رئیس پژوهشکده علوم زمین زلزله، آتش‌فشان و فرونشست را از جمله مخاطرات کره زمین نام برد که اکثر کشورها با آن مواجه هستند و گفت: در ایران علاوه بر مخاطراتی مانند زلزله، با کمبود آب مواجه هستیم که این امر مساله فرونشست و ریزگردها را به دنبال دارد.

زلزله، کم‌آبی و فرونشست از مخاطرات طبیعی ایران

سلامت نیوز:رئیس پژوهشکده علوم زمین زلزله، آتش‌فشان و فرونشست را از جمله مخاطرات کره زمین نام برد که اکثر کشورها با آن مواجه هستند و گفت: در ایران علاوه بر مخاطراتی مانند زلزله، با کمبود آب مواجه هستیم که این امر مساله فرونشست و ریزگردها را به دنبال دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مرتضی طالبیان در سی و ششمین کنگره بین‌المللی علوم زمین با اشاره به اهمیت علوم زمین برای زیست بهتر افزود: کره زمین تنها کره‌ای است که قابلیت زیست دارد و بر این اساس نیاز است که برای زندگی بهتر، درک بهتری از آن داشته باشیم.

وی با بیان این که زمین دارای آب، هوا و خاک است، خاطر نشان کرد: یکی از منابع مهم کره زمین، آب است که در حال حاضر در ایران ما با کمبود آن مواجه هستیم.

طالبیان با تاکید بر این که در حال حاضر از منابع زیرزمینی مانند نفت و گاز بهره‌مند می‌شویم، اظهار کرد: بر این اساس بشر در تلاش است تا با کم‌ترین هزینه، اقدام به استخراج این منابع کند.

رئیس پژوهشکده علوم زمین با اشاره به مخاطرات زمین‌شناسی در ایران، افزود: ایران با خطراتی مانند زلزله مواجه است که قادر است در کمتر از یک دقیقه جان بسیاری از انسان‌ها را بگیرد.

وی، زمین لغزش و آتش‌فشان را از دیگر مخاطرات طبیعی نام برد و گفت: علاوه بر ایران، بسیاری از کشورهای جهان در معرض این مخاطرات قرار دارند. علاوه بر آن ایران با معضلاتی چون فرونشست زمین مواجه است که لازم است برای مقابله با آن‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

وی اضافه کرد: خشکسالی‌ها نه تنها کمبود آب را موجب می‌شود، بلکه مخاطراتی چون فرونشست زمین و ریزگردها را به دنبال دارد. از این رو محققان پژوهشکده علوم زمین و سازمان زمین‌شناسی مطالعاتی را از دهه‌های گذشته آغاز کرده‌اند و در این مطالعات در صدد هستند تا تغییرات ایجاد شده را بیابند.

طالبیان در عین حال، خاطرنشان کرد: علی‌رغم مخاطرات بلایای طبیعی می‌توانیم با برنامه‌ریزی‌های مناسب این مخاطرات را کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha