند! کافی است در خیابان تصادفی شود؛ آنجاست که عقده‌های فروخورده خود را بر سر یکدیگر خالی می‌کنند. راستش را بخواهید دیگر خونگرم هم نیستند بلکه «خونگَرد» شده‌اند و ریزگرد به خون و جان و تاروپودشان رسوخ کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha