عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور، از دیده نشدن مراقبت های پرستاری در نسخه هجدهم پزشک خانواده به شدت انتقاد کرد .

پرستاران از همراهی با پزشک خانواده محروم شده اند

سلامت نیوز:عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور، از دیده نشدن مراقبت های پرستاری در نسخه هجدهم پزشک خانواده به شدت انتقاد کرد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، کامران سیفی پور روز چهارشنبه در نطق پیش از دستور جلسه شورای عالی نظام پرستاری، گفت: پرستاری یک حرفه اجتماعی است و سنگر سلامت نمی تواند خالی از پرستار باشد.

وی با عنوان این مطلب که جامعه بدون مراقبت جامعه ای ناسالم خواهد بود، افزود: باید بپذیریم چشم انداز سیاستگذاری در حوزه پرستاری هنوز در داخل بیمارستان ها انجام می شود و این یک ضعف است.

سیفی پور با اشاره به ابلاغ نسخه هجدهم برنامه پزشک خانواده، تاکید کرد: متاسفانه در این برنامه حتی یک کلمه از مراقبت های پرستاری نام برده نشده است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور با عنوان این مطلب که ۴۸ درصد جمعیت کشور در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هستند، افزود: با این وضعیت، باید گفت این درصد از جمعیت از مراقبت های پرستاری محروم شده اند و این ظلم به جامعه پرستاری است.

وی همچنین به اسناد بالادستی اشاره کرد و گفت: در این اسناد نیز به پرستاری توجه نشده است، بطوریکه در ۵ هزار مرکز درمانی و بهداشتی کشور، پرستاری دیده نشده است.

سیفی پور تاکید کرد: جامعه پرستاری خواهان خدمت در این مناطق است و از نماینده وزیر که در جلسه حضور دارند، انتظار داریم خواسته های ما را انعکاس دهند.

وی با اشاره به شرح وظایفی که برای پرستاران تعریف شده است، گفت: ایجاد شرح وظایف بدون در نظر گرفتن نیروی انسانی مورد نیاز، شدنی نیست. بطوریکه آموزش بیمار به پرستار محول شده اما زیرساخت ها فراهم نیست.

سیفی پور با گلایه از افزایش حجم کار پرستاری بدون تامین نیروی انسانی، افزود: با این وضعیت، آموزش مداوم پرستاران به محاق می رود، بطوریکه این آموزش فقط در مراکز استان ها انجام می شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به وجود ۵ هزار درمانگاه خصوصی که می بایست حداقل ۸ پرستار زن و مرد را بکار گیرند، ادامه داد: این درمانگاه ها ۴۰ هزار نیروی پرستاری نیاز دارند، اما بررسی ها نشان می دهد بیشتر از ۵ هزار پرستار در این مراکز بکار گرفته نشده اند.

وی به موضوع صلاحیت حرفه ای اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مدیران مراکز خصوصی از نیروهای غیرحرفه ای استفاده می کنند که این مسئله برای صلاحیت حرفه ای پرستاری تهدید باشد.

سیفی پور با اشاره به بحران بیکاری در کشور، گفت: بیم آن می رود که افراد غیرحرفه ای به حرفه پرستاری هجوم بیاورند و نظارتی هم نیست.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha