سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵

خواهر این معلول ذهنی 33 ساله، مدعی شد كه بیمار پس از انتقال به بیمارستان عرفان، توسط نماینده پزشكی قانونی مستقر، معاینه شده و افزود: «نماینده پزشكی قانونی، در معایناتش وقوع ضرب و شتم و بسته شدن پا را تایید كرد.

معلول ذهنی چگونه مورد آزار قرار گرفت؟

سلامت نیوز:خانواده یك معلول ذهنی كه در یك آسایشگاه خصوصی ویژه معلولان ذهنی مرد در شمال تهران نگهداری می‌شود، به دنبال مشاهده آثار ضرب و جرح بر بدن فرزندشان، نسبت به نحوه نگهداری در این مركز خصوصی به مراجع قضایی شكایت كردند.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: خواهر این معلول ذهنی در توضیح واقعه‌ای كه به شكایت و پیگیری‌های این خانواده و همچنین بررسی‌های مسوولان سازمان بهزیستی كل كشور و اداره بهزیستی استان تهران منجر شد، گفت: «دو هفته قبل، از مركز نگهداری تماس گرفتند و گفتند بیایید فرزندتان را برای مرخصی ببرید چون بی‌قراری می‌كند. وقتی به مركز مراجعه كردیم، دیدیم كه سرش را باند پیچی كرده‌اند. سوال كردیم و گفتند با بچه‌ها درگیر شده بود و از ناحیه سر دچار جراحت شد و مسوولان مركز، جراحت را پانسمان كرده‌اند. وقتی برادرم را به خانه آوردیم، روی پا، زخم‌ها و نشانه‌هایی از بسته شدن مچ پا دیدیم. روی دستش هم آثار سوختگی و كبودی‌های ناشی از ضرب‌دیدگی بود. یك آنژیوكت هم در دستش مانده بود كه محل آنژیوكت دچار زخم و عفونت شده بود. گوش چپش شكسته بود و جراحت وسیع داشت كه محل زخم را بخیه زده بودند اما باز هم خونریزی داشت. برادرم را به درمانگاه بردیم و مسوولان درمانگاه به دلیل شدت و تعداد جراحات از پذیرش خودداری كردند. به بیمارستان پارسیان رفتیم و مسوولان بیمارستان گفتند می‌توانند برای كمك به ما، به پلیس 110 خبر بدهند اما بهتر است خودمان، بیمار را به بیمارستانی منتقل كنیم كه نماینده پزشكی قانونی در آن مستقر باشد.»

خواهر این معلول ذهنی 33 ساله، مدعی شد كه بیمار پس از انتقال به بیمارستان عرفان، توسط نماینده پزشكی قانونی مستقر، معاینه شده و افزود: «نماینده پزشكی قانونی، در معایناتش وقوع ضرب و شتم و بسته شدن پا را تایید كرد. چون دفعه قبل كه برادرم به مرخصی آمده بود، خون در مدفوعش دیدیم، احتمال آزار جنسی را هم مطرح كردیم كه پزشكان معالج، نظر دادند كه 7 الی 10 روز قبل از ترخیص، آزار جنسی اتفاق افتاده. نماینده پزشكی قانونی همچنین پس از معاینه جراحات گوش برادرم، به ما گفت كه به بیمارستان لقمان مراجعه كنیم كه نماینده پزشكی قانونی هم در این بیمارستان مستقر است. پس از مراجعه به بیمارستان لقمان و مشاهده میزان جراحات، پزشكان بیمارستان گفتند كه به دلیل شدت جراحات و میزان عفونت، عمل جراحی نیازمند مجوز پزشكی قانونی است كه پس از دریافت مجوز، عمل گوش به صورت اورژانسی انجام شد اما پزشك جراح اعلام كرد كه بخیه اولیه در مركز نگهداری، با نخ غیراستریل بوده و باعث تاثیر منفی در میزان شنوایی شده و به دلیل شدت جراحات، امكان انجام تست شنوایی‌سنجی هم وجود ندارد.»

به گفته خواهر این معلول ذهنی، دو روز پس از انجام عمل جراحی، پزشكان بیمارستان لقمان با مشاهده محل بخیه‌ها، دستور به بستری سریع و لزوم جراحی مجدد داده‌اند اما اعلام كرده‌اند كه میزان عفونت جراحات گوش در حدی بوده كه با انجام عمل جراحی، خطر انتشار عفونت در خون وجود دارد. وی همچنین به «اعتماد» گفت كه پس از شكایت كتبی خانواده به كلانتری محل وقوع حادثه، مراجع قضایی در نامه‌های جداگانه، مسوولان مركز را موظف به ارایه حافظه دوربین‌های مدار بسته نصب شده در مركز كرده‌اند و قرار بوده كه تصاویر دوربین‌های مداربسته در اختیار خانواده هم قرار بگیرد كه تا پیش از رسانه‌ای شدن این اتفاق، مسوولان این مركز هر بار از نمایش این تصاویر و حتی نشان دادن محل خواب این مددجو به خانواده خودداری كرده اما درخواست داشته‌اند كه این اتفاق، با تعامل حل شده و غرامت مدنظر خانواده هم پرداخت شود.

در عین حال، خواهر این معلول ذهنی، مدعی شد كه طی روزهای گذشته، خانواده این معلول ذهنی كه خواستار مشاهده تصاویر دوربین مدار بسته بوده‌اند، با دستور پلیس و با ضابط قضایی سه بار به مركز مراجعه كرده‌اند و علاوه بر اینكه این مراجعات توسط ضابط قضایی صورتجلسه شده، خواستار رویت تصاویر شده‌اند اما مسوولان مركز مدعی شده‌اند كه به دلیل حضور نداشتن مسوول بخش رایانه و خرابی سیستم، امكان ارایه تصاویر وجود ندارد اما بار سوم، تصویر بسته‌ای از پای مددجو به خانواده نشان داده‌اند. وی همچنین مدارك مكتوب و تصویری در اختیار «اعتماد» قرار داد كه این مستندات، نزد «اعتماد» محفوظ است و تصاویری كه در اختیار «اعتماد» قرار گرفته موید ضرب و جرح و آسیب جسمی وارده بر این معلول ذهنی است ضمن آنكه بر اساس این مستندات، پزشكی قانونی استان تهران، جراحات وارده بر دست و پای این معلول ذهنی را تایید كرده و همچنین شدت جراحات و شكستگی گوش هم به تایید پزشكان معالج در بیمارستان لقمان رسیده اما با وجود درخواست كلانتری محل وقوع حادثه برای بررسی آزار جنسی كه مورد ادعای خانواده این معلول ذهنی بوده، نماینده پزشكی قانونی در این باره اظهارنظری نكرده است. به دنبال اظهارات اقوام این معلول ذهنی و پس از آنكه معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور از طریق پیگیری‌های «اعتماد» از این اتفاق مطلع شد، تیم ویژه‌ای برای بررسی این حادثه در بهزیستی استان تهران تشكیل شد و حسین نحوی‌نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی كشور در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره نحوه حمایت سازمان بهزیستی از حقوق معلولان مقیم در مراكز نگهداری خصوصی و همچنین روند نظارت بر فعالیت این مراكز گفت: «هیچگاه صورت مساله را پاك نمی‌كنیم و معتقدیم كه همه جا امكان بروز خطا و اشتباه وجود دارد اما حساسیت برخی مراكز بالاست.

معلولان ذهنی هم افراد بی‌پناهی هستند كه امروز حدود 40 هزار معلول ذهنی در مراكز ما اقامت دارند در حالی 17 هزار نفر از این تعداد با حكم قضایی در این مراكز نگهداری می‌شوند. به این معنا كه خانواده، با دریافت حكم قضایی این افراد را در مراكز نگهداری رها می‌كند و سراغ او هم نمی‌آید اما اگر حادثه‌ای برای این مددجو رخ داد در وهله اول با صاحبان دیه مواجه می‌شویم. ما برای نظارت بر این مراكز و همچنین با هدف حمایت از حقوق معلولان مقیم، بخشنامه‌های سراسری صادر كردیم و چند سطح نظارتی در رده تخصصی، حراست و بازرسی در نظر گرفتیم كه اگر حتی یك سطح از سطوح بازرسی ما مرتكب كوتاهی شد، سطح بالاتر بتواند مشكل اصلی را شناسایی و حل كند. در عین حال انجمن صنفی مراكز نگهداری معلولان هم موظف به نظارت بر نحوه خدمت رسانی این مراكز است. تا امروز هم تعداد زیادی از این مراكز بر اثر بازرسی‌ها و نظارت ما اخطار و تذكر دریافت كرده‌اند. البته سیاست معاونت توانبخشی در وهله اول، اطلاع از جزییات یك حادثه است اما در نامه‌ای كه برای مدیران توانبخشی استان‌ها هم نوشتم، تاكید كرده‌ام كه اگر حادثه مشمول سهل‌انگاری و كوتاهی و البته كم‌آسیب باشد، مدیران استان‌ها با تذكر به مدیران مراكز به دنبال بهبود شرایط باشند اما اگر حادثه منجر به صدمه جانی شدید یا هتك حیثیت مددجو شده این موضوع باید به قوه قضاییه به عنوان حافظ جان و مال و ناموس مردم ارجاع شود و منتظر نظر نهایی مرجع قضایی باشیم.»

با گذشت دو روز از مطلع شدن معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی كشور از این حادثه، محمدرضا اسدی، معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران هم در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر داد كه طی روزهای شنبه و یكشنبه، تیمی متشكل از حراست و بازرسی و سایر مسوولان بهزیستی استان تهران تشكیل شده و ضمن مراجعه به این مركز نگهداری با حضور خانواده این معلول ذهنی، فیلم دوربین‌های مدار بسته هم رویت شده كه به استناد این تصاویر، ضرب و جرح وارد شده بر این معلول ذهنی، ناشی از درگیری دو مددجو در ساعات پایانی شب بوده به این معنا كه یكی از مددجویان در واكنش به حضور این معلول ذهنی در كنار محل استراحتش او را مورد ضرب و شتم قرار داده است. اسدی افزود: «این معلول ذهنی دچار اختلال اعصاب و روان هم بود و در شرایط مشابه و بنا بر دستورالعمل رایج صرفا با دستور پزشك، این مددجویان در زمان بروز رفتارهای پرخاشجویانه با بندهای حمایتی فیكس می‌شوند كه از هرگونه آسیب جسمی به خودشان یا سایر مددجویان جلوگیری شود و اگر این اتفاق، بدون دستور پزشك باشد، مراكز مستوجب اخطار هستند. بنا بر آنچه در فیلم دوربین‌های مدار بسته شاهد بودیم، هرگونه آسیب توسط مسوولان مركز منتفی است اما مسوولان این مركز مرتكب این قصور شده‌اند كه وقوع این حادثه را باید به ما اطلاع می‌دادند نه اینكه ما از طریق رسانه‌ها از این اتفاق مطلع شویم. نبود مراقب در ساعات پایانی شب هم از دیگر موارد قصور این مركز بوده كه البته ناكافی بودن نیروی مراقب یكی از دلایل این قصور عنوان شد. اما به دلیل آنكه ناكافی بودن نیروی مراقب در این مركز، چندی قبل هم باعث تذكر ما شده بود، تذكر دوم از این بابت، به اخطار تبدیل شد و بی‌اطلاعی ما از این حادثه هم توبیخ مسوولان مركز را به دنبال داشت.»

اسدی با درخواست از خانواده مددجویان مقیم در مراكز نگهداری شبانه‌روزی، تاكید كرد كه خانواده‌ها باید به طور دایم به این مراكز سركشی كرده و از احوال مددجوی خود مطلع باشند و دیدار دو هفته یك‌بار و رها كردن مددجو در این مراكز، زمینه بروز اتفاقات مشابه را ایجاد می‌كند و همچنین تصریح كرد: «خانواده‌ها می‌توانند در موارد مشابه، پس از مطلع كردن سازمان بهزیستی كشور، به مراجع قضایی شكایت كنند و نتیجه شكایت هم از سوی مرجع قضایی به ما اعلام می‌شود كه در صورت قصور مسوولان و مراقبان و به خصوص در صورت وقوع اتفاقاتی كه در ردیف خطوط قرمز ما است، حتما برای اخراج خاطیان اقدام می‌كنیم و اقدامات سازمان تا مرحله ابطال مجوز مراكز هم پیش خواهد رفت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha