حتما قبلا شنیده‌اید که مصرف بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها، مقاومت افراد را در برابر این داروها بالا می‌برد و احتمال دچارشدن به بیماری‌های عفونی درمان‌ناپذیر را افزایش می‌دهد. به گفته پژوهشگران، هر سال میلیون‌ها نفر، قربانی باکتری‌های مقاوم به دارو می‌شوند و به خاطر مقاومت بدن‌شان به آنتی‌بیوتیک‌ها، جان خود را از دست می‌دهند.‌

چرا خارش پوست‌تان آرام نمی‌شود؟

سلامت نیوز: حتما قبلا شنیده‌اید که مصرف بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها، مقاومت افراد را در برابر این داروها بالا می‌برد و احتمال دچارشدن به بیماری‌های عفونی درمان‌ناپذیر را افزایش می‌دهد. به گفته پژوهشگران، هر سال میلیون‌ها نفر، قربانی باکتری‌های مقاوم به دارو می‌شوند و به خاطر مقاومت بدن‌شان به آنتی‌بیوتیک‌ها، جان خود را از دست می‌دهند.‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، همه ما می‌دانیم که مصرف خودسرانه و بی‌قاعده آنتی‌بیوتیک‌ها، جان آدم‌ها را تهدید می‌کند، اما بعید است که آنتی‌بیوتیک‌ها را برای عطسه‌های مداوم و خارش پوست‌مان متهم کنیم. اما نظر محققان، با تصورات ما در تضاد است. آنها می‌گویند یکی از دلایل افزایش تعداد مبتلایان به آلرژی در سال‌های اخیر، مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌هاست.


50  درصد کودکان امروزی، آلرژی دارند
آکادمی آمریکایی آسم، آلرژی و ایمونولوژی گزارش می‌دهد که حدود 40 تا 50 درصد از دانش‌آموزان در سراسر جهان، به یک یا چند آلرژن حساس هستند. آلرژی‌های پوستی مانند اگزما با مبتلاکردن 10 تا 17 درصد از آنها، شایع‌ترین آلرژی در جهان هستند و بعد از آن، آسم با ده درصد و آلرژی‌های غذایی با هشت‌درصد، بیشترین شیوع را در میان انواع دیگر آلرژی دارند. به گفته پژوهشگران، افزایش تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها برای کودکان، یکی از دلایل اصلی شیوع آلرژی در جوامع است. از نظر آنها، اشتباه برخی از متخصصان در تجویز آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت‌های ویروسی -نظیر سرماخوردگی و گلودرد- می‌تواند زمینه را برای شیوع آلرژی در کودکان فراهم کند و حتی تا پایان عمر، آنها را با این بیماری درگیر کند.


مراقب روده‌های‌تان باشید
واقعیت این است که آنتی‌بیوتیک‌ها، تنها باکتری‌های مضر و عفونت‌های مهلک را از بین نمی‌برند. این داروهای قوی، باکتری‌های مفید را هم از میان می‌برند و امکان فعالیت باکتری‌های ضروری را در دستگاه گوارش و روده‌ها، کمتر می‌کنند. از آنجا که فعالیت باکتری‌های مفید در روده، راهی برای افزایش توان سیستم ایمنی بدن است، می‌توان گفت که آنتی‌بیوتیک‌ها با سوزاندن تر و خشک، توان بدن برای مبارزه با بیماری‌ها را کمتر کرده و به آلرژن‌ها فرصت مناسبی برای تهدید بدن می‌دهند. تحقیقات انجام‌شده در اروپا نشان می‌دهد کودکانی که در مزارع رشد می‌کنند، شمار بیشتری از میکروب‌ها در روده‌های‌شان زندگی می‌کنند و به همین دلیل، تا 70 درصد کمتر از کودکان دور از طبیعت، گرفتار آلرژی و آسم می‌شوند. نتایج این بررسی‌ها گویای این است که قرارگرفتن بدن در معرض طیف وسیعی از میکروب‌ها، زمینه را برای تقویت سیستم ایمنی بدن فراهم کرده و بدن را در برابر انواع آلرژی، مقاوم می‌کند.


تا مجبور نشده‌اید، در بارداری آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید
محققان می‌گویند نوزادانی که در 4 تا 6 ماه اول زندگی‌شان در معرض درمان‌های آنتی‌بیوتیکی قرار داشته‌اند، 5 برابر بیشتر از همسالان‌شان، در معرض ابتلا به آلرژی قرار می‌گیرند و احتمال پیداشدن نشانه‌های اگزما روی پوست‌شان بیشتر است. گذشته از این، پژوهشگران می‌گویند فرزندان مادرانی که در دوران بارداری مجبور به مصرف آنتی‌بیوتیک شده‌‌اند، با احتمال بیشتری در سال‌های بعد از تولد، از آلرژی رنج می‌برند و دوبرابر بیشتر از کودکان دیگر، با احتمال ابتلا به آسم روبه‌رو می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha