دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 238587

متخصص تغذیه اظهار داشت: راه‌های درمان سنگ کلیه متفاوت است؛ این سنگ ترکیبات متفاوتی دارد و در درمان آن مصرف برخی غذاها مؤثر هستند.

راهکاری برای درمان سنگ کلیه

سلامت نیوز:متخصص تغذیه اظهار داشت: راه‌های درمان سنگ کلیه متفاوت است؛ این سنگ ترکیبات متفاوتی دارد و در درمان آن مصرف برخی غذاها مؤثر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سیدضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه در خصوص بیماری سنگ کلیه و راه‌های درمان آن گفت: این سنگ دارای ترکیبات متفاوتی است و وابسته به نوع آن روش‌های درمان متفاوتی وجود دارد؛ هم‌چنین نوع تغذیه در جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه و درمان آن مؤثر است.

وی افزود: افرادی که دارای سنگ کلیه با ترکیبات اکسالات کلسیم هستند، نباید از غذاهایی که دارای کلسیم و اکسالات آن نیز هست تغذیه کنند؛ همچنین باید آب فراوان بنوشند و تحرک داشته باشند تا شن‌ریزه‌های ایجادشده دفع شود.

مظهری اظهار داشت: باید از خوردن پرندگانی که به‌طور کنتاکی طبخ شده‌اند پرهیز کرد؛ هم چنین مواد غذایی مانند حبوبات، اسفناج، جگر، دل و قلوه برای اینبیماریی مضر است

این متخصص تغذیه گفت: سنگ‌های اکسالاتی به دلیل تیز بودن ممکن است هنگام حرکت هالب (لوله باریک منتقل‌کننده ادرار از کلیه به مثانه) را جر دهند که در این صورت رنگ ادرار به نارنجی یا قرمز تغییر پیدا می‌کند.

مظهری در ادامه اظهار داشت: افراد دارای سنگ کلیه اکسالاتی اگر به کم‌کاری تیروئید مبتلا نباشند می‌توانند با خوردن آب ترب سیاه یا نوشیدن آب سنگ‌ها را خرد و به صورت شن‌ریزه دفع کنند.

وی کلیه را یکی از ارزشمندترین و مهم‌ترین اعضای بدن دانست و گفت: این عضو علاوه بر تصفیه و تنظیم سوخت و ساز الکترولیت‌های بدن به خونسازی نیز کمک می‌کند؛ بهتر است برای حفاظت از کلیه، بیماران خوددرمانی نکنند و تا مراجعه به متخصص اورولوژی تنها با خوردن آب به دفع سنگ کمک کنند.

 کسانی که در فامیل درجه یکشان سابقه سنگ کلیه وجود دارد، هر سال یا هر دو سال یکبار، برای این بررسی ها به پزشک مراجعه کنند؛ افرادی هم که خودشان سابقه سنگ کلیه دارند، باید سالی یک بار سونوگرافی و بررسی های لازم را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha